Någon mer som av ren nyfikenhet och miljötanke provat att köra sin standardgräsklippare på E85?
Jag har en "fådd" gammal gräsklippare med B&S motor som förmodligen sjunger på sista versen, skramlar, ryker och luktar allmänt illa, så det var ju ett perfekt objekt att prova etanolkonvertering på.
Jag hämtade inspiration på hemsidan www.etanol.nu där några eldsjälar kör både det ena och det andra på etanol.
Så, jag plockade bort förgasaren som är av allra simplaste sort, en membranstyrd historia helt igenom gjord av äkta plast, borrade upp huvudmunstycket (som f ö också är av plast) från ca 0,7 till 0,8 mm som det var beskrivet. Ja, det är väldigt tunna borr, man får vara lätt på handen...
Lite rengöring och hopsättning av förgaseriet och sedan hälla i E85 i tanken. Spännande värre... pumpade primern ett antal gånger och drog igång...
Ingenting hände!!! Pumpa lite till och dra - Nu brummade den igång och går hur klockrent och jämnt som helst... och luktar...nästan ingenting, lite syrligt bara, enorm skillnad mot hur den osade innan när den gick på BF bensin.
Så nu ikväll har jag klippt runt lite i trädgården så den fått gå någon timme, ska fortsätta imorgon om semestervädret tillåter.

Men visst är det intressant att det går att göra ett stinkande motorelände med ojämn gång lite miljövänligare och effektivare, och som bonus billigare drivmedel. Nu måste det här långtidstestas innan jag vågar konvertera den betydligt nyare Klippon, men visar det sig att etanolen inte förkortar livslängden på motorn så...

Är det några fler här på forumet som experimenterar eller tänker börja köra sina klippare på sprit, så kan vi kanske byta lite erfarenheter här.
 
Bra initiativ!
Men lite vågat för oss vanliga motor-rädda.
Vi nöjer oss med att köra på alkylatbränsle.
Skall ju också vara hyfsat miljövänligt, om än inte billigt.
Men det är väl inte E85 heller?

//KoW
 
Hajade till när jag läste rubriken! Vilket slöseri! :D
Dock intressant att det fungerar. Även om det inte blir billigare, (samma syndrom som med bilarna, förbrukninggen ökar), är det bra för miljön. Största förtjänsten är kanske att klipparen har ett liv till.
 
  • Gilla
Roka80
  • Laddar…
Problemet är väl att etanolen är mer aggressiv mot vissa material såsom vissa plaster. En hel del gräsklippare har ju visat sig må dåligt redan av den lilla inblandning etanol som finns i "vanlig" blyfri 95.
 
Mikael_L
Spriten i föraren och en skvätt årsgammal bensin från reservdunken, då känns det tillräckligt miljövänligt. :D


Men allvarligt talat, kul att du provar lite.
Men jag skulle nog inte våga testa med en ny klippare. :)
 
Jula brukar ha den billigaste klipparen nersatt till 995kr då och då, billig nog att testa på.
 
Jag hade nog inte gett mig på det där men kul att någon vågar. Problemet med etanol är som tidigare sagt att det är så aggresivt mot vissa material. Det funkar jättebra första säsongen, men har man bensin kvar i förgasaren över vintern så kan det skita sig totalt.

Honda tar t.ex. inte förstörda förgasare som garanti om de vinterförvarats med vanlig bensin i p.g.a etanolinblandningen i 95-oktan.

Vi säljer inga etanolklippare just för att det kräver så mycket av kunden som köper dem, både kunskap och intresse. Det är mycket vettigare med alkylatbensin än så länge, för hur miljövänligt är det att byta en massa förgasare bara för att folk inte läser instruktionsboken?
 
Det är ju väldigt enkelt, kör slut på bensinen/spriten i gräsklipparen innan du parkerar den för en längre tid, då håller förgasare och packningar i stort sett hur länge som helst oavsett bränsle.
 
Gjorde misstaget med min förra klippare att jag körde den på mackbensin (annars alltid matat den med alkylat-dito) förra sommaren, men efter halva säsongen så kastade förgasaren, packningar m.m. in handduken. Men det var inte lönt att fixa, så det blev en ny i klippare istället.
 
Tja, en renoveringssats till förgasaren kostar 120kr hos din lokale B&S-åf.
En ny förgasare från USA ca 600kr inkl frakt.
 
Hm, misstänkte väl det, att det kunde blivit något billigare, men kosta på en 15 år gammal Partner med skevande hjul och lövtunn kåpa, nja, så jag ångrar inte mitt nyköp iaf. Motorn kanske är värd att spara? Den gick fint & drog ingen olja innan den la av.
 
snaggletooth skrev:
Gjorde misstaget med min förra klippare att jag körde den på mackbensin (annars alltid matat den med alkylat-dito) förra sommaren, men efter halva säsongen så kastade förgasaren, packningar m.m. in handduken. Men det var inte lönt att fixa, så det blev en ny i klippare istället.
Vad var det för maskin, låter konstigt? Har alltid kört mina grejer på vanlig 95 utan problem, klippare, åkklippare, bensintrimmer m.m
 
Om packningarna är riktigt gamla och torra (15 år i det här fallet), så kan dom överleva på alkylat, men etanolen i mackbensinen tar kål på dom lite fortare bara det står nån dag.
Så man får kosta på nya packningar vart tionde år ungefär ;)
 
mrfrenzy skrev:
Det är ju väldigt enkelt, kör slut på bensinen/spriten i gräsklipparen innan du parkerar den för en längre tid, då håller förgasare och packningar i stort sett hur länge som helst oavsett bränsle.
På maskiner med flottörförgasare måste koppen tömmas också, vilket enligt min erfarenhet är ungefär en grej för mycket för en vanlig Svensson (som iofs inte kör slut på bensinen heller och dessutom blir förvånad när det är kö på serviceverkstaden i Maj när han ska klippa första gången på säsongen och klipparen inte startar).
 
Lars T skrev:
Vad var det för maskin, låter konstigt? Har alltid kört mina grejer på vanlig 95 utan problem, klippare, åkklippare, bensintrimmer m.m
En B&S. Det var antagligen måndag på packningsfabriken just den dagen :(

mrfrenzy skrev:
Om packningarna är riktigt gamla och torra (15 år i det här fallet), så kan dom överleva på alkylat, men etanolen i mackbensinen tar kål på dom lite fortare bara det står nån dag.
Så man får kosta på nya packningar vart tionde år ungefär ;)
Ok, jag lär vara noggrannare med att använda alkylatbensin i fortsättningen (egentligen använder jag det för att det inte osar så mycket, har själv lite problem med luftvägarna ibland).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.