Vad gäller juridiskt sett om man köper en tomt 1800 kvm och bygger bostadshus och folk kör över vägen till sitt jobb (vägen ingår i dom 1800 kvm)

Dom FÅR gärna köra där för oss, men är det automatiskt okey?

Får vi bygga staket runt hela tomten t.ex. då inhängnas ju vägen som dom kör på.
 
Vägen finns där med all sannolikhet pga. någon form av servitut. Och du får normalt sett inte stänga av en väg.
 
Hur och vart hittar vi det servitutet?
 
Tackar, jag ska kolla med dom, det är mest intressnat att veta.

Dom får gärna åka där även om dom inte har servitut...fast jag tycker man borde fråga då eftersom någon äger marken. (vi)

Jag skrev fel i början dom kan köra en annan väg men då får dom köra runt lite.
 
Om du läser lite här på forumet om vägar och servitut så komemr du att se att det är lite av en djungel. Det finns både servitut som är inskrivan hos lantmäteriet (och alltså inte kan "glömmas") och avtalsservitut som bara är en överrenskomelse mellan ex. en tidigare ägare och brukaren av vägen, som kan vara lika giltig, även om den dessutom i värsta fall är muntlig.

I värsta fall visar det sig att du förväntas dra ditt strå till stacken vad gäller snöröjning och allmänt underhåll av vägen. Sådant bör man kontrollera innan man blir ägare till marken. Det må vara osannolikt, men fullt möjligt att vägen innebär en kostnad för dig framöver.
 
Kan tilläggas att den nuvarande Jordabalken som tillkom 1970 kräver att servitut skall vara skriftliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.