Hej,

Tänkte bara tipsa om att Boschs IXO nu kommit som "plus-paket" där det följer med en vinkelchuck. Har länge saknat en vinklad chuck av något slag och iofs kan du inte borra så bra med denna men det blev ett perfekt tillfälle att skaffa en "hushållsdragare" som kan ligga i typ en kökslåda samtidigt som jag nu har tillgång till en jäkligt slimmad grej för att skruva där det är tajt. (Har hållt halvkoll på ebay efter en vinkelborrmaskin men dom ligger oftast på en bra bit över tusingen även gamla och slitna, och Boschs nya blåa batterimaskin är för dyr..) Beijer hade den här IXOn i senaste reklambladet för 650:-.
 
Tänkte jag skulle rapportera lite; nöjd med smidigheten, ixon är så kort i "kroppen" att jag aldrig hittills behövt använda vinkelchucken ens, fastän det ju var den som fick mig att slå till. Vinkelchucken har ajg bara snabbprovat lite och det är svårt att få tryck mot skruvskallen så valet av bits blir väldigt viktigt, vilket tar mig till kommentar #3: dom medföljande ixo-bitsen är dom sämsta bitsen jag haft missnöjet att utsättas för. Mycket sämre än t.o.m. 50-packet bit från Clas Ohlson för femti spänn. Har aldrig slirat så mycket på skruvskallar som med den här maskinen och originalbitsen. Det är bra att ha en skruvmejsel tillgängligt också; när ixon inte orkar och man vill dra åt det sista genom att låsa riktningen och vrida hela maskinen knakar det i plastchassit på den.

Summa summarum, bra maskin, billigaste möjliga paketet lär funka för dom flesta, kasta bitsen och ersätt (tips: Wera). Komplettera med kort tjock-handtags-pz2-skruvmejsel.
 
Jeg hadde en ixo, men så hadde jernia et tilbud på den til 399, som da ble 350kr på bauhaus. Så da har jeg to. En med og en uten vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.