Hej,

I november beställde vi en HeroLN35 2.0 version till sommarstugan. Vi valde att få pumpen levererad till utlämningsställe alt hemleverans då det skulle kosta extra att få den levererad direkt till installatören så att denna skulle ta med den till installationen.

Någon vecka efter beställningen ringer firman vi köpt pumpen av upp och säger att det visade sig att installatören hade just denna modell inne hos sig, så dom behöver inte skicka den till oss först, utan installatören tar med den på en gång, utan att vi betalar extra. Jättebra svarade vi, det funkar bra.

Efter ett par ombokningar av installationsdatum så fick vi till slut pumpen installerad.
Jag reagerade över att det inte någonstans på emballaget som fanns kvar stod att det faktiskt var 2.0 versionen som vi betalat 2000 extra för att få. Jag fick i samband med detta ett samtal från firman som sålt pumpen som ville att jag skulle godkänna fakturaförfrågan som gått ut via sms med mitt bankID. Jag påpekade då att jag misstänker att jag fått fel modell levererat, varpå han svarade att nej, det ska vara en 2.0 som du fått, det är vad jag kan se att vi hade inventerat och som gått ut till dig.

Jag tar i samband med detta reda på modellbeteckningen för 2.0 versionerna, och tar mig till sommarstugan för att jämföra. Mycket riktigt, firman har levererat gamla versionen, vi har alltså inte fått den modell vi beställt.

Jag fotar av modellbeteckningarna för utedel och innerdel, båda är för gamla versionen. Skickar detta till säljaren och ifrågasätter det hela. Han skyller på installationsfirman och menar på att han inte förstår hur detta kan ha skett. Efter ca 20 dagar när jag går via bestridan hos kreditbolaget som ställt ut fakturan får jag återkoppling. Dom erbjuder sig att antingen byta ut innerdelen till en 2.0 eller ge mig ett avdrag på 1800:- (utöver de 1800:- som jag redan betalat extra för att få en 2.0 version) om jag behåller den som sitter installerad.

1800:- tycker jag är skrattretande då firman levererat helt fel produkt. Vi hade dessutom valt att betala de extra pengarna för 2.0 versionen pga att vi monterat denna över braskaminen så vi kan dra nytta av det nya braskaminläget som 2.0an har.

Jag påpekar att kompensationen inte är aktuell och att dom får komma och byta inner+utedel. Får till svar att om dom kommer och byter så kommer dom endast byta innerdelen samt juster utedelen för att passa med 2.0an genom att tömma den på en del köldmedel då det är olika nivåer i dessa. Utedelen ska tydligen annars vara densamma. Detta menar jag inte är OK, då jag beställt en 2.0a, då ska jag också få 2.0 levererat för både utedel+innedel, och inte en 2.0 innerdel samt en modifierad 1.0 utedel. Vem vet vad som händer i framtiden om det skulle vara något försäkringsärende eller dyl med mitusbishi och dom hävdar att jag ju har en 1.0 version av utedel ihop med en 2.0 innerdel. Jag tycker inte att det känns fair att jag ska få en korrigerad lösning på en ny produkt jag köpt för över 20 000 kr. Säljaren står dock på sig och menar på att dom endast kommer byta innerdelen om jag förespråkar ett byte.

Vad säger ni här inne? Är jag bara en gnällig kund eller håller ni med?
 
Redigerat:
Stå på dig. Det finns (enligt dig, jag har ingen koll) en funktionell skillnad på versionerna och du har noga kontrollerat att säljaren förstått att det är en 2.0 du har beställt. Det finns inget att backa på eller ursäkta sig för. Under tiden som du väntar på att säljaren ska korrigera sitt misstag kan du läsa konsumentköplagen så ser du att du har all rätt att kräva rättning.

Om de vill att du behåller ytterdelen så kan de ju bara be Mitsubishi om ett intyg på att utedelen är en godkänd del av en 2.0-installation med den modifiering som eventuellt behövs så har ju både de och du ett dokument att falla tillbaka på om det skulle uppstå någon fråga i framtiden. Naturligtvis kommer detta inte att ske för utedelen i 2.0 är säkerligen en ny, optimerad produkt med lite andra komponenter här och där.

Bestrid fakturan formellt och ställ krav skriftligen. Begär även skriftliga svar även om rena diskussioner kan föras verbalt så klart. Allt som beslutas ska vara på papper. Ta hjälp av konsumentvägledaren i din kommun om det behövs.
 
Fick återkoppling från firman nu med en acceptans på vårt kompensationskrav om 5000 istället för de 1800 initialt föreslagna förutsatt att vi behåller den pumpen vi fått. Det känns som en fair lösning och bra att firman tog sitt ansvar för missen.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Pengar i kompensation tycker inte jag är okej. Du har fortfarande inte fått det du har beställt!! Om JAG så skulle ha fått den gratis hade jag inte varit nöjd!!! Köper jag något med en viss funktion ska jag ha den oxå!
Kräv det du har beställt!
 
A
Johannes_F1984 Johannes_F1984 skrev:
Hej,

I november beställde vi en HeroLN35 2.0 version till sommarstugan. Vi valde att få pumpen levererad till utlämningsställe alt hemleverans då det skulle kosta extra att få den levererad direkt till installatören så att denna skulle ta med den till installationen.

Någon vecka efter beställningen ringer firman vi köpt pumpen av upp och säger att det visade sig att installatören hade just denna modell inne hos sig, så dom behöver inte skicka den till oss först, utan installatören tar med den på en gång, utan att vi betalar extra. Jättebra svarade vi, det funkar bra.

Efter ett par ombokningar av installationsdatum så fick vi till slut pumpen installerad.
Jag reagerade över att det inte någonstans på emballaget som fanns kvar stod att det faktiskt var 2.0 versionen som vi betalat 2000 extra för att få. Jag fick i samband med detta ett samtal från firman som sålt pumpen som ville att jag skulle godkänna fakturaförfrågan som gått ut via sms med mitt bankID. Jag påpekade då att jag misstänker att jag fått fel modell levererat, varpå han svarade att nej, det ska vara en 2.0 som du fått, det är vad jag kan se att vi hade inventerat och som gått ut till dig.

Jag tar i samband med detta reda på modellbeteckningen för 2.0 versionerna, och tar mig till sommarstugan för att jämföra. Mycket riktigt, firman har levererat gamla versionen, vi har alltså inte fått den modell vi beställt.

Jag fotar av modellbeteckningarna för utedel och innerdel, båda är för gamla versionen. Skickar detta till säljaren och ifrågasätter det hela. Han skyller på installationsfirman och menar på att han inte förstår hur detta kan ha skett. Efter ca 20 dagar när jag går via bestridan hos kreditbolaget som ställt ut fakturan får jag återkoppling. Dom erbjuder sig att antingen byta ut innerdelen till en 2.0 eller ge mig ett avdrag på 1800:- (utöver de 1800:- som jag redan betalat extra för att få en 2.0 version) om jag behåller den som sitter installerad.

1800:- tycker jag är skrattretande då firman levererat helt fel produkt. Vi hade dessutom valt att betala de extra pengarna för 2.0 versionen pga att vi monterat denna över braskaminen så vi kan dra nytta av det nya braskaminläget som 2.0an har.

Jag påpekar att kompensationen inte är aktuell och att dom får komma och byta inner+utedel. Får till svar att om dom kommer och byter så kommer dom endast byta innerdelen samt juster utedelen för att passa med 2.0an genom att tömma den på en del köldmedel då det är olika nivåer i dessa. Utedelen ska tydligen annars vara densamma. Detta menar jag inte är OK, då jag beställt en 2.0a, då ska jag också få 2.0 levererat för både utedel+innedel, och inte en 2.0 innerdel samt en modifierad 1.0 utedel. Vem vet vad som händer i framtiden om det skulle vara något försäkringsärende eller dyl med mitusbishi och dom hävdar att jag ju har en 1.0 version av utedel ihop med en 2.0 innerdel. Jag tycker inte att det känns fair att jag ska få en korrigerad lösning på en ny produkt jag köpt för över 20 000 kr. Säljaren står dock på sig och menar på att dom endast kommer byta innerdelen om jag förespråkar ett byte.

Vad säger ni här inne? Är jag bara en gnällig kund eller håller ni med?
så mycket bullshit
klart att du skall få rätt delar
stå på dig
 
Pengar är alltid pengar. Då versionerna i övrigt inte skiljer mkt förutom braskaminläget så tyckte vi att 5000 var tillräckligt för att klara oss utan det. Hade vi inte velat ha en kompensationsrabatt alls så hade jag garanterat stått på mig om att dom även skulle få byta utedelen.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Låter nästan som någon postorderfirma försökte bli av med äldre modeller !
 
C Comfort Thomas skrev:
Låter nästan som någon postorderfirma försökte bli av med äldre modeller !
Han skriver ju att installatörsfirman hade den hos sig, så det är ju knappast postorderfirman som försöker fula...
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
S swirve skrev:
Han skriver ju att installatörsfirman hade den hos sig, så det är ju knappast postorderfirman som försöker fula...
Om det stämmer att det var så!
 
Johannes_F1984 Johannes_F1984 skrev:
Hej,

I november beställde vi en HeroLN35 2.0 version till sommarstugan. Vi valde att få pumpen levererad till utlämningsställe alt hemleverans då det skulle kosta extra att få den levererad direkt till installatören så att denna skulle ta med den till installationen.

Någon vecka efter beställningen ringer firman vi köpt pumpen av upp och säger att det visade sig att installatören hade just denna modell inne hos sig, så dom behöver inte skicka den till oss först, utan installatören tar med den på en gång, utan att vi betalar extra. Jättebra svarade vi, det funkar bra.

Efter ett par ombokningar av installationsdatum så fick vi till slut pumpen installerad.
Jag reagerade över att det inte någonstans på emballaget som fanns kvar stod att det faktiskt var 2.0 versionen som vi betalat 2000 extra för att få. Jag fick i samband med detta ett samtal från firman som sålt pumpen som ville att jag skulle godkänna fakturaförfrågan som gått ut via sms med mitt bankID. Jag påpekade då att jag misstänker att jag fått fel modell levererat, varpå han svarade att nej, det ska vara en 2.0 som du fått, det är vad jag kan se att vi hade inventerat och som gått ut till dig.

Jag tar i samband med detta reda på modellbeteckningen för 2.0 versionerna, och tar mig till sommarstugan för att jämföra. Mycket riktigt, firman har levererat gamla versionen, vi har alltså inte fått den modell vi beställt.

Jag fotar av modellbeteckningarna för utedel och innerdel, båda är för gamla versionen. Skickar detta till säljaren och ifrågasätter det hela. Han skyller på installationsfirman och menar på att han inte förstår hur detta kan ha skett. Efter ca 20 dagar när jag går via bestridan hos kreditbolaget som ställt ut fakturan får jag återkoppling. Dom erbjuder sig att antingen byta ut innerdelen till en 2.0 eller ge mig ett avdrag på 1800:- (utöver de 1800:- som jag redan betalat extra för att få en 2.0 version) om jag behåller den som sitter installerad.

1800:- tycker jag är skrattretande då firman levererat helt fel produkt. Vi hade dessutom valt att betala de extra pengarna för 2.0 versionen pga att vi monterat denna över braskaminen så vi kan dra nytta av det nya braskaminläget som 2.0an har.

Jag påpekar att kompensationen inte är aktuell och att dom får komma och byta inner+utedel. Får till svar att om dom kommer och byter så kommer dom endast byta innerdelen samt juster utedelen för att passa med 2.0an genom att tömma den på en del köldmedel då det är olika nivåer i dessa. Utedelen ska tydligen annars vara densamma. Detta menar jag inte är OK, då jag beställt en 2.0a, då ska jag också få 2.0 levererat för både utedel+innedel, och inte en 2.0 innerdel samt en modifierad 1.0 utedel. Vem vet vad som händer i framtiden om det skulle vara något försäkringsärende eller dyl med mitusbishi och dom hävdar att jag ju har en 1.0 version av utedel ihop med en 2.0 innerdel. Jag tycker inte att det känns fair att jag ska få en korrigerad lösning på en ny produkt jag köpt för över 20 000 kr. Säljaren står dock på sig och menar på att dom endast kommer byta innerdelen om jag förespråkar ett byte.

Vad säger ni här inne? Är jag bara en gnällig kund eller håller ni med?
Det låter ju på din beskrivning av händelseförloppet i början av ditt inlägg som att det är installatören som installerat en äldre modell som installatören hade på lager.

Inte den nya modell som du beställt av postorderfirman som levererade den nya modellen till installatören efter att du fått installationen gjord.

Det kanske är installatören som gjort fel och inte postorderfirman du beställde pumpen av?

Eller har jag fattat det fel?
 
Redigerat:
Är nog bara installatören och återförsäljaren som vet hur det verkligen ligger till .
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Beställde en japansk premiumpump från en av Sveriges största återförsäljare. Då installatören inte hade dykt upp på bokad tid ringde jag.

Då berättar de att pumpen av misstag installerats på FEL adress, de ska åka dit och montera ner allt innan de kommer till mig. Det här var måndag fm vilket innebär att pumpen måste suttit uppe ett tag.

Jag ringde försäljningsföretaget och meddelade att jag inte kommer att ta emot en tidigare monterad värmepump.

Får en ny installationstid ca 3 veckor senare med löfte om en ny oanvänd pump.

När installatören kommer ser jag tydligt att emballaget är obrutet, allt ser OK ut.

När installatören öppnar innerdelen för att montera ett filter ser jag att lamellerna på kondensorn är kraftigt skadade. Den första personen som fått pumpen har troligen försökt rengöra (läs dammsuga) kondensorn på ett mycket hårdhänt sätt.

Jag avbryter naturligtvis installationen och skickar hem firman.

Inser att en av de största tillverkarnas återförsäljare har packat om SAMMA grovt skadade pump som jag vägrade ta emot vid det första installationstillfället.

Har nu legat ute med närmare 30 tkr i 3 månader samtidigt som vintern passerar.

Jag arbetar med värmepumpar i en rådgivande funktion och kan åsamka både tillverkare och återförsäljare stora skador enbart genom att berätta denna historia.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är nog bara installatören och återförsäljaren som vet hur det verkligen ligger till .
Med andra ord, ibland är det bättre att handla en värmepump av den som ska installera så man slipper krångel vid en reklamation och/eller eventuella garantiåtaganden.

Funderar själv på att byta luftvärmepump till en Hero LN35 2.0. Den Panasonic jag har nu är 15 år gammal och vad jag förstått är den väl att betrakta som "i livets slutskede". Fast då handlar jag pumpen av installatören
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
S swirve skrev:
Han skriver ju att installatörsfirman hade den hos sig, så det är ju knappast postorderfirman som försöker fula...
Postorderfirman / Ehandeln och installatören har samröre.
 
Keiller Keiller skrev:
Med andra ord, ibland är det bättre att handla en värmepump av den som ska installera så man slipper krångel vid en reklamation och/eller eventuella garantiåtaganden.

Funderar själv på att byta luftvärmepump till en Hero LN35 2.0. Den Panasonic jag har nu är 15 år gammal och vad jag förstått är den väl att betrakta som "i livets slutskede". Fast då handlar jag pumpen av installatören
Kan nog hålla ett bra tag till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.