Hej

Pratade med säljaren av vår lägenhet igår som sade att han skulle ta med sig tvättmaskin och torktumlare men byta ut mot grejerna från deras nya bostad. Jag brydde mig inte om det direkt men min flickvän var inte OK med det och nu när jag funderat på det är jag inte heller det så tänkte fråga om lagarna. Det är förmodligen sämre grejer, annars skulle de ju inte ha bytt.

Det står inte i objektsbeskrivningen att det ingår men när vi var på visning så stod grejerna där och vi pratade även om maskinerna. Som jag har förstått ska det ingå om det står där under visningen och inget annat sägs? Sen är jag lite fundersam på mäklaren, eftersom det inte står i objektsbeskriningen borde han ha vetat att de tänkte ta grejerna utan att berätta det för oss?
 
Generellt är det så att är något fast moterat i lägenheten så ingår det och om inte så är de inte en del av köpet.
Typ inbyggnads diskmaskin ingår, bänkdiskmanskin som står på diskbänken ingår inte.

Skulle tippa att det senare innefattar även tvättmaskin och torktumlare.

Sedan att det stod där på visningen kan man ju inte hävda som orsak till att de ska ingå i köpet. Isf skulle man ju kunna hävda att tv ingår...
 
Som jag förstått det ingår vitvaror, om inte annat överenskomms. Jag har varit på en visning där det stod "ingår ej i köpet" med en postit på ett torkskåp.
 
Jag är också nästan säker på att de ingår. Be mäklaren prata förstånd med säljaren, om där är någon mäklare inblandad.
 
Flyttgubbe skrev:
Pratade med säljaren av vår lägenhet igår som sade att han skulle ta med sig tvättmaskin och torktumlare men byta ut mot grejerna från deras nya bostad.
Jag kan lite tycka att säljaren målat in sig i ett hörn i och med detta uttalande. Eftersom han tänker ställa dit andra maskiner anser han uppenbarligen att tvättmaskin och torktumlare ingår. Anses de ingå ska det naturligtvis vara de maskiner som fanns med på visningen. Det skulle vara min linje i alla fall.
 
Det ska definitivt ingå maskiner. Vitvaror ingår alltid om inte annat anges, bortsett då från typ lösa mikrovågsugnar. Ni har ju dessutom betalat för att köpa lägenheten som den är. Skall de då byta ut maskinerna mot sämre diton blir det ju en standardsänkning, i så fall får man ju göra avdrag på priset.
 
TM & TT ingår i köpet.
Se http://www.svenskfast.se/Templates/Page____156.aspx

Som redan påpekats så har ju säljaren indirekt sagt att det ingår tvättmaskin och torktumlare, men sen tycker han att det står honom fritt att byta... Fult tycker jag.
Ta det med mäklaren så får han ta ett snack med säljaren.
 
Det är samma maskiner som fanns på visning eller bilder som ska finnas kvar, alternativt motsvarande om något skulle ha gått sönder/skadats av tidigare ägare.
Acceptera inget sämre eller äldre!
(Ev. mot kompensation i så fall...)
 
Tack för alla svar. Det verkar som att ni är inne på samma linje som jag vilket gör det enklare att argumentera.

Vill tillägga att denna lägenheten var aldrig ute för allmän visning utan jag hittade den på kommande försäljningar. Säljaren verkar tycka att han inte behöver lämna några maskiner alls eftersom det inte står i objektsbeskrivningen, som mäklaren skrev ihop objektsbeskrivningen åt oss specifikt. Eftersom den var ute som kommande var allt det där inte klart. Alltså visste han förmodligen att de tänkte göra så här men undanhöll det från oss. Om de faktiskt skulle ha lagen på sin sida så har iaf inte mäklaren följt god mäklarsed, i mitt tycke.

Säljaren är för övrigt väldigt trevlig och jag är inte den som tjaffsar i onödan men samtidigt tycker jag att rätt ska vara rätt.
 
Det ska tydligt framgå, muntligt eller skriftlig, om tvättmaskin och torktumlare inte ingår eftersom de normalt sett ses som "fast" installation.
En liten tvättmaskin med vanligt kontakt och "snabel" man lägger i handfat som står fritt på golvet kan dock diskuteras men en tvättpelare med både TM/TT är definitivt att se som "fast"...
 
Det var ett väldigt märkligt argument, att de inte är nämnda i objektbeskrivningen. Troligen står det inget i beskrivningen om att det finns innerdörrar heller, så då kan de ta med sig dörrarna? Elcentralen? Duschblandaren?
 
  • Gilla
Villa vista och 2 till
  • Laddar…
Skulle säljaren nu strula så är det väl bara att säga att han får dra av 10-15k på priset då.
 
I
Kolla först vad det är han vill sätta in istället. Det är kanske något modernt han inte begriper sig på och därför vill ha kvar de han kan.
 
Korvgubbe
TM och TT ingår, det råder det ingen tvekan om.
Vill säljaren ta med sig dessa hade jag som köpare kollat upp vilka maskiner jag vill köpa istället och sagt okej mot att det då blir prisavdrag motsvarande de nya maskinerna inklusive frakt och installation.
 
Om vi förutsätter att bytesmaskinerna är av hyfsat samma standard och skick som de befintliga är det ju klantigt av säljaren att säga att han bytt medvetet. Han hade ju kunnat hävda att de gått sönder och att han bytt ut dem mot likvärdiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.