Hej.
Är skapligt :@ I maj 2014 gav vår E-Lux kondenstumlare upp. Lusläste alla tester jag hittade och kom fram till att en värmeväxlartumlare från Bosch var the shit.Nu, åtta månader senare verkar det har varit en mer korrekt bedömning är vad jag skulle vilja att det var. I november förra året slutade tumlaren att torka, vattentankan full indikerade den, vilken inte var ens nästan sant. Ringde BSH för en liten garantiservice. Jodå, dom kom ångade på någon vecka eller två. Pustade över att tumlaren måste lyftas ner på golvet. Skruvade sönder tumlaren och visade mig att den "fullt i tanken" avkännare som sitter i botten av maskinen blivit så pass full med damm att elektrisk kontakt uppnås typ jämt och därigenom blir tumlaren obrukbar. Teknikern spolade tumlaren/kondensorn med slang och det kom fram en hel del ludd/damm. Han tycker jag skall spola tumlaren med en slang om detta händer igen. Står inget i bruksen om det, så det gjorde jag aldrig. Att jag gjort något fel sade han inte något om. Besöket kostade inte något. Hade även lite mailkonversation med butiken som sålt maskinen och där tycker dom att det är så att man skall dammsuga under luddfiltren - det enda jag kan se där är fasttorkat damm som absolut inte går att dammsuga upp.Det står inget i bruksen om meningslös dammsugning under luddfiltren heller, gjorde jag inte heller.elonbutiken pratar även med BSH som då säger att maskinen utsatts för handhavandefel och det är inte något fel på den. De bifogar en lista på tänkbara fel som vi gör, Tömma luddfilter efter varje torkning/Tömma vattenbehållaren/filter i vattenbehållare efter varje torkning/använder för mycket sköljmedel/tvättar i för låg temperatur/torkar kläder som luddar för mycket/använder för mycket hudkräm. Jesus, vad skall man med denna primadonnatumlare till? Jag tillbakavisar samtliga dessa handhavandefel men dom kommenterar aldrig det Nu i början av detta år, när maskinen är åtta månader gammal slutar den att fungera igen, samma fel, mindre än två måndar efter den rengöring som BSH gjorde i slutet av november. Ringer BSH och bokar en tekniker. Ringer dagen innan han skall komma för att kolla om detta kommer att kosta något, om det gör det vill jag inte att han kommer. Nej, det är ju ett års reklamationsgaranti får jag veta, så det är lugnt. När teknikern kommer river han fram luddfiltren och konstaterar kallt att dom är hela - inte fel på maskinen. Vill jag betala för att han skall göra rent den? Jag är inte intresserad. Då frågar han om han skall ge mig ett kostnadsförslag. Visst säger jag, gör det. han riggar dator och printer i tvättstugan. När han är klar sitter jag upptagen och han ropar något jag inte uppfattar. Sedan hittar jag en faktura på köksbordet, 899:- för originalservice. Svaret från BSH:s reklamationsavdelning är att "teknikern har felsökt samt lämnat ett kostnadsförslag, sånt kostar" Jag hinner vidare med att bli osams med en säljare i butiken där jag köpt maskinen. Jag ringer till Elon centralt. Dom kontaktar BSH igen och resultatet är - "Det är inget fel på maskinen - det var ju inte ludd och så i den då du köpte den". Kort sagt, Elon verkar neka att ens ta emot en reklamation då dom tycker det är ett serviceärende. BSH avvisar min begäran om att ta tillbaka fakturan och hantera detta fel - åtminstone under maskinens garantitid eller ta tillbaka maskinen. Det går de överraskande nog inte med på ;) utan kan sträcka sig till att ta nästa service besök som goodwill. Med där är ju problemet, nästa service besök. Hur många kommer det att bli? Jag vet inte vad jag gör för fel, BSH kan inte berätta det och tumlaren kommer med all säkerhet att lägga av igen, och igen, och igen. Är jag förloraren här, eller vad kan jag göra? Jag säger att maskinen är konstruerad på så vis att detta fel är helt oundvikligt. Metallpinnarna där luddet fastnar är platta pinnar med vassa, nästan gradiga kanter. Och den automatiska kondensorrengöringen, vart tar ludd och damm vägen? Inte mycket finns i vattnet man tömmer och inte mycket fastnar i filtret i behållaren heller. men en hel del har bildat beläggning inuti vattenbehållaren tex. Dålig konstruktion säger jag. varför kan man inte rengöra detta genom en lucka på fronten? jo för då tjänar man inga servicepengar. Ingenstans i bruksanvisningen står det att torktumlaren kan sluta att fungera om det utsätts för något av de fatala hanhavandefel jag räknat upp. Om någon orkade läsa detta så tar jag gärna emot era råd. Just nu siter jag mest och mässar tyst för mig själv. Miele, Miele, Miele, Miele . . . .

Kristofer
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Använd din 3-åriga reklamationsrätt och lämna tillbaka tumlaren till butiken. Det är enda vettiga vägen framåt för dig om du inte vill vara vaktmästare/servicetekniker på din egen tumlare framöver.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jo, reklamera är just vad jag vill. Men avvisar mig genom att hänvisa till BSH, som i sin tur avvisar mig genom att säga att det är ett handhavandefel. Borde jag inte reklamera till butiken? till säljaren? Och är detr så enkelt att avvisa en konsument? Någon som vet? Hur funkar den treåriga reklamationsrätten? Verkar ju vrickat om säljaren kan ducka och hävda att det inte är reklamerbart eftersom det är handhavandefel bara genom att konstatera att filtren är hela och att maskinen minnsan intre innehöll damm då jag köpte den. Eller är jag grinig?
 
B
Kort kan man säga att det ska räcka med att du vänder dig till butiken, det är med dem du har ingått ett avtal. Hävdar butiken att det är ett servicärende så kan de beställa denna service.
 
Du har ett avtal med butiken. Om de är listiga tar de tillbaka varan och försöker sälja en annan tumlare till dig. http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/
Jag tycker att du kan hävda konstruktionsfel på tumlaren. Jag vill minnas att det är ngn mer som har rapporterat problem med sin vp-tumlare (Siemens eller Bosch, det är samma produkter i grunden men med olika klisterlappar). Generellt verkar många Siemens/Bosch-tumlare ha för dåliga filter. Kolla på forumet i andra trådar. Jag har en dyr och fin Siemenstumlare med bara ett filter som släpper ut alldeles för mkt damm i tvättstugan och in i maskinen också. Mkt pyssel att hålla den ren tyvärr.
 
Grattis till ditt fantastiska inköp! Du kikade inte här på forumet innan du köpte maskinen gissar jag?

Du kan räkna med att få besök av BSH minst en gång om året så länge du har kvar maskinen (samma fel kommer återkomma med jämna mellanrum!). Deras värmeväxlingstumlare är en gigantisk felkonstruktion!

Vi har haft 4 eller 5 besök av BSH och samtliga tekniker ger olika "goda råd" om vilka fel du gjort....

Bör kanske tillägga att jag aldrig behövt betala nåt för alla dessa besök. Dock frustrerande att stå utan TT i ett par veckor med jämna mellanrum när man väntar på att BSH skall dyka upp.

Lycka till!
 
Redigerat:
Hej. Jag har en exakt samma modell som TS. Är inne på tredje behållaren är full felet. Senaste rengöringen, för det är vad tekniker på plats gör var för ca tre månader sedan. De hittar då endast lite sörja. De byter inte ut någon del och klart då att felet återkommer.

TS har glömt att Bosch service även nämner flytande tvättmedel och säger man att man använder det är det via pulver man ska ha. Har man allergi och inte använder så mycket tvätt eller sköljmedel vet de inte riktigt vad det kan vara. Helt klart är dock att det är kunden som har gjort fel.

De första teknikerna som var ut var nog lite trötta för de sa helt rakt ut att de har problem med modellen och att jag borde reklamera den rakt av. Men primadonna maskin var fint uttryckt tidigare i tråden. Vad de teknikerna sa har senare dementerats av servicedesk och den andra teknikern.

Bosch reklamationsavdelningen säger att ELON ska fixa reklamationen då avtalet är mellan ELON och mig och ELON säger att det är Bosch som ska dra i trådarna. Tiden går och Bosch service jobbar på.

Det fina med att spara el är att de vill att man då och då ska köra torken tom utan kläder med lite vatten i behållaren så att den kan göra rent sig själv. Man måste då som jag ser det förbruka el för att spara el. Undrar om den elen ingår i förbruknings rapporten?

Tur att det finns internet. Återkommer med mer reklam i ärendet så får vi se vad som händer om det blir bra reklam eller bara information.
 
Följer tråden med stort intresse, spännande :)
 
Vår tumlare har, knacka på trä, fungerat ett tag nu. Men jag kan inte tänka mig att felet inte skall komma tillbaka. Elon dumpade mig omgående med omdömet att jag inte förstod så bra eftersom jag inte dammsög min torktumlare ofta. BSH har såklart uppgiften att leverera resultat och denna skitprodukt får inte hindra detta. Alltså, DET ÄR INGEN FEL PÅ TUMLAREN, DET ÄR FEL PÅ ALLT ANNAT. LÄS MINA LÄPPAR!!! Så vi få vackert dega för rengöring eller bli våra egna tekniker. Själv överväger jag att limma min tumlare med superlim på dörren till Elon butiken där jag köpte den.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Har idag ringt till Elon och frågat status på ärendet. Tydligen är Bosch områdes representant ledig och åter på onsdag. Har berättat att Bosch reklamationsavdelning hänvisar till att jag och Elon har ett avtal och att de bara hänvisar till serviceavdelningen. Elon gör inget innan de har pratat med Bosch.

Passade på att nämna att tråden här finns (igen) och att jag inte är ensam om problemet som det ibland påstås att "vi har sålt massor av maskiner och det är bara fel på din". Är det bara fel på en maskin bör man byta ut den i så fall men så verkar inte vara fallet eller hur?

Tidigare när vissa växte upp fanns inte internet och det var väldigt svårt för konsumenter att komma i kontakt med varandra på sättet som finns idag. Det är lite lättare nu att komma i kontakt med andra som har samma problem och komma fram till om en produkt är bra eller dålig.

Frågan kvarstår dock hur mycket reklam Bosch och Elon vill ha i ärendet?

Säg sedan att alla som har problem inte tillåter sig att bollas mellan Elon och Bosch telefon service och Bosch service på plats som pratar om att man i princip inte ska ha tvättmedel eller mjukmedel och övriga tips som skrivits om i tråden.

Säg att alla skulle skicka ett e-post till http://www.svt.se/plus/ och ringa och prata med konsumentrådgivaren i sin kommun eller anmäla till ARN. Säg att det skulle startas en Facebook tråd om det hela om det inte redan finns det. Tror att det finns även andra e-post adresser och telefonnummer till Bosch som slår lite högre upp i näringskedjan än reklamationsavdelningen?

Men vad vet jag? Det jag vet är att tråden kommer att uppdateras av mig på onsdag i vilket fall som helst.
 
Uppenbarligen är Bosch och damm ingen bra kombination. Läste nyligen en tråd här på forumet om en vinkelslip från Bosch som inte tålde damm.
 
Nu är det inte onsdag förra veckan utan onsdag denna vecka.

Tydligen har de som har något att säga till om på Bosch i Sverige varit lediga och upptagna. Ärendet har bollats runt inne på Bosch och även inne på Elon.

Igår så fick ärendet en namngiven person på Elon butiken som har lovat att ta tag i ärendet samt att det även verkar vara en namngiven person på Bosch lite högre upp i näringskedjan som har ärendet.

Vi får väl se vad som händer men jag kommer att uppdatera tråden löpande.
 
En annan namngiven person på Elon säger sig ha ett e-post från Bosch att Bosch har ärendet. Bosch ska tydligen ringa till mig direkt?

Det var i onsdags. Idag är det fredag och Bosch har inte plingat till i luren ännu.
 
Tvättstugan skrev:
Det var i onsdags. Idag är det fredag och Bosch har inte plingat till i luren ännu.
Jag tror de (och många andra) kör med uttröttningstaktik, så det bästa du kan göra är att ringa upp och tjata och på så sätt visa att du inte tänker ge dig. Det är nog många som bara ger upp i situationer som denna och det vet företagen och de tjänar ju på det. Åtminstone kortsiktigt, deras rykte blir ju inte bättre, men det syns väl inte till nästa kvartalsrapport.
 
Har ringt Elon och Elon har ringt Bosch. En namngiven person på Bosch har tagit kontakt med mig via telefon och e-post.

Mer info i tråden kommer troligtvis på måndag då ärendet ska uppdateras av Bosch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.