Vi har precis köpt ett torp på 40m2. Idag finns det en mulltoa och disk/tvätt leds rätt ut i skogen. Stugan står på torpagrund och har en meter innan berget. Jag tror inte man kan gräva med en ca 1 meter djupt i trädgården innan man stöter på berg. Har ni några tips på vad jag skall göra, vad det kan kosta?
 
Så här års inser man att en WC med indraget vatten behöver hållas varmt på vintern. Eller också ska man tömma alla vattenledningar och slå rödsprit eller nåt i vattenlåsen. Jag dras nu för andra vintern med ett illa isolerat rum för dusch och WC. Kostar mycket att värma upp till bara fem grader.

Om du ska installera vattentoalett så antar jag att eget avlopp är enda alternativet, inte kommunalt? I så fall så måste du gräva ner en avloppstank eller trekammarbrunn. Jag kan inte så mycket om sånt, men jag vet att du inte kommer undan grävandet.

Vore jag du skull jag satsa på att behålla mulltoan eller skaffa en mer avancerad mulltoa.
 
Redigerat:
Jag tycker att någon mer än jag ska kommentera detta. Någon som installerat eget avlopp.

För det är väl eget avlopp det handlar om, bolets? Du har väl inte kommunalt inom räckhåll?
 
Nix torpet ligger mitt ute i ingenstans så inget kommunalt här inte.
 
Mitt förslag, WC och trekammarbrunn. Koppla till markinfiltration, om berget ligger ytligt kan man ordna upphöjd bädd. Kostnad 60 000 kr + årlig slamtömning 1000 kr.
Är det sommarhus så ordna så att vattenledningar kan tömmas till vintern. Gör mycket koncentrerad saltlösning och häll i kröken till vintern, mljövänligare än glykol och andra alternativ.
WC is the shit.
 
Som David skrev ovan, försök att hålla det enkelt. Dvs infiltration om möjligt att infiltrera, annars markbädd. Sen måste alla rörledningar isoleras och tömmas på vintern om huset ska stå kallt.

// Jocke
 
Fritidstoan du föreslog byggare henke har ju en förbrukning av 1-2 kWh/toabesök.. Tror nog alla inser hur dumt det är att använda svindyr el till att bränna skit... 2-3 kr/toabesök blir inte billigt över åren.

Keep it simple!

// Jocke
 
Redigerat:
B
bara ett förslag.
ingen grävning och ingen mulltoa med dess ansvar
 
Måhända, men med dagens energipriser och den energipolitik som bedrivs så ska man undvika allt vad el är, iaf högeffektskrävande don som denna toalett får anses vara (effekt 2 kWh) och med lång drifttid (30-110 min). Elpriserna lär inte falla.. snarare tvärtom! 2 kr/kWh är nog inte långt borta..

Men nu kom vi över på något helt annat.. :)

// Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.