Hej, jag är ny på forumet men har läst här länge. Nu kommer vi snart förhoppningsvis starta vårt husprojekt! :)

Vi har nyligen kommit överens med en markägare om att köpa en tomt. Tomtarean som var överenskommen vid budgivningen stämmer inte nu när vi tittar på förhandsbeskedet. Jag tror dock inte det kommer vara ett problem eftersom lantmäteriet inte varit där och avstyckat ännu men vill höra här för säkerhetsskull.

I förhandsbeskedet har byggnadsnämnden godkänt en tomt om "ca 1500 m2". Kartan som var inskickad hade markägaren ritat in ca 1300 m2. Det var vad som meddelades till oss och vad han också trodde. Däremot när vi kontrollmätte har handläggaren på stadsbyggnadskotoret ritat en yta om ca 1000 m2 och som dessutom är alldeles för smal så huset inte får plats åt det väderstreck vi vill placera det. Anledningen att markägaren missat är för att det ligger en ledningsgata och tomten flyttats och ritats om ett flertal gånger.

Vad gäller i detta fallet? Hur stort mandat har lantmätaren att flytta tomten? Jag och markägaren har kommit överens om att flytta tomten ca 25 m bort från ledningsgatan och även få en naturligare placering mot övrig natur såsom grusvägar och gärdsgårdar. Dessutom kommer det inte behövas anläggas nya vägar. Ytan kommer bli ca 1300-1400 m2. Kommer detta gå att genomföra eller är det handläggaren skiss som gäller?

Tomten ligger utanför detaljplanerat område.
 
Jag har pratat med lantmäteriet och det är inga problem att förstora tomten. Det är helt upp till mig och markägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.