Hej!

Beställde för ett tag sedan 12 fönster och 3 glasörrar i PVC till vårt poolrum och gillestuga. Alltihop anlände nu i veckan och då upptäckte jag ett av de större fönsterna (26x16) packats för sig i ett egensnickrat emballage där emballaget skruvats med ca 40 skruvar rätt in i själva fönsterkarmen. När jag skruvade loss embalaget gick flera av skruvarna av och sitter kvar i fönsterkarmen. Jag upptäckte även att det är stötskador på två ställen där centrum av karmen deformerats.

Jag har reklamerat detta till leverantören som svarat att detta inte påverkar fönstrets funktion och så följer de upp med att fråga om skruvhålen kommer synas efter montage (det kommer de inte).

Jag är orolig för att en stor mängd hål på va 30x5 mm i armen försämrar isoleringsförmågan samt att den derformerade karmen kanske inte gå att montera med monteringsjärnen.

Vad tycker ni?
 
  • Fönsterkarm med egensnickrat emballage och synliga skruvhuvuden, vissa brutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fönsterkarm med avbrutna skruvar och stötskador på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PVC-fönsterkarm med avbrutna skruvar och skador efter felaktig emballering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvar fastsatta direkt i en PVC-fönsterkarm med synliga skador och avbrutna skruvhuvuden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad PVC-fönsterkarm med avbrutna skruvar och stötskador synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fönsterkarm i PVC med avbrutna skruvar och deformation som uppstått under transport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterpackning med många skruvar i träramen, skador synliga, verktyg vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter skruven på utsidan utav karmen så är det fullt normalt. Och det är så i stort sett alla fönster levereras i större antal
 
Jag fick ett 10-tal fönster levererade i somras och skruvade på motsvarande sätt, Elit fönster med karm i trä. Det var smidigt och lär inte påverka funktionen, inget som syns efter montering.
 
Karmen är uppbyggd av flera celler, så det kommer inte att påverka isoleringsförmågan.
Tvärsnitt av en flercellig fönsterkarm som visar isoleringslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Jag köpte nåt 30 tal pvc fönster för nåt år sen, de stod på pall och på sidorna av fönstren gick brädor diagonalt och det var skruv draget genom brädan in i karmarna, traryd som jag köpte ett par år tidigare hade istället för brädor plywood med skruv in i karmarna.
 
Ok, tack för snabba svar. Ni tror inte att den deformerade karmen påverkar heller?
 
Snailman
Diablito skrev:
Ok, tack för snabba svar. Ni tror inte att den deformerade karmen påverkar heller?
Kommer den att synas när du satt dit smyg, sen bör det ju bli någotsånär tätt i skarven mot smygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.