Tjena!

Kom över ett fint Forbo ekparkett golv till ett bra pris. Killen som sålde det förvarade det på Shurgard, paketen var obrutna förutom ett par hål i plasten på flera paketen, troligtvis från hanteringen när paketen magasinerats. I beskrivningen till golvet står det att golvet ska ligga i obruten förpackning i två dygn. Nu har det kunnat komma in luft i paketen i ett par månader, kan något negativt med golvet ha hänt? Golvet ät datumstämplat "Maj 2014"
 
Det är nog ingen fara.
 
låt det ligga några dagar i det rum dom ska läggas i innan du börjar

Hål blir det ofta i förpackningarna
 
Det kommer inte hända någonting, det handlar om att de ska anpassas till omgivande temperatur och luftfuktighet innan det läggs.
Det där blir kanon.
 
Låt mig börja med att säga att jag också tror det kommer gå alldeles utmärkt!

Dock är denna typ av golv väldigt känsliga vad gäller luftfuktighet. Ett litet exempel från verkligheten:
Jag hade några plankor över när jag sist la parkettgolv. Dessa förvarade jag 2 dygn utomhus (under tak i augusti), hade tänk såga upp till ved. Istället för ved kom jag på att de skulle bli ett utmärkt underlag för att köra sänksåg på. Jag försökte därför "klicka" ihop dem till en skiva. Detta var stört omöjligt, helkört, gick inte alls! Fick bli ved trots allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.