Tjena!

Beställde 15m2 parkettgolv av en av våra största bygghandelskedjor igår söndag. Det var kampanj, min lokala butik hade precis så mkt som jag behövde, 6 paket.
Beställde, betalade med visakort, fick orderbekräftelse och ordererkännande via mail, de skulle smsa när det var framplockat.

Idag måndag ringde de, sa att de hade fel lagersaldo, de hade bara 5 paket kvar, frågade om det gick bra, Jag sa att jag behövde den köpta mängden.

Då frågade personalen mig hur vi skulle lösa det, jag skickade såklart tillbaka frågan då jag inte ser det som mitt problem, Det fanns inga fler paket på ngn butik i närområdet och de kunde inte beställa hem fler.

Jag sa att jag kunde tänka mig ett alternativt golv men att jag inte tänkte lägga pengar mellan.
Golvets ordinariepris var 299:- och jag gav 129:-

Har jag rätt att få 15m2 golv av de, eller kan de kreditera summan och så var det inte mer med det?
 
C
Om det var ett "äkta" ordererkännande (en del butiker skickar ut "ordererkännanden" med mer eller mindre valida förbehåll) så är det den sista handskakningen för att ett ömsesidigt bindande avtal skall uppstå. Kan de sedan inte leverera så torde du ha rätt till ersättning för den skada det innebär för dig. I detta fall kan man ju dock verkligen diskutera om det är en summa som är värd att tjafsa om. Ta dina pengar och gå till en annan leverantör?

Tyvärr kommer du säkert att erfara att även om de kan dra pengar på ditt kort på 2 röda så "går" det tyvärr inte att kreditera dig fortare än två veckor eller nåt sånt. :mad:
 
Vad står det i deras köpvillkor som du godkände när du beställde?
 
De flesta butiker brukar väl reservera sig för felaktigt lagersaldo.

I princip är det väl annars två saker de kan göra:

1. De ger dig ett annat golv till samma pris (de får stå för mellanskillnaden)
2. De häver köpet och du får köpa golvet nån annanstans, de får betala mellanskillnaden och eventuella direkta merkostnader (här kan du dock behöva dra det till tingsrätten)

Jag är iofs lite osäker på om de måste betala mellanskillnaden när det var en produkt de hade på rea.
 
Redigerat:
Om bindande avtal har träffats, vilket normalt är fallet när säljaren tagit betalt, har du rätt att få de varor du har beställt till det pris som var överenskommet. Om säljaren inte kan leverera inom skälig tid har du rätt att häva köpet. Om du har rätt att häva har du rätt till mellanskillnad för täckningsköp såvida täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter att köpet hävdes. För mer info se 33 § Konsumentköplagen.

Om byggfirman är smart förstår de att det är absolut enklast att låta dig köpa ett dyrare golv till samma pris.

Mer intressant blir frågeställningen om säljaren påstår att något bindande köp inte har ingåtts eller att de hänvisar till några särskilda försäljningsvillkor. Sådana är inte alltid giltiga mot en konsument utan det beror på vad det står i villkoren och hur de har kommunicerats.
 
Ditt faktiska pris blev 155 kr och det är ju en bra rabatt :)
 
orienteraren skrev:
Ditt faktiska pris blev 155 kr och det är ju en bra rabatt :)
Va?
 
Köpvillkor gäller .
Dom reglerar vad du har rätt till.
Troligtvis har du kryssat att du godkänner dom.
Reservation mot fel saldo och slutförsäljning är i princip alltid med.
Det kan ju hända att flera lägger order på samma produkt samtidigt. Då brukar inte systemen hinna med.
 
Mattias Axelsson skrev:
Köpvillkor gäller .
Dom reglerar vad du har rätt till.
Troligtvis har du kryssat att du godkänner dom.
Reservation mot fel saldo och slutförsäljning är i princip alltid med.
Det kan ju hända att flera lägger order på samma produkt samtidigt. Då brukar inte systemen hinna med.
Vad är det för dom du refererar till? Var kan man läsa domen?
 
Aha, språkdegenerering som leder till missförstånd. Solklart!
 
mattiasp skrev:
Aha, språkdegenerering som leder till missförstånd. Solklart!
Messerschmitt_Bf_109G-10_at_National_Museum_of_the_USAF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Igen!?
Men uppriktigt, om man pratar om "dom" i juridikforumet, så att det kan uppfattas som substantivet "dom", så är det väl inte en orimlig önskan att man i stället använder "de" och "dem"?
 
Befogat eller inte, jag kunde inte låta bli.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Det heter faktiskt Besserwisser :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.