Har köpt ett litet hus med en pelletskamin i vardagsrummet. Vi är nybörjare på det här med pellets men är uppväxta med vedkaminer. Det är nog en mental spärr jag har att låta kaminen vara igång medans man inte är hemma.

Men som jag har förstått så ställer man in timern och termostaten. Tänder kaminen och sen så sköter den sig själv. Kan det vara så enkelt?

Vi har rustat upp med pellets så vi har i ett år framöver. Men med undantag när kaminen har uppehåll mellan "brännperioden" då man rengör enligt instruktionsboken etc. Har man annars kaminen igång 24/7 enligt timern? Är det säkert?

Sotarn var och inspektera skorsten etc och han hade inga anmärkningar på varesig kaminen eller rören.

Tack!
 
Nu har jag ingen pellets kamin men väl en pelletspanna. Det som kan hända mig är att jag ibland missar att sota/rengöra pannan i tid och blir det för stort motstånd i pannan stannar den automatiskt. Jag skulle kolla noga vilka funktioner kaminen har för att stanna av sig själv när det gäller överhettning(bristande rengöring), bakbrand o eller andra fel. Kolla även upp leverantörens rekommendationer.
 
En modern pelletskamin kan vara igång dygnet runt. Det största problemet är att den har begränsat magasin vilket innebär att den slocknar efter visst antal timmar utan påfyllning.

Jag kör min nonstop oktober-mars men eftersom jag är hemma öppnar jag luckan och rengör glaset dagligen och sotar ut ett par ggr/veckan. Den går även när jag är borta några dygn men då fyller grannen mer pellets åt mig.

Tillägg: Kollade förbrukningen och i december -21 gick just min kamin i snitt 38 timmar på en fyllning. Sotning 2 ggr/säsong och jag plockar isär den 1 gång/år (efter 2 pallar). Kaminen går mer ekonomiskt om man rengör ofta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.