Har köpt ett nytt element på Biltema som jag kopplat in i förrådet som jag nyligen isolerat.
Tanken är att elementet ska slå på per automatik när man kommer ner till kanske +5 grader så att inget i förrådet riskerar att frysa.

Jag köpte detta element som skulle passa perfekt pga inbyggt frostskydd.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Det översta med 400w och med stickpropp.

Men hur tusan ställer man in det?
Det finns ett vred där jag kan ställa in värmen men den visar inga siffror så hur många grader man är på har jag ingen aning om.
Tanken är som sagt att ställa in den så att den alltid sätter igång när det är kallt och håller minsta 5 grader, hur kan man göra det?
 
Enligt manualen får du prova dig fram...
 
Bo.Siltberg skrev:
Enligt manualen får du prova dig fram...
Har förstås läst manualen som kom med, hade jag haft svaren så hade jag inte frågat.

Det känns oerhört svårt att prova sig fram.
Det ska ju gå att som jag skrev i första inlägget att ställa in den så att den håller en viss temperatur, men jag har ingen aning om hur.

Jag kan ju testa mig fram och säkerligen kunna ställa in att elementet kanske håller 10 grader dygnet runt. Men jag vill ju inte att elementet ska vara igång när det är varmt.
 
Det finns inte mycket annat att välja på. om man inte monterar en separat termostat någon annanstans. Även om elementet skulle ha en gradering så kommer temperaturen att bero av hur varmt det blir just vid elementet. Förrådet kanske är så dragigt att man behöver ställa in en högre temperatur.
 
För egen del skulle jag skruva ner den i botten och räkna med att det blir plusgrader. Är du orolig av dig så skruvar du upp det lite högre och kontrollerar med en termometer hur varmt det blir. Om det blir onödigt varmt så skruvar du ner det. Den varma årstiden kan man alltid stänga av elementet. Svårare än så behöver man inte göra det.
 
Om du inte får till det på elementet så kan du kanske använda en sådan här, en liknande använder jag ibland.
 
bonnier skrev:
Om du inte får till det på elementet så kan du kanske använda en sådan här, en liknande använder jag ibland.
Tack för tipset.
Det är kanske något sådant jag behöver.
Saken är bara den att jag trodde att denna funktion redan fanns inbyggd i elementet, det var lite därför jag köpte det :cool:

Dock så verkar just den på clas ohlson fått riktigt dåliga recensioner.
Tips på någon annan bra?
 
Elementet från biltema har en elektronisk termostat. Den kommer att reglera minst lika noggrant som termostaten från clas ohlson.

Erik
 
Termostatreglering 5-35gr enligt texten i länken, då borde ju 5gr vara med vredet på minimum.
 
Ja, elementet har ju frostskydd så min inställd temp ska ge plusgrader.
 
Det här var mycket svårare än vad jag hade trott :p

Har läst manualen som finns här:
http://www.biltema.se/Documents/manu...4-2010_man.pdf

Jag satte i kontakten, tryckte igång elementet (det lyser rött) och väntade tills det blev varmt.
När det blev varmt så skruvade jag ner elementet i botten (dvs moturs) enligt instruktionen.
Det stod då i instruktionen att lampan skule sluta lysa vilket den inte gjorde.

Jag tittade till det en halvtimme senare och då hade lampan slutat lysa.
Elementet håller också värmen.

Det verkar alltså fungera, men hur varmt det är nu har jag ingen aning om och det ser jag som ett litet bekymmer.
Jag vill inte betala el i onödan, som sagt så räcker det med att det är frostfritt.
När det är varmt ute så behöver ju inte elementet vara igång överhuvudtaget förstås.
 
Conrad och Willab garden har termostater som kopplas till väggurtaget och med tempsonder på någon meter.
Har själv den från Conrad för att styra poolvärmen och det funkar utmärkt, tror den heter UT 200.
 
Varför krångla till det. Om enda problemet är att du inte vet hur varmt det är i rummet är det en termometer du behöver. För att minimera förbrukningen kan du sedan stänga av det på våren och slå på det igen på hösten.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.