Hej, precis köpt ny lägenhet och vill göra nånting åt planlösningen, här kommer en bild på originalplanlösningen:

IMG_3069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


våra önskemål är att få upp planlösningen lite samt möjlighet till ett större matbord i vardagsrummet , dessa lösningar har jag kommit på än så länge:

planlösning 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


planlösning 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


planlösning 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken a dessa 3 tycker ni verkar bäst? Kom gärna med helt egna ideer! :)

De 3 sovrummen är vi i behov av och kommer inte göra nån större inverkan på dom, utan lägger mest fokus på de andra ytorna i lägenheten.
Kan även tilläga att kyl/frys kommer placeras tillsammans med de övriga köket vid ett senare tillfälle när köket står på tur för att renoveras, är mest ute för den bästa lösningen för dom tills vidare
 
Redigerat:
Renovera även köket samtidigt om ekonomin tillåter. Kapprum och hall tar för mycket plats. Rita om igen eller anlita en arkitekt/inredare.
 
Jonatan79 skrev:
Renovera även köket samtidigt om ekonomin tillåter. Kapprum och hall tar för mycket plats. Rita om igen eller anlita en arkitekt/inredare.
Tyvärr tillåter inte ekonomin det direkt, självklart hade det varit ultimat.
kan hålla med om att hallen/kapprum tar kanske lite för stor plats, men vet inte om det är skönt med en luftig hall när man kommer in eller om det bara är onödigt..
hoppar nog över de där med arkitekt då mina planer är inte att bo i lägenheten för evigt, så förlitar mig just nu på eran vilda fantasi ;)

Tacksam för svar!
 
Ok, synd. Testa flytta åbäket till soffa till väggen mot hallen, matbord vid fönster helt rätt. Eventuellt, bygg igen öppning mot v-rum vid hall/2:a sovrum ställ soffan där, låt fantasin flöda bättre ;)
 
Mikael_L
Varför ska du pressa in en köksö där?

Jag misstänker att det bara är för att följa rådande ideal.
Men i vilket fall funkar det dåligt uselt, menar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den nuvarande planlösningen är nästintill perfekt. Det blir inte bättre om man inte bygger om extremt radikalt.

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta plats på klädkammaren och badrummet bredvid köket.
Det skulle ge en möjlighet till större kök och mindre hall. Ja ev att skippa klk, eller minska dess storlek.
 
  • Gilla
Linska och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Varför ska du pressa in en köksö där?

Jag misstänker att det bara är för att följa rådande ideal.
Men i vilket fall funkar det dåligt.
köket är ganska stort så är inte så att jag pressar in den där utan tror att den kommer fungera ganska bra där med tanke på att vi tänkte flytta ut köksbordet till v-rummet istället, i v-rummet kan vi ha ett större köksbord för större sällskap etc.
tanken med köksön i dagsläget är att det blir mer luckor i köket (som en liten bonus) samt så tänkte jag dra ut bänkskivan på köksön lite längre på ena sidan så det går att trycka dit 2 barstolar

tacksam för svar
 
Instämmer med Mikael_L!

Vad skall "köksön" fylla för funktion?
Där i köket är det ju bra plats för ett matbord/frukostbord för den lilla familjen.

Och är ni flera får ni ju improvisera, förmodligen med ett utdragbart bord i vardagsrummet.

Ett litet tips i förbifarten: Möblera inte vardagsrummet som att alla skall sitta och titta på TV samtidigt.
Det händer inte längre. Glöm TVn och möblera för samvaro/samtal i stället!
DVS tvinga folk att umgås :)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Den nuvarande planlösningen är nästintill perfekt. Det blir inte bättre om man inte bygger om extremt radikalt.

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta plats på klädkammaren och badrummet bredvid köket.
Det skulle ge en möjlighet till större kök och mindre hall. Ja ev att skippa klk, eller minska dess storlek.
Ja, det kan du ha helt rätt i, kanske är jag som fått för mig att göra nån ändring för att få mitt eget, och helt enkelt stirrat mig blind på de ;)
 
KnockOnWood skrev:
Instämmer med Mikael_L!

Vad skall "köksön" fylla för funktion?
Där i köket är det ju bra plats för ett matbord/frukostbord för den lilla familjen.

Och är ni flera får ni ju improvisera, förmodligen med ett utdragbart bord i vardagsrummet.

Ett litet tips i förbifarten: Möblera inte vardagsrummet som att alla skall sitta och titta på TV samtidigt.
Det händer inte längre. Glöm TVn och möblera för samvaro/samtal i stället!
DVS tvinga folk att umgås :)
Vi är en rätt liten familj, det är jag, min sambo samt våran lilla 9månaders ;), därav tanken med köksön som jag beskrev tidigare, tänkte dra ut bänkskivan på ön på ena sidan för att kunna trycka dit 2 barstolar, får även en del förvaring i form av skåp/lådor som en bonus, gillar ideen allmänt angående en köksö :)

haha det har du helt rätt i med soffan, vi har tänkt att köpa en mindre soffa till den nya lägenheten än den vi har idag, den vi har idag är rätt brutal och vi har insett att det inte behövs :)
 
Mikael_L
Du bör ha 120cm gång mellan köksdelen mot väggen och köksön för att få det att fungera någorlunda, det blir det inte i det köket.


En ombyggnad av lägenheten som jag ser som kan ge det ni önskar är att ni flyttar köket till sovrummet och badrummet till vänster om v-rum.
Och låter nuvarande kök bli sovrum.

Men en 4-rummare med endast ett badrum/toa är nog lite snålt. Kanske pressa in en liten toa där klädkammaren är då.

edit:
En förklarande bild:
IMG_3069-mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Det enda som stör mig med nuvarande planlösning är att hallen/kapprum slösar med några ganska onödiga kvm.
En rymlig hall är trevligt att ha när ett sällskap kommer, eller ska gå. Men utformningen av denna hall, med en "lång" tarm åt höger är ingen förtjänst åt detta.

Så dessa några få kvm hade ev kunnat disponerats bättre.


Men annars så är planen rätt bra.
Men vill man ha öppet kök -> v-rum så skulle den naturliga platsen för köket vara till vänster om v-rum.
(eller möjligen rakt uppåt (i klk + bad), men då blir det svårt att få till en vettig hall.)
 
Är köket mindre än 25 m2 blir köksö bara trångt...alt en väldigt liten köksö...dvs något man lika gärna kan vara utan...
Bo några år som det är, bygg sedan ett rejält hus med STORT kök så får ni er köksö då...
 
Enk Projektet skrev:
Är köket mindre än 25 m2 blir köksö bara trångt...alt en väldigt liten köksö...dvs något man lika gärna kan vara utan...
Bo några år som det är, bygg sedan ett rejält hus med STORT kök så får ni er köksö då...
det är inte vår största önskan att ha en köksö, kändes som att det hade kunnat funkat bra med tanke på det andra bordet.

Vi kommer lägga golv i lägenheten när vi får tillträde därav skulle det vara bra att veta vilka väggar man eventuellt skulle vilja riva ner innan man lägger golvet.
I dagens läge är det ett pizzavalv från hall till v-rum, dörr från hall till kök samt dörr från kök till v-rum.
Därav tanken med att riva ner en del väggar och öppna upp mera.
 
Mikael_L
En något mindre våldsam ombyggnation kan vara något typ så här, sen kan man planera någon kökslösning här.:
(Om det är möjligt att riva så mycket vägg där, dvs ej bärande)
IMG_3069-mod1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.