Har köpt hus men inte tillträtt än. Ska göra det 1 Aug. Men i går ringde säljaren och sade att dom lagt ett nytt laminatgolv i hallen ovanpå det gamla parkettgolvet ( från 1957 ) När vi besiktigade huset så sviktade en av bräderna utanför badrummet. Felfall konstaterades samt en spricka i kalet som var silikon limmad. Besiktningsmannen kunde inte konstatera någon förhöjd fukt i hall eller badrum. Men påpekade svikten och fallet. Säljaren sade att dom aldrig märkt något. I går 14 dagar innan inflytt ringer han och säger att svikten förvärrats och att bjälklaget var gammalt och skadat, så dom hade laggt in ett laminatgolv och "förbättrat hallen" !!!!!
Vad gör jag, kan det vara en vattenskada trots ingen uppmätt fukthalt? Ska säljaren inte lämna i från sig ett fullgott hus? Om skadad har förvärrats från kontraktskrivning till övertag, ansvarar inte säljarna för detta ( eller deras försäkring) Förtvivlad och orolig frågar jag om hälp!
 
Redigerat:
Det borde lagas innan eller dras av från priset vad det kostar att anlita/åtgärda..
 
O
Säljaren ansvarar för husets skick fram tills tillträde.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag tror att detta är en ganska komplicerad situation. Här verkar ju finnas ett "djupare" fel än vad som konstaterades vid besiktningen, men det som upptäcktes vid besiktningen ger en indikation på att ett värre fel kunde finnas. Då faller det mesta på undersökningsplikten, ni har så att säga köpt felet.

Men nu har det förvärrats före tillträdet, och då har säljaren ett ansvar för den utökade skada som inträffat. Hur man sedan drar en gräns mellan det fel ni köpt, och det som förvärrats senare tror jag är väldigt komplicerat att utreda.

Det viktigaste nu borde vara att försöka göra en ordentlig undersökning om vad som faktiskt är fel, och sedan försöka förhandla med säljaren om en rimlig fördelning av kostnaden.

Beroende på vad bes. mannen har sagt om golvet så kan bes. firman bli skadeståndskyldig, om här fanns ett allvarligt fel som missats.
 
Redigerat:
Säljaren chansar och försöker släta över detta med ett nytt golv. Men, att köpa en sminkad gris är lika illa som att köpa en osminkad i säck.

1 kontakta mäklaren och säljaren och informera om att tillträde i detta läge inte är aktuellt.
2. Via hantverkare, ta in en offert på vad det kostar att åtgärda detta, använd säkra kanaler och försök inte hitta billigast ( det är inte du som betalar)
3. Med uppgiften tillgänglig om rep kostnad, förhandla fram prisavdrag alt att säljaren fixar detta (jag skulle hellre styra detta själv)
4. Fundera över om kontraktet kan uppdateras och du tillträder och därefter fixar problemet.
5. Sitt lugnt i båten. Säljaren har problem, inte du.
 
  • Gilla
Christian Sön
  • Laddar…
Tyvärr pratade jag med mäklaren nu. Visst är det ett fel! Men jag måste tillträda enl överenskommelse och betala full köpeskilling, SEDAN kräva betalning för felet av köparen!!!! Jag anser att man skulle dra av 100,000:- som betalades till mäklaren som inte betalades ut förrän felet var åtgärdat.
 
Beslutade säljaren sig bara sådär 1v innan överlåtelse att lägga in nytt golv? Dessutom sunkig laminat över parkett??
Jag hade krävt att golvet rivits upp och det under (även gamla golvet) undersökts, men jag är ingen jurist så jag vet inte om jag hade fått igenom mitt krav.

Lita aldrig på mäklare! Hör med någon annan som vet vad som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Njaa, i princip har mäklaren rätt, men säljaren är skyldig att leverera huset i "rätt skick" på tillträdesdagen. Och det låter det inte som han kan göra.

Det som är besvärligt här är att säljaren är troligen bara skyldig att åtgärda sviktproblemet så att det inte sviktar mer än det gjorde vid besiktningstillfället. Och sannolikt går det att åtgärda det för ett relativt lågt belopp.

Själva det grundläggande felet med dåligt bjälklag är ju inte ett nytt fel som inträffat under den här tiden. Därför måste det hanteras som ett dolt fel, vilket det troligen inte kvalar in som. Men egentligen vet vi för lite i tråden.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Om jag vore du skulle jag proto konsultera en jurist kring hur du skall agera. spontant så vill du kanske undersöka huset mer noga. Jobbig sits. jag antar att tiden för att du kan ångra köpet ( efter besiktning) har gått ut. jag vet inte så mycket om detta, men det kanske är rätt att du måste fullfölja. Men, konsultera nån kunnig på stört!
 
Uppdatering? Hade varit intressant att höra hur det gått och om det är något man kan lära av.
 
Också intresserad
 
Juristen kunde inget göra, dock tyckte han det var märkligt att mäklaren inte erbjödsig att sätta in pengar på "klientkonto" Ska man använda jurist måste kostnaden minst överstiga 25,000:- Han rekommenderade att ta in offert på reperation och sedan stämma säljaren i Tingsrätten. Vi söker justnu med ljus och lyckta efter en golvläggare som vill ta sig an reperationen i Helsingborgs btraketen. Förslag??
 
O
Även om det var ett tag sen som TS skrev uppdateringen... så kom jag att tänka på att det känns väldigt osäkert att fundera på att stämma säljaren... Känns inte som en lätt match... Om man tänker som så att tillträdet hade varit och TS upptäckt att svikten förvärrats så hade varit svårt att få det som dolt fel. Det fanns tecken på att något inte stod rätt till.... Men nu händer något under tiden som huset är i säljarens "våld" Då bli det lite knepigare.... sedan kan man fundera på varför säljaren väljer att lägga nytt golv i ett hus som är sålt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.