Hej,

Första inlägget på forumet men kommer nog hänga här en hel del nu när vi köpt hus. :)

Vi kommer trolgitvis att göra klart övervåningen först men vill redan nu börjar förbereda mig mentalt (och ekonomiskt) på att göra om köket. Tyvärr hänger köket, vardagsrummet, hallen och wc/dusch/tvätt/bastu-rum ihop då det är samma golv överallt så när det väl ska göras om så är det troligt att vi kommer göra om mer än just bara köket.
Men för att inte spåra ur fullständigt så ställer jag frågan här nu om vad ni tror det skulle kosta att (moment 1) bila upp (heter det så?) golvet i kök och vardagsrum (med golvvärme) som är ca 40kvm totalt samt riva ner köket.

Moment 2 är ju att spackla/måla/tapetsera väggar och tak. Inte väldigt stort så borde inte skena iväg i kostander, eller?

Moment 3 att montera nytt kök och bortsett från vitvaror och val av kök som kan dra iväg, vad skulle arbetskostnad kunna ligga på för ett ganska vanligt kök med side-by-side (vatten behövs) samt två pelare med micro, ugn, kaffemaskin och inbyggnads diskmaskin?

283b4-0dc43-dad32-e6898-15e85-7cba7-249e5-82f98.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

655b9-5a1c8-aa693-dbfa7-b3443-b53d6-8573d-8781a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips och råd är välkomna och även om jag inte har tummen mitt i handen så har jag som egenföretagare och småbarnspappa till en liten tjej inte all tid i världen för att hålla på själv.

Kan man t.ex få någon att montera ner och bortforsla köket mot att de får köket gratis eller till en billig peng så har man ju sparat en hel del tid att slippa montera ner själv.
 
B
Montera nytt kök brukar ju gå på en himla massa pengar, det är aldrig en billig historia.
 
Har du tänkt göra något själv av arbetet?

Om du inte gör något själv och köper ett någorlunda billigt kök (typ Ikea) så skulle jag nog gissa på 3-400 000kr.
Bara köksskåpen och vitvaror landar lätt på 100 000 och där över även med ett Ikea kök.
Montering är ju inte heller så billigt, vet dock inte vad jag ska gissa på att det kostar i arbete att få ett kök monterat och klart, 40-50 000kr?
Spackla måla och tapetsera 40 kvadrat, tja 30 000kr är nog ingen direkt orimlighet.

bila upp golv, lägga golvvärme och gjuta igen detta lär dock kosta en hela massa pengar för 40 kvadrat.
Mina summor är dock utan rotavdrag.
 
Det finns golvvärme idag överallt men denna kanske man inte kan återanvända om man lägger nytt golv? Kanske också är problem att det redan finns om man måste vara extra försiktig när man river gamla golvet = längre tid = dyrare.

Kan nog göra en del själv men oklart hur mycket jag orkar.
 
Att låta någon hämta köket gratis mot att de demonterar det, är ju en lösning, men du lär inte spara så mycket tid på det. Du måste ju ändå vara hemma när de hämtar köket. Att riva ut ett gammalt kök gör man på några timmar om man inte behöver vara rädd om det. Jag vet inte hur stort kök du har, men jag gjorde om vårat lite mindre kök, och det gick på ca 50.000 + vitvaror. Det var ett ikea-kök med ekluckor. Men då gjorde jag allt jobb själv inkl el och vvs, målning, golv mm. Dock ej golvvärme, trots att jag är i branschen tyckte jag det var för mycket bök att lägga det i ett gammalt hus. De enda rum som jag lagt golvvärme i är badrummen.
 
Brandten skrev:
Det finns golvvärme idag överallt men denna kanske man inte kan återanvända om man lägger nytt golv? Kanske också är problem att det redan finns om man måste vara extra försiktig när man river gamla golvet = längre tid = dyrare.

Kan nog göra en del själv men oklart hur mycket jag orkar.
Har du ingjuten golvvärme idag, så behöver du inte byta den, såvida inte du har gamla stålrör, då är det lite av en chansning. De kan vara som nya, eller helt upprostade. När är huset byggt?
 
Huset är byggt -91
 
Brandten skrev:
Huset är byggt -91
Om golvvärmen funkar som den ska så skulle jag inte röra den, en hela massa pengar som går åt till det, är det slingor ingjutna i betonggolvet så är det ju en bra mängd betong att bila bort.
 
Jag kan inte se de 2 bifogade bilderna, kanske bara jag?
 
Fungerar här både på web och tapatalk
 
Andy78 skrev:
Jag kan inte se de 2 bifogade bilderna, kanske bara jag?
Kan inte heller se dem.
 
Det där med samma golv, är det en hel matta eller parkett?
Du borde ju utan problem kunna riva golvet i käket om du vill det eller bara lägga över om det tex är plant felfritt plastgolv.

Ibland är det bra att göra i ordning en sak i taget innan man tar nästa rum.
 
uploadfromtaptalk1406192125468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1406192163124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där såg ju helt ok ut!
 
Ta med bilder och mått och boka tid på IKEA (de är bättre i Kungens Kurva än Barkarby tycker jag) och så säger du att du vill ha en plan och kostnad med montering. Det kostar ingenting att få förslaget och då vet du vad det kommer att kosta från IKEA.
IKEA har bra pris på montering så du kan utgå från att det är det billigaste ni kan få det... Jag gillar IKEAs nya kök och vi har haft IKEA kök i våra fyra senaste bostäder (som jag monterat själv).
Det finns ingen som slår IKEA på kundservice heller så det är ett tryggt val så... dock gäller det ju att hitta något man gillar... Vi har t.ex. aldrig köpt bänkskiva på IKEA, det första köket köpte jag en 40mm tjock trä bänksskiva på Bauhaus och lade in själv och på de senare har vi alltid valt stenskivor från andra leverantörer än IKEA.

Bara som ett tips för att ni ska få se ungefärlig kostnad... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.