Har just köpt ett hus för 5 dagar sen. Och i den finns ved panna och tankar. Säljaren sa att pannan tappar trycket och det troligen pga ett för litet expansionskärl. Jaha och det trodde jag stämde att de var de som var felet. Men nu har pannan stått några dagar och jag upptäcker att de är helt blött under pannan. Så den är väll sprucken eller sönder rostad. Och tänker ja på vare gång vi varit där så har han eldat i pannan, antagligen för att de då torkar upp av värmen. Är helt säker på att han visste om att pannan var skrot med skyllde på expansionskärlet.
Visst jag förstår att jag borde kollat upp de mer noga före affären. Men säljaren har väll ändå någon upplysningsplikt att berätta om nått är sönder?

Mvh Anders
 
O
abel48 skrev:
Har just köpt ett hus för 5 dagar sen. Och i den finns ved panna och tankar. Säljaren sa att pannan tappar trycket och det troligen pga ett för litet expansionskärl. Jaha och det trodde jag stämde att de var de som var felet. Men nu har pannan stått några dagar och jag upptäcker att de är helt blött under pannan. Så den är väll sprucken eller sönder rostad. Och tänker ja på vare gång vi varit där så har han eldat i pannan, antagligen för att de då torkar upp av värmen. Är helt säker på att han visste om att pannan var skrot med skyllde på expansionskärlet.
Visst jag förstår att jag borde kollat upp de mer noga före affären. Men säljaren har väll ändå någon upplysningsplikt att berätta om nått är sönder?

Mvh Anders
Säljaren har sin upplysningsplikt, men din undersökningsplikt är större...
Säljaren kanske trodde att allt berodde på för liten expansionstank... därför så säger han att det är felet.
Så vida inte säljaren jobbar med att serva värmepumpar....
Om säljaren kommer med en konkret uppgift så kan de minska ens undersökningsplikt gällande denna punkt.
Om säljaren säger att badrummet är nyrenoverat av fackmän och det visar sig att det inte alls var så bra, då kan säljarens utfästelse spela in en roll.. Jag vet inte om jag har helt rätt i hur en formulering ska se ut för att minska köparen undersökningsplikt gällande den detaljen.

Därför så börja med att skippa säljarens upplysningsplikt...
Däremot är om det skulle vara dolt fel....
 
Du ringde inte runt till firmor för att undersöka vad som kan vara en orsak till dåligt tryck i en panna innan affären genomfördes?
 
Nej ringde inte till nån firma o kollade vad de kunde vara. Trodde helt enkelt att säljaren talade sanning....men de skulle man inte gjort. Pannan är 10 år gammal. Kan ju ringa mäklaren men finns nog ingen hjälp o få där heller. Men de värsta är ju att säljaren till 100% vetat om att pannan läckte och bra hittat på de med expansionskärlet.
 
...Säljaren sa att pannan tappar trycket och det troligen pga ett för litet expansionskär...
Jag läser ordet "troligen". Så säljaren har kanske inte ljugit.
Jag tror du får bita i det sura äpplet och kommer inte att få någon ersättning. Se det som en möjlighet att investera i en modern och effektiv nu panna.
 
O
Det ända du kan hoppas på är att få det som dolt fel. Frågan är dock om det finns något som är dolt.
Eftersom säljaren säger att pannan tappar trycket så är det mycket möjligt att det ökar på din undersökningsplikt.
Det är inte säkert att säljaren faktiskt visste att det var pannan som läckte. Om han eldade varje dag så märker han inte var det läckte ifrån. Man ska inte alltid ta för givet att säljaren visste vad som var fel.
Men oavsett om säljaren visste eller inte. För att gå den vägen genom säljarens upplysningsplikt, så blir det säkert så att du tvingas visa att säljaren var medveten om att det inte var expansionskärlet.
Men eftersom hela detta är branta uppförsbackar...

Börja med att ta in en expert på dessa pannor låt han avgöra vad som är fel och hur mycket det skulle kosta att åtgärda felet. Det kanske inte blir så dyrt när det kommer till kritan...
 
Dolt fel kan det väl aldrig bli då en läckande panna går att kontrollera utan att man förstör något.
Köparen har inte uppfyllt sin undersökningsplikt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jaha då ser de nog mörkt ut för min del då. Men de var ju redan en mordern fläkt styrd panna på endast 10 år. Men är säker till 100 procent att han visste om de för han har ju inte eldat varje dag nu o då har han ju sett läckan. Men varje gång vi varit där har pannan gått troligen för att de inte ska synas. surt att man inte kan lita på folk.
 
S
Hur kan du vara hundra på att han visste det? Har han sagt det till dig i efterhand? Förstår att det känns surt, men det är ju inte på något sätt konstigt att pannan har gått vid varje visning.
 
jo de är ja helt säker på för han har ljugit om massa andra saker. Små saker som ja inte brytt mig om men en trasig panna är ju värre...
 
O
Även om det är surt att någon ljuger så tror jag ändå att du måste släppa det. Även om du är helt säker på det, så kan det tyvärr vara svårt att bevisa det i en rättegång.
Troligtvis så blir det till att bita i det sura äpplet...
 
Är det en Baxi är det inte omöjligt att laga om det är läcka vid packningen till en lucka på panntoppen. Om det inte gått för långt är det inget stort jobb heller.
 
Ställ säljaren mot väggen , om du är säker på din sak så kanske du kan få honom att medge felet?
 
Först och främst skulle jag ta dit någon som tittar på pannan och konstaterar vad det är för fel. Det är ju ditt hus nu, och antagligen ligger det i ditt intresse att få den att fungera. Dels går det fortare om du tar dit någon själv, dels har du inget att komma med till säljaren (om du väljer att kräva ersättning av denne) om du inte kan vara mer konkret än att "det är blött".
Är pannan bara 10 år bör den inte ha rostat sönder. Som redan nämnts kan det vara enkla fel.

Därefter - när du vet varför det blir blött och framförallt vet vad det kostar att åtgärda - kan du fundera på nästa steg.

Sedan är det faktiskt inte orimligt att det kan bli blött vid pannan p.g.a. för litet expansionskärl. Om detta blir "fullt" finns oftast ett skvallerrör som tar hand om vattnet så det inte rinner ut på t ex vinden. Inte ovanligt att det mynnar i pannrummet i närheten av golvbrunnen för att man skall se det. För mycket "ös" och hög radiatorvattentemp kan göra att det skvallrar lättare.
Sedan finns antagligen en påfyllningskran som förbinder radiatorsystemet med vattensystemet, alltså så att du kan fylla på enkelt. Läcker denna, kommer samma sak att hända - fast utan att du eldar.

Som sagt - ta dit en som kan VVS och få ett utlåtande från sakkunnig. Passa också på att fråga så mycket du bara kan, så lär du dig en del om just ditt värmesystem också. För det behöver du - det är ditt hus nu och dina problem. För problem kommer du att få, nya problem får alla husägare från tid till annan. Och dem måste man ta tag i själv.
 
Redigerat:
Tänk på att det kan vara kondens...

Men eftersom den tappar tryck så kan det vara så enkelt att det endast är en packning någonstans som behöver bytas försök lokalisera var det fuktar.

Den behöver således inte vara skrot bara för att det läcker lite. Om det är ett litet läckage kan det räcka att slå på elpatron och inte låta pannan gå under ca 60 grader, det mår dom nämligen inte bra av, dessutom kan det vara så att det tätar till sig. Så hade jag i flera år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.