Hej!

Har nyss köpt ett hus. Runt huset växer en gammal kraftig häck. Har nu fått veta att min häck är utanför tomtgränsen, men när jag köpte huset "ingick" häcken enl. mäklaren. Måste jag gräva upp, eller?
 
Måste och måste... Om det inte står på din tomt, så är det ju inte din mark. Den som äger marken vill kanske använda marken till något annat än att ha din häck där, om den nu är din... Rent juridiskt så kan häcken mycket väl vara markägarens, dvs inte din. Det är ofta inget problem förrän den dagen då den som "lånat ut" sin mark behöver använda den till något annat.

Det här är väldigt vanligt, finns säkert flera tusen fall i Sverige där tomter genom åren växt ut över kommunal mark, allmänningar och tomma tomter eller grannens mark.
 
Häcken ligger ju, som du nämner, på någon annans mark.
Om denne "annan" har något emot att ha sin häck på sin mark så får de väl göra något åt det själva.
Om de inte har något emot häcken så kan ni ju låna den som avgränsning så länge den står där........
 
Vill du gräva upp den?
 
GAZI skrev:
Hej!

Runt huset växer en gammal kraftig häck. Har nu fått veta att min häck är utanför tomtgränsen
Din häck?
Det är väl inte din häck om den inte står på din tomt?

Vad är det du vill göra med den, förstår inte riktigt?
 
volvo skrev:
Häcken ligger ju, som du nämner, på någon annans mark.
Om denne "annan" har något emot att ha sin häck på sin mark så får de väl göra något åt det själva.
Om de inte har något emot häcken så kan ni ju låna den som avgränsning så länge den står där........
Exakt så!
 
Handlar det om många meters skillnad så har du faktiskt också blivit lite lurad av mäklarens utfästelse om var tomtgränsen går, om det handlar om en påtaglig skillnad (>10%?), eller att häcken faktiskt har ett värde i sig, typ att hade inte häcken funnits så hade tomten inte varit intressant.
I båda fallen kan du försöka begära ersättning från säljarna om det är så att mäklarens gräns kommer från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.