Det finns en muntlig överenskommelse med säljaren av huset och med nuvarande granne att det är ok att gäststugan på 15kvm står några decimeter in över tomtgränsen.
Säljaren ska ordna ett skriftligt intyg innan jag flyttar in.

Men skulle det kunna uppstå några problem om grannen eventuellt säljer sitt hus och den nya ägaren klagar? Eller gäller den gamla överenskommelsen?

Så här ser det ut. Det är bortre husknuten som inkräktar bland grannens buskar.
image.039.jpe
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har även en gemensam kompost som står på tomtgränsen.

Mvh newk
 
Som sagt finns det papper på det som är korrekt skrivna skulle jag inte vara orolig.
Om inte, är det svårt att komma åt med kranbil alt lägga stocka under och knuffa/dra den rätt?
 
Papper att det är OK, kan ju betyda lite vad som helst. Här skulle jag tro att det behövs ett servitut.

Nu vet vi ju inte vad läget är, har du skrivit på? Finns det i så fall inskrivet i avtalet att säljaren skall ordna ett servitut? Och vad händer om säljaren inte gör det?
 
Tror inte det är någon risk rent juridiskt även om det kan finnas risk för framtida tvister om det inte finns papper på det.

Nedan är citerat ur Jordabalken Kap3 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM

Jordabalken:
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
se till att få ett avtalsservitut inskrivet - inte ett vanligt avtal. Då blir det inga problem i framtiden.
 
Tack för svar allihop!
Jag får se till att det blir ett avtalsservitut skrivet.
Om det mot förmodan skulle bli problem i framtiden så är det flyttbart, även om det innebär en del jobb.
 
Som granne hade jag inte gått med på ett avtalsservitut utan någon form av ersättning. Ett sådant avtal belastar ju fastigheten vid en försäljning.

Om grannen inte går med på ett sådant så nöj dig med ett vanligt papper. Och skulle det bli problem så ta upp frågan när problemet uppstår.
 
  • Gilla
åk-lagarn
  • Laddar…
som Pelpet skriver så se till att säljaren ordnar detta så fort som möljligt så länge det råder sämja... Det kan ändra!

Jag har nämligen varit i samma sits som TS - dock som säljare av fastighet. Vi hade ett takskifte (vinklat garage) som visade sig gå ut ca. 10 cm över tomtgräns i ett av hörnen. Tack och lov hade även jag en förstående granne och vi kom överens utan ersättning. Dock tror jag att det kan vara undantag.
 
Är det inte preskribtionstid på på sånt här? Hur gammalt är huset som inkräktar hos grannen?
 
Det enda som ser till att det inte ska bli något problem i framtiden är ett avtalsservitut.
 
Adam F skrev:
Är det inte preskribtionstid på på sånt här? Hur gammalt är huset som inkräktar hos grannen?
Det är byggt 2012 och allt har varit frid och fröjd sen dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.