Köpte i november ett hus, villa 1&1/2plans med källare från 1966.

Säljarna uppgav i sin besiktning till besiktningsmannen att det var blåbetong i huset, radonmätning var gjord av dem för flera år sedan och var då enligt standard okej med medelvärde på 250Bq/kbm.
Senare efter mätningen har de bytt värmesystem till bergvärme, tilläggsisolerat huset och bytt fönster och dörrar till nya tätare.

Därmed ville vi ha ny mätning, perfekt nu med långtidsmätning under vinterns också. Skrev in radonklausul i köpekontraktet:
"Köparen har möjlighet att genomföra en radonmätning av fastigheten (långtidsmätning). Om mätningen visar värde över (250Bq) har köparen möjlighet att diskutera åtgärdsförslag dom ska bekostas av säljaren alternativt jämka köpeskillingen enligt överenskommelse. "


Mätningen visade på ett årsmedelvärde på 600Bq/kbm. 340Bq i sovrummen, 370Bq i vardagsrum och 1110Bq i gillestugan i källarplan!! Glada vi gjorde mätning!

På måndag ska säljarna ha besök av någon radonkonsult. Vi känner att vi inte alls vet sedan hur man ska göra tillägg i köpekontraktet med vidare radonavtal.... Tips? Hur skriver man? Vad ska vi tänka på?

Vi är inne på att säljarna ska ta kostnaden, men de kommer ej hinna åtgärda detta då vi har inflytt i mitten av april och vi fick denna info i fredags!
 
Åsa Lund
De kan väl ta kostnaden även om de inte bor i huset?
 
Ni uppger att det står så här i kontraktet "...har köparen möjlighet att diskutera åtgärdsförslag som ska bekostas av säljaren alternativt jämka köpeskillingen enligt överenskommelse. "

Alltså, ni har möjlighet att diskutera, säljaren verkar inte ha skyldighet att bekosta åtgärderna! Väldigt dåligt skriven klausul av jag gissar mäklaren?
 
För din egen sinnesfrids skull så ska du vara medveten om att riskerna med radon är kraftigt överdrivna så länge som man inte röker.

SSM har lite fakta om ämnet och här finns tex ett diagram som visar risken att drabbas av lungcancer från radon. Nu står det inte tydligt på sidan men om jag minns rätt från rapporten som diagrammet kommer ifrån så framgick det att riskerna avser en person som bott i ett hus från födsel till 70-års ålder med de olika radonvärdena. Med andra ord, om du bor 70 år i ett hus med 100Bq så är risken att få cancer 0,5 % jämfört med 1 % om det är 800Bq. För en rökare är samma siffror 11 respektive 22 procent så då är det en betydligt allvarligare risk.
 
  • Gilla
HashtagPL400
  • Laddar…
Inte optimalt formulerat men garanterat tillräckligt tydligt för att andemeningen i avtalet ska vara otvetydig.

Ta in offerter från radonkonsulter, kontantreglera baserat på detta och sköt saneringen själv (med eller utan konsult)
 
Ja den klausulen låter väldigt luddig. Men den kanske är bättre formulerad i verkligheten?
 
Jag tror också att klausulen kommer vara ok. Men se till att få ett nytt tilläggsavtal påskrivet som reglerar vem som ska göra vad och betala när hur var osv...
 
Tack för input! Värdefullt.

Vi är i det stora hela inte extremt oroade av värdena, dels för att det mestadels är i källarplan och för det andra att det troligen kommer minskas med bra ventilation. Ingen av oss är rökare.
Nu är det bara självdrag med få till- och frånluftsdon i huset.

Säljarna var själva chockade av värdet då de ej hade en tanke på så höga värden och lät på dem som en självklarhet att detta skulle åtgärdas, bara hur man ska tydligt formulera detta så vi ej blir lurade och får merkostnader. Säljarens mäklare pratade också om att tilläggsavtal ska skrivas.
Det är första gången för oss med liknande problematik. Någon som kan hänvisa till bra utformning på tilläggsavtal?


Det vi funderar på också är att vi planerat för bl.a. renovering av badrum och kök och där vill vi använda rot-avdrag, så ta in företag som sköter radonsaneringen är aktuellt.
 
O
Om de föregående ägarna hade en radon halt på 250, därefter så ändrade parametrarna för huset att andas.
Så det bästa är att investera i ventilationen. När ventilationen är fixad, då kan du göra en ny mätning.
Radonkonsulter? Hela jag ryser och får feber bara jag hör ordet ;)
 
Två företag som jobbar med radonsanering har varit där och båda hävdar markradon, två till företag ska komma nu i början av veckan.

Fler tips?
 
K
Jag köpte ett blåbetonghus med årsmedelvärde 600, bergvärme installerat.
Säljaren hade haft dit en radonkonsult som också sa att det var markradon främst och lite från väggarna, så dom köpte det kitet för 50.000 kr och sög från 5 punkter i plattan samt tätade alla genomföringar samt brunnar etc..
Efter det gjorde dom en ny mätning som visade på något förbättrat i källaren men samma på övervåningen.. nästa steg vart FTX för 150.000kr. Vilket säljaren aldrig köpte.

Det känns som att dom ALLTID vill installera sug för 50.000 för att sedan sälja på en FTX för 150.
Mitt råd är att täta alla sprickor / hål i betongplattan. Täta runt inspektionsbrunnar och golvbrunnar och installera FTX och skit i marksugen.

På köpet får du vettig ventilation, eftersom bergvärmen inte värmer murstocken så är självdraget obefintligt.

Jag håller på att installera FTX själv just nu, beställt material och ritningar från nätshop och kostat på mig massa ljuddämpare, snygga och effektiva don, överdimensionerat aggregat och kanalsystem för cirka 50.000kr.

Enda radonkonsulterna man kan lite på är dom som inte säljer installationer, eller har påsar ihop med folk som säljer installationer. Dom vill åt dina pengar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kaeg
  • Laddar…
Förslag:

"Med hänvisning till punkt X i parternas köpeavtal har radonmätning utförts och visat på följande värden [infoga värden]. Efter konsultation av oberoende experter inom radonsanering har parterna kommit överens om att följande åtgärder ska genomföras i syfte att minska dessa värden till följande [infoga målvärde och specificera därefter åtgärderna]."

Beskriv därefter vilken av parterna som ska stå som beställare av arbetena och hur dessa ska betalas. Om ni kommer att ha tillträtt fastigheten när arbetena ska utföras rekommenderar jag att ni själva är avtalspart gentemot entreprenören.

Fortsättning: "Efter att åtgärderna har utförts ska ny mätning genomföras. Om målvärdena inte har uppnåtts ska parterna, med stöd från oberoende experter, komma överens om fortsatta åtgärder, alternativt komma överens om hur [infoga era namn] på annat sätt ska hållas skadeslösa för att målvärdena inte kunnat uppnås."
 
  • Gilla
Kaeg
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Jag köpte ett blåbetonghus med årsmedelvärde 600, bergvärme installerat.
Säljaren hade haft dit en radonkonsult som också sa att det var markradon främst och lite från väggarna, så dom köpte det kitet för 50.000 kr och sög från 5 punkter i plattan samt tätade alla genomföringar samt brunnar etc..
Efter det gjorde dom en ny mätning som visade på något förbättrat i källaren men samma på övervåningen.. nästa steg vart FTX för 150.000kr. Vilket säljaren aldrig köpte.

Det känns som att dom ALLTID vill installera sug för 50.000 för att sedan sälja på en FTX för 150.
Mitt råd är att täta alla sprickor / hål i betongplattan. Täta runt inspektionsbrunnar och golvbrunnar och installera FTX och skit i marksugen.

På köpet får du vettig ventilation, eftersom bergvärmen inte värmer murstocken så är självdraget obefintligt.

Jag håller på att installera FTX själv just nu, beställt material och ritningar från nätshop och kostat på mig massa ljuddämpare, snygga och effektiva don, överdimensionerat aggregat och kanalsystem för cirka 50.000kr.

Enda radonkonsulterna man kan lite på är dom som inte säljer installationer, eller har påsar ihop med folk som säljer installationer. Dom vill åt dina pengar. :)
Jag håller i grunden med dig om att sk radonkonsulter är en samling lycksökare som under många år kapitaliserat på statliga bidrag för sanering. Se upp!

Att såga ett sug-alternativ håller jag dock inte med om. Jag la ner 12m dränrör under plattan och har sedan anslutit detta till en enkel fläkt. Totalt handlar det om ett par tusenlappar i materialkostnad. Resultat: Från 340 till 40Bq.

Skulle jag följa ditt råd hade jag slösat bort avsevärt fler tusenlappar till ingen större nytta (även om FTX förstås kan ge andra fördelar i ett självdragshus).
 
Plåthuset skrev:
Förslag:

"Med hänvisning till punkt X i parternas köpeavtal har radonmätning utförts och visat på följande värden [infoga värden]. Efter konsultation av oberoende experter inom radonsanering har parterna kommit överens om att följande åtgärder ska genomföras i syfte att minska dessa värden till följande [infoga målvärde och specificera därefter åtgärderna]."

Beskriv därefter vilken av parterna som ska stå som beställare av arbetena och hur dessa ska betalas. Om ni kommer att ha tillträtt fastigheten när arbetena ska utföras rekommenderar jag att ni själva är avtalspart gentemot entreprenören.

Fortsättning: "Efter att åtgärderna har utförts ska ny mätning genomföras. Om målvärdena inte har uppnåtts ska parterna, med stöd från oberoende experter, komma överens om fortsatta åtgärder, alternativt komma överens om hur [infoga era namn] på annat sätt ska hållas skadeslösa för att målvärdena inte kunnat uppnås."
Reflektion:

Jag tycker att det är väldigt många om och men och kanske i detta upplägg - många möjligheter till tjafs (speciellt rörande "fortsatta åtgärder"). Jag skulle själv föredra en kontantreglering i samband med köpet, baserat på ett utlåtande från ett par radonkonsulter. I samband med att konsulterna gör en utredning skulle jag dock vilja veta om det är markradon eller i byggmaterialet - det senare tycker jag är avsevärt svårare att hantera och jag skulle överväga att hitta ett annat hus.

Varken säljare eller köpare vill ha någon långvarig relation i denna fråga.
 
K
Jag sågar inte radonsug generellt.. Men om man har ett blåbetonghus, med bergvärme och så pass "låga" värden, så ser jag inte varför man skall installera sug. FTX'en råder bot på fler saker samtidigt, radonet, trevligare inomhusklimat i form utav frisk luft men även uppvärmd luft, mindre fuktbelastning på vinden etc.

Men om man uppenbarligen inte bor i blåbetongkåk och har fungerande ventilation oavsett uppvärmning men ändå har problem med radon och då troligast markradon så är ju radonsug att föredra.

I mitt fall, installerades det ju en sug för 50k, som i stortsett inte gör någonting vettigt alls, annat än att bättre på värden i Garage, pannrum och tvättstuga och dessa är inte utrymmen som är prio för en "sanering"..

Men det är klart, har man möjlighet att lägga ner dränrör om man ändå gör om källaren är ju det ingen dum idé.. men att köra spirorör synligt överallt för att sedan dra ännumer spiro till FTX känns ju rätt osexigt och onödigt dyrt.

Till TS; Fick du några värden på gammastrålning av dina konsulter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.