Vi har precis fått tillträde till ett äldre hus där de förra ägarna eldat i vedpanna. Det står en pelletspanna där nere också som enligt förra ägaren gick sönder och då bytte de till ved. Han bytte kretskortet i pelletspannan efter det men provade aldrig då de fick tillgång till gratis ved. Vi kan absolut 0 om värmesystem så undrar därför om någon kan säga om denna pelletspanna kan vara någonting att ha. Vi kommer inte bo i huset första året då vi ska genomföra större renoveringar och utbyggnader, vi behöver därför ett system som fungerar med tillsyn kanske en gång i veckan. Att elda med ved är alltså uteslutet och beroende på hur "självskötande" pelletspannan är kanske den också det. Vi överväger såklart att kolla på berg/jordvärme eller luft/vattenpump också men tänkte höra med er om någon har input angående grejerna som redan står där.

Första bilden visar pannan, de andra bilderna är på pelletsgrejerna. Tacksam för lite råd!
 
  • En äldre pelletspanna av märket Exonom i ett slitet pannrum, med röranslutningar på toppen och smutsfläckar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hylla i en källare med en vit hink på en hyllplan, pelletsrör och motordel placerade på golvet under hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på en pelletspanna från märket Janfire med olika knappar och kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletspanna i ett äldre hus, stående i en källare med grönt, slitet golv. Pannan har synliga kablar och en blå behållare på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletspanna med grönt säck innehållandes träpellets och anslutande blå och grå metalldelar i förvaringsutrymme med metallväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletspanna av märket MAFA med ett kretskort synlig till vänster, stående på ett grönt golv i en äldre byggnad inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan är en liten oljepanna som inte sålts på åtminstone 25 år. Litet askutrymme så klarar sig knappast utan skötsel en vecka. Finns det elpatron i pannan så kör på el tills ni flyttat in.
Går det att sätta en pelletsbrännare i vedpannan så kanske det fungerar bättre.
Jag skulle sätta in en modern japansk luftvärmepump i huset på en central plats och sedan låta några billiga elfläktar från Jula hålla värmen på andra ställen.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Varför överhuvudtaget sätta in en luft luft. Bättre ta dom pengarna å sätta in en vp på vattensystemet direkt. Kanske där man får börja renoveringen..
 
  • Gilla
jonas_da och 4 till
  • Laddar…
Tycker jag också. Passa på att röja ur allt gammalt och renovera pannrummet nu under sommaren eller början på hösten och sedan in med en helt ny bergvärmepump eller möjligen luftvattenvärmepump beroende på var i landet det gäller. Glöm inte att dimensionera värmepumpen så att den även räcker till utbyggnaden.
 
  • Gilla
  • Älska
Vector och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att om huset har självdrag, så behövs pannan och en uppvärmd murstock för att ventilationen ska fungera som avsett.

Om ni ska ha in bergvärme eller l/v så går det att docka mot befintligt system, så att man kan välja vad man vill värma med s.a.s.

Förvisso är pannan äldre och ineffektiv, men den står ju där.

Finns det ackumulatortank?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker jag också. Passa på att röja ur allt gammalt och renovera pannrummet nu under sommaren eller början på hösten och sedan in med en helt ny bergvärmepump eller möjligen luftvattenvärmepump beroende på var i landet det gäller. Glöm inte att dimensionera värmepumpen så att den även räcker till utbyggnaden.
Tack för input! Det är i jämtland nära fjällen så kan bli kallt, även sommaren. Kanske mer effektivt med bergvärme då i det långa loppet?
 
G Granström2 skrev:
Pannan är en liten oljepanna som inte sålts på åtminstone 25 år. Litet askutrymme så klarar sig knappast utan skötsel en vecka. Finns det elpatron i pannan så kör på el tills ni flyttat in.
Går det att sätta en pelletsbrännare i vedpannan så kanske det fungerar bättre.
Jag skulle sätta in en modern japansk luftvärmepump i huset på en central plats och sedan låta några billiga elfläktar från Jula hålla värmen på andra ställen.
Tack för input! Varför just japansk luftvärmepump?
 
V Vardagsrum skrev:
Tänk på att om huset har självdrag, så behövs pannan och en uppvärmd murstock för att ventilationen ska fungera som avsett.

Om ni ska ha in bergvärme eller l/v så går det att docka mot befintligt system, så att man kan välja vad man vill värma med s.a.s.

Förvisso är pannan äldre och ineffektiv, men den står ju där.

Finns det ackumulatortank?
Ja jag har också funderat på det där med ventilationen. Det står två grejer till i källaren (har som sagt ingen koll på sånt här), den första vet jag inte vad det är och den andra är varmvattenberedare som går på el. Vet inte om den går att koppla ihop på nåt sätt?
 
  • Maskiner i källare, en varmvattenberedare med "S" på och rör kopplade till den, samt en annan oidentifierad maskin med rör och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk varmvattenberedare av märket Nibe Eminent monterad på en vägg i en källare, med anslutna vattenledningar och en strömkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pizzaslizze skrev:
Tack för input! Det är i jämtland nära fjällen så kan bli kallt, även sommaren. Kanske mer effektivt med bergvärme då i det långa loppet?
Ja i Jämtland är det absolut bergvärme eller jordvärme som gäller i första hand om man inte har egen skog och låtsas att ved är gratis. Pellets har blivit dyrt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Tack för input! Varför just japansk luftvärmepump?
Japanska luftvärmepumpar har kvalitet, många finesser och bra prestanda när det är kallt om man väljer nordenanpassade modeller. Välj Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så håller det i många år och går att få service och reservdelar om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Ja jag har också funderat på det där med ventilationen. Det står två grejer till i källaren (har som sagt ingen koll på sånt här), den första vet jag inte vad det är och den andra är varmvattenberedare som går på el. Vet inte om den går att koppla ihop på nåt sätt?
Bild 1: Hydrofor till vattenbrunnen.

Bild 2: Elektrisk varmvattenberedare som man t.ex. har på sommaren när man inte orkar att elda.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja i Jämtland är det absolut bergvärme eller jordvärme som gäller i första hand om man inte har egen skog och låtsas att ved är gratis. Pellets har blivit dyrt.
Är jordvärme mer ekonomiskt än bergvärme? Vi har en stor äng men det bär emot att gräva upp hela den och är dessutom lite orolig att det ska påverka växtligheten negativt på sikt eftersom kabeln stjäl värme. Men är det mycket billigare än bergvärme är det såklart lockande ändå.
 
Man brukar säga att det är lite billigare att gräva för jordvärme än att borra för bergvärme. Har man otur och det är långt ner till det fasta berget kan det bli väldigt dyrt att borra och i vissa fall uteslutet av olika orsaker. Kan hända att man förstör dricksvattenbrunnen när man borrar för bergvärme om man har otur.
 
  • Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Okej, tack för alla dina svar! Väldigt hjälpsamt. Ska kolla på jordvärme lite noggrannare
 
Jag tycker ni skall behålla vedpannan i fungerande skick om ni sätter i jordvärme eller bergsvärme. Då har ni möjligheter att elda med ved när ni har tid eller när köpesenergin är dyr samtidigt som ni har möjlighet att köra på jordvärme/bergsvärme är ni inte har tid att elda.

Själv skulle jag omöjligt kunna tänka mig ett boende utan vedpanna för det ger en enorm frihet att inte vara bunden till växlande energipriser och stora räkningar som måste betalas varje månad oberoende om man har råd eller inte. Att tvingas sälja huset för att betala elräkningar är inte så trevligt.
Å andra sidan är det absolut bra att ha en annan värmekälla när man är bortrest eller inte har tid att elda.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.