Hej, skriver detta inlägg på mina föräldrars vägnar.

De köpte en stuga i norra dalarna nyligen. Dumma som de var så besiktiga de inte huset före köpet. De misstänker nu i efterhand mögel och de skall ha en besiktning av Anticimex snart.

Säljaren fyllde i ett protokoll (-som han fick av mäklarn) om fel och brister som är bifogat till köpekontraktet. Finns ej något om mögel i det.

Lite data, -huset är byggt 1976 och är av modell Västkuststuga. Köpeskillingen var på 430 000:-. Vi uppskattar kostnaden att ordna det hela till ca 50 000:- i material + arbetskostnad.

Om vi vid besiktningen upptäcker att det är ett byggtekniskt fel som är orsaken till
möglet, -är det värt att gå vidare med det hela, för troligen så blir det väll en hel del juridik inblandad i det hela och det kostar ochså pengar. -Och framförallt är det viktigt och veta att man har goda chanser att veta att man får rätt i en ev.
rättslig prövning,,,

Kom gärna med råd eller frågor

Tack på förhand, Martin
 
Jag tror inte de har något att hämta alls.

Garantin mot byggfel gäller i tio år, och gick alltså ut för 23 år sedan.

Säljarens lista innehåller enligt dig inget om mögel, och därmed påstår säljaren heller inte att huset är mögelfritt. De där frågelistorna har ett relativt begränsat värde när det kommer in på sådana saker. (Mer värdefullt om säljaren gör utfästelser att det är dränerat, omlagt tak etc)

Dolda fel låter det inte heller som det är, det fanns ju där när man flyttade in, och en besiktning hade förmodligen rätt så lätt upptäckt det hela.

Det kan tänkas vara ett försäkringsärende, men åldersavdrag och liknande är så pass stora när kåken blivit så gammal som den är, att det förmodligen knappt räcker till självrisken.

Det hindrar i sig inte att man tar en diskussion med säljaren om det hela. Ibland har de dåligt samvete eftersom de faktiskt visste, och man kan förlikas om något. Ibland kommer man ingenstans.

Det är tråkigt när det händer sådant här, och jag hoppas dina föräldrar kan hitta en lösning som de mäktar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.