Jag försökte köpa en såg, men det råkade visst bli en kombimaskin med vertikalfräs. En Morten SF2000 (http://www.moretens.com/startsida3/sf2000pro.htm) i rätt bra skick. Lite småfix, rostlösning och smörjning och nu verkar den funka ungefär som den ska. Fast nu behöver jag förstå det här med kutter och stål.

Den kutter jag fick med har sett sina bästa dagar och är dessutom inte alls specad för maskinens maxhastighet, så den ska ersättas. Det är nu svårigheterna kommer. Det verkar finns en standard för kutter och stål som heter TB90 som verkar vara en bra idé om jag inte ska ruinera mig och så ska jag som inte har någon matare hålla mig till MAN och inte MEC. Men riktigt så enkelt verkar det inte vara.

Det finns kuttrar som benämns som universal- och andra som säkerhetskutter. Är det annan benämning på MEC resp MAN? Samma som t ex CMT benämner som "with or without limiters"?

Är det bara kuttern som är MEC/MAN och de lösa stålen likadana? Jag hittar ingen sådan märkning på stålen. Jag har sett stål där mittenhålet både sitter en bit in i ämnet och andra där det sitter i kanten och är öppet - är det samma eller två olika fästen?

För mig som glad amatör - spelar det någon praktisk roll och kuttern är i stål eller aluminium?

I mitt surfande efter någon som både säljer och beskriver begripligt så hittade jag den här: https://cuttingtools.se/fraeskuttra...sstalset-d100x40x30mm-z2-b-8019296013009.html Nu blev det ännu mer mysko. "Med 6 Profilstålset Och 6 Säkerhetsstålset" Måste man välja mellan profil och säkerhet??

Jag har hittills terroriserat ClasseClas som har en likadan maskin, men de här frågorna är mer generella, så jag tänkte försöka avlasta honom genom att fråga öppet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag gjorde ungefär som du och är lite i samma sits.
Hittade dessutom en bekant som hade en del frässtål över som jag också köpte, men ännu inte vågat använda.

Min lösning var matarverk, hittade ett i somras, kollade på det men var då reserverat så fick inte med mig, han som reserverat hoppade av då det (som han innan trodde) var för stort. Tyvärr en bit bort och har inte varit i närheten och kunnat hämta än.

I alla fall så har jag förstått det som att MAN-stålen består av dubbla stål, ett skärande och ett spånbegränsande, en slö plåtbit med samma profil som skäret. Av de stål jag köpte fick jag inte med några spånbegränsare, men var luna och verkar finnas begränsarstål att köpa till. Det behöver då en MAN-kutter som har dubbla hållare för stålen, både för skärande stålet och för spånbegränsaren.

Jag är som sagt också ny på det hela men så har jag förstått det. Istället för bara två skärande stål i kuttern i MEC har man fyra stål i MAN.

Även jag är lite nyfiken på vad det är för skillnad på olika kuttrar, från MAN-kuttrar för några hundra till många tusenlappar vad som i övrigt ser ganska lika ut, skiljer något väsentligt? MEC-stål verkar ju ganska lätt att få tag på (begagnat) och att komplettera med spånbegränsande stål är ju betydligt billigare än att köpa de skärande stålen, men då måste man ju ha en MAN-kutter som känns säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Bra svar. Det ihop med lite mer googling gör att jag nog fattar det där med dubbla stål som ger säkerheten. Synd bara att en hel del av de ställen jag hittat som säljer stål bara verkar sälja enkla.

Kutter behöver jag och några stål, men jag behöver nog först fundera på vilken typ av fräsning jag kommer göra med den här och vad som lika gärna kan göras med handmaskinen där stålen verkar vara billigare och dessutom till viss del redan ligger hemma i lådan.

Någon som har tips på ställen att handla ifrån? Det verkar ju inte finns någon gräns uppåt vad man kan betala, men jag gissar att även de lite mer rimligt prissatta kan funka för en amatör.

Eftersom fräsen mer blev en kul bonus, så har jag inga planer på matarverk. Det sitter en väldigt bra rullskridsko som håller ämnena bra på plats i lite drygt en riktning, så det går rätt bra att peta och mata fram utan att behöva ha fingrarna för nära.
 
A
Hep Hep skrev:
Bra svar. Det ihop med lite mer googling gör att jag nog fattar det där med dubbla stål som ger säkerheten. Synd bara att en hel del av de ställen jag hittat som säljer stål bara verkar sälja enkla.

Kutter behöver jag och några stål, men jag behöver nog först fundera på vilken typ av fräsning jag kommer göra med den här och vad som lika gärna kan göras med handmaskinen där stålen verkar vara billigare och dessutom till viss del redan ligger hemma i lådan.

Någon som har tips på ställen att handla ifrån? Det verkar ju inte finns någon gräns uppåt vad man kan betala, men jag gissar att även de lite mer rimligt prissatta kan funka för en amatör.

Eftersom fräsen mer blev en kul bonus, så har jag inga planer på matarverk. Det sitter en väldigt bra rullskridsko som håller ämnena bra på plats i lite drygt en riktning, så det går rätt bra att peta och mata fram utan att behöva ha fingrarna för nära.
Jag använder nästan aldrig TB90 eftersom jag nästan aldrig håller på med massivträ, men det är ett bra system tycker jag. Har köpt hem stål nyligen, då jag äntligen ska ta tag i våra fönster. Toolbox är enkla att handla av, och vanliga Verktygs eller HSS-stål kostar ju inte mkt. Jag har lite radier till specialjobb i HM, då drar de iväg. Precis, säkerhetskuttern har ju plats för avvisare, det har inte den vanliga TB90 kuttern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.