Hej igen. Nu har jag kommit till skott och köpt mig en bänkdiskmaskin. hade tillsvidare tänkt koppla på den direkt på kranen.

Problemet jag fått nu är att själva gängan på slangen man ska koppla på är grövre än vad den är på kranen. Samma storlek runtom som den vridmojängen som satt på innan man kan få olika strålar osv.

Så jag behöver någon slags omvandlare som bara gör gängan grövre på kranen så jag kan skruva på slangen.. det verkar ju vara något slags standardmått runtom och säkert standardmått på gängan också på själva kranen.. och skulle inte bli förvånad om det är standardgänga på bänkdiskmaskinen också.

Har sökt på google m.m men hittar bara massa gammla trådar där länkarna är out of date.

Vore tacksam för svar med länk till en butik som finns att åka till i västerås (biltema, bauhaus etc. etc). Gärna så billigt som möjligt. Har letat igenom på biltema och bauhaus men kan inte hitta något, kanske är blind eller är på fel sektion.

Bilder kan jag fixa ifall det behövs.

Det är en Elektro Helios DC4019.
 
Ta med dig slangen och den del av kranen du skruvat av. Jag hade ett liknande problem med tvättmaskin och fann lösningen på Jula för små pengar. Gissar att även Bauhaus och andra byggbutiker har denna adapter.
 
ja, jag ringde en släkting som jag kom på jobbar på bauhaus och hon sa samma sak, in med slangen o de till bauhaus och fråga.. hade gärna sluppit de dock, gillar att komma in, hämta de jag ska och sen ut :D
 
Krilleman
Vad har du för köksblandare?

Hög pip brukar inte tåla tryck.
 
Tänker du köra slangen direkt från pipen inte så praktiskt i så fall.
 
Så problemet löst. Funkar finfint från pipen och det tar ca 20 sekunder att sätta dit slangen så det är ganska praktiskt enligt mig iaf. Läcker inge vatten nånstans.

Lägger till min lösning på det hela för att göra det lätt för andra.

Jag köpte en "övergångsnippel" på biltema för 39,90kr. (http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Overgangsnipplar/Overgangsnipplar-2000018802/) Jag tog "M22 x 1 inv. gänga – G1/2" utv.gänga." art. nr 87221.

m22 verkar vara standard på själva kranen om du skruvar bort spridaren. Finns m24 också så det är bara ta med spridaren till biltema och gå till disken där du köper t.ex tändstift osv. så mäter dom åt dig. Packning får du med till nippeln så det är bara skruva dit den för hand och sen dit med slangen (jag kör för hand iaf det läcker ingenting) och slå på vattnet sen är det bara tuta och köra. 12391443_10154373512858362_364896424033674043_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det finns kranar du monterar i befintlig blandare och som gör att du får ett extra uttag för diskmaskin men tar helt enkelt bort vredet och monterar ett nytt kan vara värt att nämna om/när du tröttnar på att koppla slangen.
 
Ja det finns en himmla massa men denna lösning va den enklaste och den billigaste. Har ett lock jag kan skruva bort under blandaren där jag kan sätta dit ett extra uttag men dom är så dyra plus jag hade inga verktyg att få bort de..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.