**Kära medlemmar!**

Jag står inför en utmaning med min uteplats där jag oavsiktligt har använt 15 cm makadam 8-16 mm som bärlager istället för det rekommenderade bergkross 0-32 mm eftersom det är svår packad. Jag behöver nu åtgärda detta felval för att säkerställa en stabil och jämn yta som är lämplig för att lägga utomhus granitkeramik plattor av storleken 60x60x2 cm utan fix.

Vilka av följande åtgärder rekommenderar ni för att optimera stabiliteten och hållbarheten för terrassen?

1. Rulla ut en ny geotextilduk för att förhindra blandning av material och packa med 5 cm stenmjöl 0-8 mm eller stenflis 2-5mm ovanpå.
2. Strunta i att rulla ut en duk och istället blanda stenmjöl 0-8 mm direkt ovanpå makadam 8/16 mm.
3. Ta bort hälften av det nuvarande bärlagret (ca 7,5 cm) och ersätta det med 10 cm bergkross 0-32 mm för att skapa en mer stabil bas innan utläggning av stenmjöl. (Ett helsikes jobb)

Tacksam för era råd och erfarenheter!
 
  • Uteplats med lager av makadam 8-16 mm, en skottkärra och en platta av granitkeramik 60x60 cm ligger på marken, omgivet av husväggar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ut med stenflis 2-5 mm ovanpå och vibbra. Hålrummen i 8-16 mm är för små för att 2-5 mm ska sippra ned över tiden. Lägg sedan graniten på detta. Det blir väldränerat och du slipper myror.
 
  • Gilla
Ghaf86 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Får man ställa frågan varför ni föredrar stenflis 2-5 och inte stenmjöl 0-8 i denna situation? Är det några nackdelar att mjölet sipprar ner eller ska man lägga duk emellan?
 
Claes Sörmland
Ghaf86 Ghaf86 skrev:
Tack för svar. Får man ställa frågan varför ni föredrar stenflis 2-5 och inte stenmjöl 0-8 i denna situation? Är det några nackdelar att mjölet sipprar ner eller ska man lägga duk emellan?
Stenmjöl går också, men det sipprar ned i din makadam. Det är ju bra på så sätt att det låser makadamet men det innebär också att det sjunker. Och risken är att det tar tio år och så får du böljande plattläggning. Men vibbrar du så borde det inte vara några problem.

Duk kan ju som du säger också lösa det men jag är fientlig till duk. En dag ska man lägga om plattorna eller gräva i dem och då ligger dukeländet där som en plastförorening. Med skopan drar man upp hela stenläggningen om den tar duken.
 
  • Gilla
Ghaf86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.