Hej.

Jag har en trädgård på cirka 300m2 gräsyta, förlagd som ett u runt huset, med en biyta.
Biytan är nåbar över en plattgång som ligger väl under gräsnivå.

Jag skulle vilja kunna köra klipparen enbart nattetid och då så lite som möjligt.

Jag har tittat på Gardenas R70, samt HQ 308 som alternativ.
Den förra går att få för cirka 11.500 på Hornbach m deras prisgaranti.

Har ni visa forummedlemmar några andra tips och råd?

Allt gott,
David
 
Känns spontant som överdeimensionerade för din del. Kika på Gardena R40Li istället som ska klara 400m2, skulle tro den just nu är ca 3000kr billigare.
Dock så gör de större jobbet snabbare på din lilla gräsmatta då de oftast har större batteri och kan vara ute o klippa mer än att vara inne o ladda.
 
Med enbart nattetid så måste du upp på en R70 åtminstone. Sedan är ju din trädgårds layout oerhört viktig för beslutet. Behöver du en Guide/GPS för att hitta runt, eller kalrar du dig med begränsingstråden?

Spontant så låter det nog som om du skulle välja en Landroid, men det beror på behoven utifrån tomtens utseende. Vill du vara på säkra sidan så köp en storlek för stor Gardena/HQ och betala mycket mer, men är du prismedveten och klarar dig med de "begränsingar" (situationer som andra som löser bättre) Landroid har så är den betydligt mer prisvärd.

Personligen föredrar jag "rakbladsklippare", men sedan har du ju alla med mer klassiska knivar också...
...inget lätt val. Får återmata till eett annat inlägg jag skrev i en annan tråd:
- Man borde kunna leasa klipparna med installationsgaranti istället. Det är för svårt att välja om man vill vara prismedveten. Någon borde kunna ta på sig att göra installationen och rekommendera klipparen, då kan man upphandla till så låg månadskostnad som möjligt istället. Men då vill en kund ha metallic och andra är mån om märket osv, så det blir ändå en konkurrenssituation, men på en annan nivå...
...jag tror nog att detta kommer mer över tiden, för vanligt folk skall också kunna ha en klippare, inte bara entusiasterna...
 
Tack för era svar.

Det är lite så jag tänker, överdimensionera klipparen, så den inte måste gå sina 16h/dygn för att uppnå maxkapacitet.

Trädgården är relativt enkel, det är två träd och en torkvinda att ta hänsyn till. Inga smala passager.

Grannen kör på en 308 med mer komplex och större trädgård än vad vi har. Men den går då nästan jämt. Lite därför vill jag inte ha en Landroid, då den vad jag förstår störs av andra slingor. De kommer gå inom en meter av varandra på ett par ställen.

Installation kommer nog funka, har senast i förra veckan installerat en HQ 220 åt svärfar, på cirka 1400 kvadrat trädgård, med många hinder. Inga konstigheter alls. Den funkar som den ska. Går 2x4h på dagtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.