Hej

Är ny här då jag tills nu endast bott i hyresrätter, dock skrev jag på kontrakt för ett hus idag.

Huset är från 1982, är osäker på fabrikat men tror det är ett Modulent, närminnet är inte det bästa.

Är jävligt okunnig på allt som har med hus att göra. Dock så har jag kommit fram till att det är mekanisk frånluftsventilation på huset och att spisfläkten som är typ ett par månader gammal tyvärr är av fel modell.
Som jag förstår det så ska det vara en särskild spisfläkt när man har frånluftsventilationen och iom fläktbytet så sattes hela ventilationen ur spel
Det är ingen värmeåtervinning eller något sådant, (sitter en gammal elpanna som varit med sen huset bygdes).

Som sagt är inte så kunnig på området men jag skulle behöva hjälp med att välja en fläkt att ersätta dagens med.
Gärna det absolut billigaste som går att få tag på då köket kommer genomgå en genomgripande renovering inom ett par år.

Tacksam för svar
 
BirgitS
Om det ska vara billigt kan du försöka hitta en begagnad för det blir ju en hel del fungerande fläktar över när folk renoverar kök.
 
Tack för svaren.

Blir lite osäker på om det satt en så kallad spiskåpa eller om det var en spisfläkt med egen fläkt i också.

Jag får kanske ge mig till tåls tills jag tar över huset, alla ritningar ska finnas kvar.
Låg dock uppe på vinden eller var det nu var på visningen och hade ju inte direkt något behov av att se dom då.

Har även beställt en skrift av K.Nilsson angående ventilationssystem på äldre modulenthus.
Ska bli riktigt intressant läsning, då elpannan är från 1982 så lär det ju relativt snart vara dags för en ombyggnad av det systemet.
Sitter iofs en luftvärmepump på huset idag så min förhoppning är att elpannan hänger med över vintern och man kan göra en seriös analys av strömförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.