Behöver köpa en ny "mellan" slipmaskin då min gamla gett upp efter lång och trogen tjänst.

Brukar köpa Festool när jag byter ut mina äldre maskiner eftersom de pensionerar sig, då jag önskar "top of the line". Men när det kommer till slipmaskiner så är det inte självklart att Festool är "bäst" utan Mirka verkar vara ett strå vassare om man läser runt lite på nätet. Jag har tittat på Mirka Deros 5650 som har två olika slipplattor 125/150 vilket tilltalar mig då jag inte måste välja vilken storlek på maskin jag ska köpa. Är det någon som har något att säga om denna maskin innan jag beställer? (Och tips på någon butik med bra priser skadar aldrig :) )

(Festool har ingen maskin med dubbla dimensioner (125/150) vad jag hittat...)
 
U
Har använt Mirkan lite grann och äger en Festool ETS EC 125. Tycker de är ganska lika. Mirkan har större slag på oscilleringen men i praktiken har jag inte märkt nån direkt skillnad. Festoolen har lite bättre broms och Mirkan har lite bättre balans. Största skillnaden är väl annars paddellkontroll kontra knapp.

Jag kör förresten min maskin med en 150-platta. Plattorna till ETS EC 150 går att montera på 125-maskinen, men inte vice versa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.