Hej,hade tänkt att börja värma upp ca 50m2 av mitt snickeri.
2.65 m takhöjd,
Isoleingsfakta
tak ca 500mm stenull, vägg ca 200 mm golv hälften av golvytan isolerat 145mm och resterande golvyta isolerad 195mm.

Hur stor lvp bör jag ha till den ytan , väljer hellre en lite för stor än en mindre och slipper komplettera med element. Snickeriet ligger belägget i Härjedalen, och luftvärmepumpen bör ge mycket värmeeffekt när det är riktigt kallt . Tänkt försöka hålla 16-18 c i snickeriet, men det vore bra om luftvärmepumpen klarar av att hålla lägre temperatur när elpriset är högt, för att hålla nere uppvärmningskostnaden.
Någon som kan tipsa om lämplig lvp och vilken storlek jag bör välja.
 
Redigerat:
Hej! Snickeri räknas som brandfarlig verksamhet och jag känner inte till någon luftvärmepump som har den skyddsklassningen. Det kan också bli väldigt dammigt i snickerier så en luftvärmepump kan säkert bli mer eller mindre igensatt av damm från luften. Skulle i så fall kräva mycket bra filter och tät rengöring/dammsugning. Snickerier värms ofta med elektriska kamrörselement: https://www.granngarden.se/kamrorsradiator-500-w-ip44 Dessa har bara låg yttemperatur. Annars kan man installera vattenburna radiatorer och en luftvattenvärmepump som värmer dessa. T.ex. Daikin och NIBE har modeller som klarar ner till -28 respektive -25 °C men det är en riktigt stor investering i så fall.
 
Har väldigt bra spånsugsanläggning, placerat utomhus, luft vatten blir för dyrt. Detta utrymme är bara en liten del av snickeriet och enbart för montagearbete och ytbehandling. Därför tror jag att det kan funka med lvp, dock med korta intervaller mellan filter rengörning och rengörning av innedelen.
 
A
Jag har 3st luftvärmepumpar i snickeriet, det fungerar alldeles utmärkt. Då är jag ändå riktigt dålig på att göra rent filter mm, kan säkert gå 1 månad emellanåt:thinking:
 
Vad säger ditt försäkringsbolaget är lvp ok som uppvärmning av ditt snickeri.
 
A
H _hemmasnickaren skrev:
Vad säger ditt försäkringsbolaget är lvp ok som uppvärmning av ditt snickeri.
De säger inget alls. De är mer aviga mot gammal eldragning etc.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ok, vad har du för märke , storlek på lvp i ditt snickeri ? I mitt fall så ska först 50 m2 få uppvärmning, med en lvp. Inom kort 36+50 ytterligare yta ska värmas upp, men det är oisolerade i tak, så det återstår lite jobb innan den ytan går att värma upp. Så det blir nog fler lvp om det funkar bra.
 
Köp en mitsubishi ninja 35 prisvärd och jättebra pump, då har du lite överkapacitet också. Kör själv en ninja 25 i garaget, och håller cirka 20 grader där inne, och den har inte isat igen eller strulat en enda gång, riktigt nöjd, och jag vet ju hur bra mitsubishis support är, så jag köper inget annat märke.
 
A
H _hemmasnickaren skrev:
Ok, vad har du för märke , storlek på lvp i ditt snickeri ? I mitt fall så ska först 50 m2 få uppvärmning, med en lvp. Inom kort 36+50 ytterligare yta ska värmas upp, men det är oisolerade i tak, så det återstår lite jobb innan den ytan går att värma upp. Så det blir nog fler lvp om det funkar bra.
Jag har nga Fujitsu 14 ”någonting". De har inga finesser, wifi eller ngt, jag valde dom då mina lokala värmegubbar rekommenderade dessa. Inget tjafs, bara fungerande är viktigast för mig. Anledningen till att jag har 3 är för att kunna smaska på extra när lackboxen går, annars räcker det gott med 2. Ca 200m2.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.