Hej är ute efter 45-grader lock miter frässtål.
1/4 eller 8mm skaft.

Första frågan vad heter det på svenska?

Andra frågan vad bör man köpa?

Aldrig jobbat med den typen av stål innan vill se ifall metoden passar mig. Vill ha en uppsättning för lite projekt i valcromat....

Mtrl tjocklekar ca 6mm 10mm 20mm.
 
Ok, går det att få fatt i för under 500? I Stockholm tror ni eller blir det att beställa?
Lägger ogärna 1000kr på ett stål just nu. Har ett tyngre inköp på gång.... i verktygs väg så försöker hålla lite i slantarna. Men hade ju vilja ha ett ställ tills söndag
 
Den typen av fräsning måste göras i fräsbord, och verktygen blir rätt stora. I fräsbord har man ju oftast en lite kraftigare fräs med möjlighet att spänna in 1/2” och 12 mm fräsar. Fräsningen görs ju i ett pass, så en kraftigare fräs är lämplig. För Valchromat funkar det nog med klenare grejer, men ska du köra ek med lite tjocklek kan det bli svårare med en klenare fräs. Tänk också på att såga fram många testbitar, ty många testfräsningar blir det innan man blir nöjd.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Notera också att stålen passar material i ett visst tjockleksspann, i exemplet med stålet från Theofils 11-17mm. 6,10 och 20 kommer ej gå att köra med samma stål, tror knappt ens det finns sådana här stål för materialtjocklek <=10mm.,,jo, axminster minsta är specat ner till 9mm men jag skulle inte vilja köra ett så stort stål med 1/4" skaft (knappt med 8mm skaft heller för den delen). http://www.axminster.co.uk/axcaliber-mitre-lock-cutter-ax805970
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Har tyvärr bara små fräsar även den som sitter i bordet..... men tids nog blir ändring på det.

Har inte har några problem med att 8mm har vinglat för mycket än. Men brukar mest köra fram lite mindre grejer.

Så segt med så här dyra stål får bli ett test hos aliexpress eller eBay först tror jag.

Saknas just nu förmyclet pengar på verktygs kontot, och behöver både det ena och det andra inbillar jag mig.
 
S
Har du bra såg så funkar det bra att gera 45 grader och sen tejpa utsidan, vända på arbetsstycket, stryka lim och sen vika ihop.
 
  • Trälistor med tejpade utsidor och 45-graders sågning förberedda för limning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Har kört det tricket innan inbillade mig att den här limskarven ska ge lit mer stadga. Men prislappen får mig att överväga andra metoder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.