Hej

Min gamla Panasonic från runt 2005 börjar ge upp, den värmer för dåligt och klarar inte av att frosta av sig så det är dags att byta ut den. Skulle behöva lite köpråd.

Förutsättningar är som följer:
Hus från tidigt 1900-tal, en del äldre tvåglas-fönster och några nya. Bitvis tilläggsisolerat men ändå ganska dåligt isolerat. Pumpen sitter på undervåningen på ca 55 m2.

Har fått offert på följande 3 pumpar:
1st Daikin Perfera XTH 30
1st Mitsubishi Hero 25-25
1st Panasonic HZ 25-35

Priserna är ganska lika, skiljer max några tusenlappar mellan dem.

Vilken av dessa bör man välja? Eller behöver man något kraftigare?

Tacksam för svar!
 
Vilken modell av Panasonic sitter där nu och har den klarat att värma huset tidigare vintrar när den fungerade som den ska ?
 
C Comfort Thomas skrev:
Vilken modell av Panasonic sitter där nu och har den klarat att värma huset tidigare vintrar när den fungerade som den ska ?
Har flytt hemmet nu pga av kylan så kan inte kolla det just nu tyvärr... Minns bara att det är en modell med en 9a i. Vi har bara bott ett par år i huset men den har aldrig klarat att värma huset när det blivit kallt, vid minusgrader behövs rejäl stöttning av elelement för att få det drägligt inomhus.
 
Ingen som har några generella jämförelser mellan de tre föreslagna modellerna?
De kanske är ganska likvärdiga och det spelar ingen större roll vilken man väljer?
 
Framgår inte vart i landet det är men är det dåligt isolerat så bör du välja Mitsubishi LN35 av dom två.
Dålig koll på dom andra men du får kika på produktblad vad dom levererar när det är kallt ute.
Vill du ha lite mer effekt när det är riktigt kallt ute så kan du även kika på Mitsubishi RW25 SUMO om du får plats med den ganska stora innerdelen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Framgår inte vart i landet det är men är det dåligt isolerat så bör du välja Mitsubishi LN35 av dom två.
Dålig koll på dom andra men du får kika på produktblad vad dom levererar när det är kallt ute.
Vill du ha lite mer effekt när det är riktigt kallt ute så kan du även kika på Mitsubishi RW25 SUMO om du får plats med den ganska stora innerdelen.
Tack för svar!

Glömde att skriva det men bor på västkusten nära Göteborg. Tämligen milt klimat, sällan under -10 grader men redan runt nollan märker jag att nuvarande pump inte förslår.
 
A aps44 skrev:
Tack för svar!

Glömde att skriva det men bor på västkusten nära Göteborg. Tämligen milt klimat, sällan under -10 grader men redan runt nollan märker jag att nuvarande pump inte förslår.
Vet inte vilken modell av 9:an ni har men är inte så stor prisskillnad mellan LN25 och 35 så välj 35:an om ni fastnar för LN modellen
 
Lika viktigt som val av pump är val av leverantör.
Välj en leverantör som hjälper dig även efter intallationen med garanti- samt serviceåtaganden på ett bra sätt.
Kanske inte lätt att veta innan men hör dig för eller gå på magkänsla för något billigt kan lätt bli dyrt i längden.
Nu var ju inköpspriset jämförbart i detta fallet men väg in val av leverantör också...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mats-S
A aps44 skrev:
Minns bara att det är en modell med en 9a
Det är nog en E9 som du har, dom var populära för typ 20 år sedan. Och precis som din E9 så slutade även min gamla E9 att avfrosta pga trasig fyrvägsventil. Ingen ide att reparera, köpte ny pump.

Gå in på det här forumet om du vill ha hjälp och råd, där hänger ett antal hjälpsamma installatörer och reparatörer:
https://www.varmepumpsforum.com/index.php

Kolla med oberoende installatörer/reparatörer vilka modeller som är driftsäkrast. Ofta har installatörerna kickbacks från vissa märken och då rekommenderar dom givetvis "sina egna" märken.

För 3 år sedan ersatte jag min Panasonic E9 ("Sverigepumpen") med en Mitsubishi FH25 i min 1½ plans villa 125 m2. Värmer hela ytan utan problem, men jag tror som tidigare sagts att den kanske är för klen för dina behov pga att huset nog läcker en hel del värme 🤔
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.