Köp en oljefri om du skall sprutmåla. Oljeavskiljare är inte alltid att lita på och kan förstöra många timmars arbete om det läcker igenom. Fråga mig hur jag vet och då var det ändå Atlas Copco-grejer. Vattenavskiljare behövs dock.
Typ denna, som i coh för sig är i underkant för större målerijobb.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5301&category=53
 
C cazet skrev:
här är en som kanske går tyst :crysmile: [länk]

Kul, tack för tipset
 
C
Chainridge Chainridge skrev:
Vi funderar på att skaffa en kompressor till garage för att pumpa hjul, köra slipmaskin och färgspruta.

Bör jag gå efter l/min eller tankvolymen?
Slipmaskin och färgspruta är ju "tyvärr" de mest krävande verktygen eftersom du vill köra dem kontinuerligt under relativt långa cykler och de dessutom förbrukar mycket luft. Om det skall vara användbart måste därför kompressorn kunna leverera den nödvändiga luftmängden kontinuerligt, tanken tillför inte så mycket för de användningsområdena.
Tyvärr är detta med angiven kapacitet lite av en djungel då många endast anger flödet utan belastning, eller till och med det teoretiskt maximala flödet (cylindervolym x varvtal). Kan ibland vara bättre att titta på kompressorns effekt.
 
Jag har lackerat två veterantraktorer med en liknande Jula kompressorn. Allt går :)
 
Ja, jag kanske ska tänka om och skaffa en mindre mer flexibel, likt den i länken från duab.

en tyst rackare är ju trevligt :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.