Hej,

Är tacksam om ni kan hjälpa mig att finna lämplig kompressor och spikpistol, som klarar att dra i 90 mm spik med kompressorn.

Nästa helg ska jag börja bygget med dubbelgarage och ska spika ihop stommen, paneler, läkt, råspont mm. Med andra ord så kommer det vara guldvärt att köpa en pålitlig kompressor och spikpistol för ändamålet.

Har läst övriga trådar i ämnet, men tycker att det är jättesvårt att göra bedömningen om råden passar mitt ändamål, framför allt för att mina kunskaper i ämnet är begränsade.

Jag har en budget på ca. 5000-6000 kr för både kompressorn och spikpistolen tillsammans. Är det för lite?

Tar tacksamt emot råd/tips och erfarenheter.
 
Glöm inte av det viktigaste - En bra slang! Provat ett antal men totalt fastnat för Paslode och deras slang som är liten, nätt, lätt och smidig. Mycket nöjd med denna!

Har kvar min stompang från Senco (SN901XP) som fungerat ypperligt i många år men har nu gått vidare till Gas/batteripistol och det underlättar helt klart att slippa slangen som skall runt stegar och genom ställningar.
Panelat om hela stugan och byggt en ny bod med Essve FNG34/90, men det har sina nackdelar. Dyrare per skott då man skall ha gasen samt lite tyngre pistol. Tycker däremot att det väger över för att slippa slangen. Den har även "panelnos" som förhindrar att taggarna på nosen lämnar märken.

Se till att pangen du köper har byxkrok annars kommer du att bli galen på den där när du står uppe på en stege eller dyl.

Vad gäller kompressorn så skulle det vara fördelaktigt med en 10bars maskin istället för 8bar då pistolerna jobbar bäst kring 8bar och således blir det lite mer pyssel att få till spikdjupet när man skjuter fler skott efter varandra och kompressorn inte riktigt hinner med.
 
slacker slacker skrev:
Glöm inte av det viktigaste - En bra slang! Provat ett antal men totalt fastnat för Paslode och deras slang som är liten, nätt, lätt och smidig. Mycket nöjd med denna!

Har kvar min stompang från Senco (SN901XP) som fungerat ypperligt i många år men har nu gått vidare till Gas/batteripistol och det underlättar helt klart att slippa slangen som skall runt stegar och genom ställningar.
Panelat om hela stugan och byggt en ny bod med Essve FNG34/90, men det har sina nackdelar. Dyrare per skott då man skall ha gasen samt lite tyngre pistol. Tycker däremot att det väger över för att slippa slangen. Den har även "panelnos" som förhindrar att taggarna på nosen lämnar märken.

Se till att pangen du köper har byxkrok annars kommer du att bli galen på den där när du står uppe på en stege eller dyl.

Vad gäller kompressorn så skulle det vara fördelaktigt med en 10bars maskin istället för 8bar då pistolerna jobbar bäst kring 8bar och således blir det lite mer pyssel att få till spikdjupet när man skjuter fler skott efter varandra och kompressorn inte riktigt hinner med.
Tack, för svar och värdefulla tips!

Beträffande slangen, så var jag främst ute efter en slang med vinda. Vet du om den finns med vinda? Vad är det man tittar på vid val av slang? Om jag inte lyckas hitta en med vinda så ska jag definitivt köpa den rekommendera slangen:)

Blir det djupa märken med en pistol som inte har en "panelnos"? Går det att måla över utan att det syns?

Hittade en kompressor, 10 bar, till ett hyfsat bra pris. Ett plus är att man får med ett antal maskiner. Förväntar mig inte att maskinerna håller hög kvalité, men det kan komma till användning någon gång. Vad tycker du om kompressorn (länk nedan) ihop med någon spikpistol som jag länkade till tidigare?
https://www.bauhaus.se/kompressor-bauhaus-edition.html#full-description

Vet du om kompressor funkar med ett vanligt el-uttag? Står att det är 230 V. Antar att det borde funka med eluttag och 10 A-säkring.
 
Redigerat:
Måste du ha en tryckluftsdriven? Köpte i början dewalts batteriedrivna och är mer än nöjd
 
B boohoo skrev:
Måste du ha en tryckluftsdriven? Köpte i början dewalts batteriedrivna och är mer än nöjd
Jag måste inte, men priset och användningen av kompressorn till annat har landat i att jag bestämde mig för tryckluft.
Hade varit smutt med en batteridriven picka annars.
 
D dimmad skrev:
Jag måste inte, men priset och användningen av kompressorn till annat har landat i att jag bestämde mig för tryckluft.
Hade varit smutt med en batteridriven picka annars.
Tycker det låter sunt av flera anledningar. Testade nyligen själv Dewalts batterimaskin men tyckte den var alldeles för klen så fort man körde 90mm spik och var mycket tveksam till kvalitén. Efter 1000 spik orka den inte 90 spik alls och fick åka tillbaka.

Hitachis spikpistol är lite mer intressant p.g.a annan design, men tung, Dewalten känns redan som gränsfall med gyroeffekten den har.


Det som har sina fördelar med tryckluft är dess enkla design. För en hemmapulare ska det mycket till för att nöta ut en tryckluftsdriven spikpistol, och även då så finns det till 90% reparationskit.

Kompressorn kommer klara av spikpistol utan problem. Kvalitén kan jag dock inte uttala mig om.
 
  • Gilla
dimmad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.