Hej!

Har kommit fram till vilken typ av gräsklippare jag tror jag behöver. Har en gräsmatta på ca 900-1000 kvm och väljer därför bort uppsamlare eftersom det blir för mycket spring när man ska tömma behållaren en stup i kvarten.

Har därför kollat gräsklippare som är självgående med mulcher/multi clip-funktion.

Här på forumet pratas det varmt om Klippo, samtidigt som folk säger att Stiga mulchar bättre. Båda dessa har Honda-motorer, något som jag snöat in på. De verkar bättre och lite mer sofistikerade (?)

Stället jag kommer köpa ifrån har i princip samma pris, Stigan är 400 dyrare.

Stiga Multiclip Pro 50 S

  • Honda-motor (GCV160) 160cc
  • Galvaniserad stålkåpa
  • Framhjulsdrift
  • Självgående (4 km/h)
  • Gummibeklädda aluminiumhjul (kullagrade)
  • "Proffstyre" (kvittar nog mig, klipper max 2 ggr veckan)
  • 48 cm klippbredd

Klippo Excellent SH

  • Honda-motor (GCV 160) 160cc
  • Aluminium-kåpa
  • Framhjulsdrift
  • Självgående (4,5 km/h)
  • Kullagrade hjul
  • 48 cm klippbredd

Spontant (utan att ha testat någon av dem) kan jag tänka mig att jag skulle vara roligare att ta ut en Klippo ur garaget än en Stiga. Klippon är dessvärre slutsåld hos min handlare för säsongen, Stigan kan nog hämtas hem på en gång. Har för närvarande en gammal Stiga (förra husets ägare lämnade kvar den) och den är riktigt dålig.

Så, kan ni styra mig i rätt riktning?
 
Jag hade valt Stiga´n alla dagar i veckan. Och då har jag bägge märkena "under mitt tak". Den avvibrerade motorn är en trevlig detalj och så klipper den i mina ögon bra mycket snyggare. Jag körde själv med en Pro 50s under en säsong när jag byggde mitt uterum och inte kunde använda min robot. Tycker dessutom att reglage för drivning osv är bra mycket bättre på Stiga än Klippo.
 
Av dom två skulle jag ta den som ger bäst feelgood.

Jag tror att din marknadsundersökning är helt korrekt - klippo är alltid klippo och stiga mulchar lite bättre - det är även min erfarenhet.

Jag kör en Klippo SH idag och är väldigt nöjd med den, men jag tror jag skulle vara lika nöjd med Stigan du tänkt dig. Det enda jag inte gillar på stigan är att den har plasthjul (?), jag gillar klippons gummihjul bättre.
 
hsd
Klippo håller bättre och är den billigare så hade inte jag tvekat, om handlaren har slut kan han väl beställa eller kolla hos någon annan
 
hsd
på jobbet har vi en pro50s som inte varvtalsregulatorn fungerar på, lokala verkstan fixar inte denna
 
MathiasS skrev:
Av dom två skulle jag ta den som ger bäst feelgood.

Jag tror att din marknadsundersökning är helt korrekt - klippo är alltid klippo och stiga mulchar lite bättre - det är även min erfarenhet.

Jag kör en Klippo SH idag och är väldigt nöjd med den, men jag tror jag skulle vara lika nöjd med Stigan du tänkt dig. Det enda jag inte gillar på stigan är att den har plasthjul (?), jag gillar klippons gummihjul bättre.
Har inte kunnat läsa mig till om det är plasthjul eller gummihjul, känns ju rejälare med gummihjul helt klart. Är det plasthjul så blir hela känslan lite mer åt budgethållet. Den stora skillnaden är väl att Stiga:n har galvat chassi istället för aluminium. Tanken är att inte köpa ny gräsklippare på 10 år i alla fall.

Anledningen till att jag tittar på Stigan är egentligen för att Klippon inte är beställbar (slut för säsongen hos leverantör), och klipparen jag har nu går väldigt konstigt (men fungerar säsongen ut).

Antar att man får väga upp om man vill ha en klippare som håller i 20-30 år men klipper lite sämre eller välja Stigan som all lovordar för klippningen.


hsd skrev:
Klippo håller bättre och är den billigare så hade inte jag tvekat, om handlaren har slut kan han väl beställa eller kolla hos någon annan

---

Klippo håller bättre och är den billigare så hade inte jag tvekat, om handlaren har slut kan han väl beställa eller kolla hos någon annan
Vill beställa från handlaren, släktgrej och så vidare. Vill inte att det blir sura miner för att man handlar på nätet efter att ha tagit upp deras tid.
 
boltis skrev:
Jag hade valt Stiga´n alla dagar i veckan. Och då har jag bägge märkena "under mitt tak". Den avvibrerade motorn är en trevlig detalj och så klipper den i mina ögon bra mycket snyggare. Jag körde själv med en Pro 50s under en säsong när jag byggde mitt uterum och inte kunde använda min robot. Tycker dessutom att reglage för drivning osv är bra mycket bättre på Stiga än Klippo.
Du menar dödmansgreppet och de bitarna? Hur fungerar det i praktiken på Stigan? Är det två grepp? Ett för motor och ett för drivning? Det har jag på min idag och det tycker jag fungerar fint.

Förresten, vad gör spaken på Stigan? Motorvarvtal eller?

Klippon har väl någon kombinerad historia, där drivning och motor-stopp går på samma grepp?
 
Redigerat:
Stigan har aluminiumhjul/fälg med gummidäck på. En något hårdare gummiblandning är till exempel Pro53s. Reglagen till antalet är det samma. Dödmansgrepp och sedan en spak på sidan för att slå till drivningen med. Skillnaden är att på stigan kan du slå ifrån drivningen utan att släppa dödmansgrepp halvvägs, vilket du måste göra på klippon...
 
Dom har för övrigt helt rätt i att Excellent SH är slut för säsongen 2016.

Själv funderar jag däremot på hur länge ens Klippo kommer att fortsätta sin verksamhet. Säljs inte längre på andra marknader än i skandinavien. (se tex http://www.klippo.com/int/ ) Dessutom har man redan börjat banta ner utbudet rejält. Nu finns ju inte ens Klippo Cobra kvar i sortimentet och man har ju sedan tidigare slutat med flera andra produktgrupper.
 
boltis skrev:
Stigan har aluminiumhjul/fälg med gummidäck på. En något hårdare gummiblandning är till exempel Pro53s. Reglagen till antalet är det samma. Dödmansgrepp och sedan en spak på sidan för att slå till drivningen med. Skillnaden är att på stigan kan du slå ifrån drivningen utan att släppa dödmansgrepp halvvägs, vilket du måste göra på klippon...
Okej! Tack för svar! Är det variabel hastighet eller är det bara "på/av" som spaken används till?

boltis skrev:
Dom har för övrigt helt rätt i att Excellent SH är slut för säsongen 2016.

Själv funderar jag däremot på hur länge ens Klippo kommer att fortsätta sin verksamhet. Säljs inte längre på andra marknader än i skandinavien. (se tex [länk] ) Dessutom har man redan börjat banta ner utbudet rejält. Nu finns ju inte ens Klippo Cobra kvar i sortimentet och man har ju sedan tidigare slutat med flera andra produktgrupper.
Jag kan tänka mig att de fick rätt dålig press för de modeller med uppsamling, själva konstruktionen har några gnällt på här på forumet. Antingen försöker dom fokusera sitt sortiment, eller är det som du säger.
 
Av och på. Bägge modellerna har fast hastighet.
 
boltis skrev:
Av och på. Bägge modellerna har fast hastighet.
All right! Är hastigheten lagom på Stigan? Den går ju 0,5 km/h långsammare, kanske därför den klipper bättre också? :)
 
Claes Sörmland
Klippon har jag och den går lite irriterande långsamt för mig med långa ben. Men det är väl med gräsklippning som med dammsugning - det ska inte stressas igenom.
 
Det där med hastighet är ju otroligt individuellt vad man tycker. Jag tycker inte den går för långsamt ivf. Och jag är ändå över 190 cm. Men om det är hos en fackhandel så bör du ju kunna få prova en maskin med den drivningen för att bilda dig en uppfattning.

Att stigan klipper snyggare har även med kåpan och knivens utformning att göra.Men det är min egen uppfattning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.