Hej

Jag håller på att måla 19 garderober med dörrar, hyllor etc nere i källaren. Det här medför en stor mängd slipning innan och mellan målningsvarven och jag har efter den första längan på 4 enheter insett att Rotex 90:an helt enkelt är för liten för jobbet. Jag tittar därför på att köpa en separat enhet med större slipsula än RO90 för finslipning av stora plana ytor. Eftersom jag inte tittat på det här området tidigare behöver jag köpråd av er som gör det här yrkesmässigt eller väldigt ofta.

Min situation och kravspec är egentligen rätt enkel:

1. Jag har mycket höga krav på ytfinish då de slipade ytorna målas med hel- eller halvblank färg och eventuella slipspår och slipmissar syns tydligt.
2. Slipningen bedrivs såväl horisontellt (hyllor och garderobsgolv) som vertikalt (gavlar och mellanväggar) men inte ovanför huvudet. Jag känner mig därför inte enormt viktkänslig annat än att ökad maskinvikt måste kunna motiveras av ett bättre resultat.
3. Jag har ingen stark preferens för enhands- eller tvåhandsmaskiner. Kan man uttala sig om att den ena eller andra har specifik förutsättning att ge bäst resultat i min tillämpning?
4. Jag slipar inte några välvda ytor men har däremot gott om innerhörn. Det är en fördel om maskinen kommer in bra i dessa hörn men i värsta fall kan jag ta hörnen med deltaplattan på 90:an.

Jag har uteslutande tittat på ytterligare en Festool och känner mig rätt bestämd i min märkespreferens ifall det inte föreligger synnerliga skäl att byta. De maskiner jag kikat på är

A. Excentersliparna ETS 125 (enhands) och ETS 150/3. Nya ETS EC 150/3 ser fin ut men känns spontant för dyr för mig. Fråga: Är excenterslipar ideala för min målningstillämpning med avseende på slipbana och risk för slipspår?
B. Plansliparna RTS 400 (enhands), RS 200 och RS 300. 300-modellen känns intuitivt tilltalande pga flexibiliteten med hörn- och lamelltillbehör medan 200-modellen har större slipyta: 115x225mm jämfört med 93x175 på RS 300.

Jag tror att jag så här långt känner en svag preferens för en RS 300 baserat på den upplevda mångsidigheten i kombination med att Rotexen redan ger mig en excentermöjlighet. 300-varianten känns för mig ungefär som en motoriserad slipkloss med lite extra detaljer.

Vad råder ni mig att köpa och varför? Vi kan bortse från prisskillnaderna mellan ovan nämnda modeller i diskussionen.
 
Har 300an och jag upplever den som stor så jag undrar hur enorm 200an då känns.
300an slipar väldigt fint om man nu vill det men den kan oxå avverka en del om man känner för det. Har först och främst använt min till släta dörrar och köksluckor men även till finslipning på bänkskivor.
 
Jag har en ETS 150/3 och är otroligt nöjd med denna. Trots min begränsade förmåga och erfarenhet har jag aldrig råkat ut för några slipmärken eller rosor som inte beror på ren dumhet från min sida. Jag tror jag sett att denna också används av billackerare så den borde vara bra nog. Planslip har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
 
Tack för snabb feedback. Talade just med en fin- och möbelsnickare jag anlitat vid ett par tillfällen och han sa att han konsistent använde ETS 125 vid förberedelse för målning. Det här blev ju inte mycket lättare när alla är så nöjda med sina respektive val...

XIntjone och jac - i termer av storlek, vikt och form, hur tror ni att ni skulle uppleva det att stå inne i en garderob med golvmått 60x60 och slipa väggarna med respektive maskin? För trångt/för tungt? Var skulle ni känna att ni inte riktigt kom åt i termer av hörn och kanter på grund av maskinernas konstruktion och storlek - höger/vänster, takvinkel/golvvinkel?

XIntjone - av intresse, av vilka skäl valde du en planslip framför en excenter? Ovan nämnda möbelsnickare sa att han inte tagit fram en planslip på evigheter så jag blev lite nyfiken.
 
Redigerat:
Jag har massor av slipmaskiner, men ES150/3 är absolut den som används mest (av de handhållna). Ger definitivt bättre resultat än min DTS400 (dvs en RTS400 fast m deltaformad sula). Den (Dts 400) vill gärna ge lite sliprosor om man inte är försiktig. Dessutom är den (ES150) lätt och smidig att använda. Jag rekommenderar alla dagar en 150mm maskin framför en 125a (och jag har båda att jämföra med). Täcker mycket mer, lättare att hålla plan, inte mycket tyngre.

ETS150/3 har nyligen kommit i en ny modell som ser intressant ut, har dock inte testat den. Högintressanta alterantiv är Mirka Deros (ev Ceros), testa gärna dessa!

Jasg hade tidigare en Festo RS2 planslip, men kunde inte se att den var bättre än ES150/3 på något så den såldes.
 
P
Kan varmt rekommendera nya ETS EC 150/3.. fick hem en här i dagarna och den är hur fin som helst. hade ETS 150/3 förut men denna nya är hästlängder före! finns knappt några vibrationer i maskinen!
 
Jag känner mig alltid nöjd när jag använder min ETS 150 men jag vet inte om jag skulle få några positiva känslor av att stå inne i en 60x60 gaderob (om jag nu alls kan klämma mig in). Men hursomhelst så gick jag ut och tog maskinen och kände efter hur det skulle kännas att stå utanför gaderoben och sträcka sig in för att slipa. Inte bekvämt men det skulle kunna gå.

Sedan så kom jag på att jag faktiskt också har en DTS 400 som jag nästan aldrig har använt. :surprised:
Anledningen till det är förstås främst att jag nog inte haft behovet av att komma åt i några hörn men också att ETS 150 är så pass bra att jag helst använder den. Nu har jag mest slipat på horisontella ytor och då spelar vikten inte någon större roll.

Förresten, jag vill inte vara oförskämd men du skulle inte kunna göra lite avkall på dina "mycket höga krav på ytfinish" nä det gäller just insidan av gaderoberna? ;)
 
Är det inte så att den nya ETS 150 med EC-motorn är dyr som knark? Alltså helt osannolikt dyr?
 
Nästan dubbla priset verkar det som, upp emot 7000 SEK i Sverige enligt första bästa google träff.
 
Herr Hysteres skrev:
Tack för snabb feedback. Talade just med en fin- och möbelsnickare jag anlitat vid ett par tillfällen och han sa att han konsistent använde ETS 125 vid förberedelse för målning. Det här blev ju inte mycket lättare när alla är så nöjda med sina respektive val...

XIntjone och jac - i termer av storlek, vikt och form, hur tror ni att ni skulle uppleva det att stå inne i en garderob med golvmått 60x60 och slipa väggarna med respektive maskin? För trångt/för tungt? Var skulle ni känna att ni inte riktigt kom åt i termer av hörn och kanter på grund av maskinernas konstruktion och storlek - höger/vänster, takvinkel/golvvinkel?

XIntjone - av intresse, av vilka skäl valde du en planslip framför en excenter? Ovan nämnda möbelsnickare sa att han inte tagit fram en planslip på evigheter så jag blev lite nyfiken.
Har både excenter å planslip. Med handen på hjärtat använder jag mest RO90 å 150. Men när det just gäller slipning av snickerier tycker 300an slipar finare.
Att stå i en 60 garderob med slipmaskinen är nog inget större problem. Komma in i hörn med den är inga problem.
 
Det är dock stor skillnad på Rotex och ETS-modellerna. Rotexen är allsidig och stark men när det gäller slutfinish så är ETS tveklöst vinnaren.
 
Det finns ett fåtal saker i livet man verkligen kan lita på. En av dem är att ber man Byggahus om köpråd för en Festool-maskin får man snabbt väldigt bra information. Tack skall ni ha.

Blandade tankar och frågor baserat på det ni skrivit:

1. Jag köper Daniel_N:s argument angående storlek på slipsula fullt ut. 150mm rules för cirkulära sulor.


Daniel_N skrev:
Jasg hade tidigare en Festo RS2 planslip, men kunde inte se att den var bättre än ES150/3 på något så den såldes.
2. Jag är intresserad av varför du upplever att excentern är bättre än planslipen. Om du har tid att skriva ett par rader om detta skulle jag uppskatta det.


3. De flesta som svarat verkar ha en uppsjö av slipmaskiner där någon excentervariant är favoriten vid finslipning. Att köpa en ETS 150/3 känns som ett mycket säkert val. Samtidigt är XIntjone mycket nöjd med sin RS 200 vid snickeritillämpningar som liknar det jag gör. Vad är det för flexibilitet eller fördel ni excenterförespråkare upplever att ni tappar med en planslip?


4. Mirka Deros ger intrycket av att vara en löjligt bra konstruktion. Det är lite "sander of the future" över den och flexibiliteten med både 125 och 150mm skiva borde redan finnas på alla premiummaskiner. I tillägg gillar jag Mirkas Abranet-skivor så det vore ingen nackdel att ha en maskin där kardborresulan är avpassad för dessa (tycker de sliter lite på Rotexens slipsula). Två frågor: Är det en nackdel vid finslipning att ha en sliprörelse på 5mm? Är det någon som vet ifall det över huvud taget går att klämma på en sådan någonstans i Stockholm norrort? Det verkar inte vara så gott om återförsäljare.


5. Jag handlar gärna dyra maskiner från Tyskland eftersom besparingen blir rätt meningsfull. Hos Maschinen Kimpfbeck ser jag ETS 150/3 EQ-Plus för 329 Euro (ca 3060 kr), nya ETS EC 150/3 EQ-Plus för 499 Euro (ca 4650 kr) och i tillägg kan man hitta Mirka Deros på lite olika ställen för cirka 500 Euro. Nya Festool EC och Deros känns i många avseenden ganska lika så jag tar mig friheten att betrakta dem som substitut för varandra. Är det värt att betala 1600 kronor extra för att få slipa med en maskin från framtiden?
 
Jag kan bara konstatera att EC:n både är lägre och lättare. Jag skulle störa ihjäl mig på att inte ha tagit den dyrare maskinen. Framtiden är "the shit"!
Notera särskilt att jag inte har någon erfarenhet av EC-maskinen. Jag har testat Daniels ETS, och den är trevlig. Den lilla Rotexen är hopplös i excenterläget, i alla fall med mig som pilot.
 
Redigerat:
Som man (implicit) frågar får man svar, men det var ungefär i den slutsatsen jag själv hamnat också. Framtiden är da sheit.

Då återstår frågan om Festool EC kontra Mirka Deros. Finns här verkligen ingen som provkört Deros och kan uttala sig? Jag har en obestämd känsla av att Deros kan vara något ännu mer da sheit än ECn men skall jag lägga nästan 5000 kronor på en slip till vill jag verkligen att det blir rätt.
 
Har bara hållt i en mirka deros maskin. Han jag handlar av ville visa mig. Verkar vara en fin maskin som är lätt å smidig. Men då jag redan hade ro150 kände jag att jag inte behövde en maskin till men det blir kanske en ifall de jag har havererar. Men förhippningsvis är det inte än på många år.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.