Jag hade i princip bestämt mig för denna när jag blev varse att den inte är direkt kompatibel med linux. Man rekommenderas tydligen att installera en programvara på att konfa den och den finns bara till PC och Mac.

I övrigt kändes den bra.

+Det räcker med 300Mbit/s då allt annat tungt går med tråd.
+PoE med medföljande injector.
+Snygg och diskret.
+Ren accesspunkt. Inget kombomaskin med val mellan AP, brygga eller repeater

-Saknar webbgränssnitt

Så tips på en accesspunkt till mig.
 
Denna verkar trevlig.

Någon som vet något om den?
 
Läste lite snabbt. Det var visst en kombinerad AP och brandvarnare. Men, varför inte?
 
Unifi är hur bra som helst. Dock är det en proffsprodukt som är tänkt att styras av en central controller som styr alla accesspunkter. Unifis koncept är att denna controller är mjukvarubaserad och körs på en vanlig pc till skillnad från konkurrerande alternativ från Cisco o.s.v. Detta bland annat gör att priset för en normal kontorsinstallation blir kanske 90% billigare än många enligt mig likvärdiga alternativ.

Controllermjukvaran behöver inte vara igång hela tiden. Har du tillgång till en pc kan du alltså konfigurera dina accesspunkter och sedan koppla bort pc:n.

Att tänka på är att den är stor jämfört med enklare konsumentaccesspunkter. Den har också ett ljud när den arbetar, ungefär som en hårddisk. Beroende på var den sitter kan det vara störande.

Är du i en miljö med andra wifinät är pro-versionen att föredra som har dual band 2,4 och 5 GHz.
 
J
Nu vet jag inget om programmet eller om det verkligen inte finns ett webgränssnitt till den men du kan ju alltid köra Wine och installera det för den enda gången du behöver det.
 
Controllerprogrammet körs på pc:n. Det i sig har ett webbgränssnitt. Accesspunkterna har mig veterligen inget öppet konfigureringsgränssnitt alls.

Det kanske funkar med wine, kolla ubiquitis supportforum innan köp skulle jag råda dig om du är intresserad av att försöka på linux.
 
Kör själv unifi med 3 AP i hus och garage, superbra att styra/övervaka när man har flera AP. Men det är endast 100Mbit anslutning på dom så 300Mbit till routern/nätverket är inte möjligt (om det nu är ett krav). Hade jag bara haft behov av ett AP hade jag nog tagit ett nyare Asus eller Linksys 802.11ac AP, det känns som vitsen med en dedikerat controller går bort om det bara är ett AP.
Men det funkar visst med unifis controller på Linux om det nu är det du vill då det är en Javabaserat webbserver.
 
C
nimhed skrev:
Jag hade i princip bestämt mig för denna när jag blev varse att den inte är direkt kompatibel med linux.
Jepp, funkar toppen med Linux. Men välj AC-modellen om du vill kunna köra 300 Mb/s. Tyvärr kostar den tre gånger så mycket, men den är ändå prisvärd tycker jag.

P.s. om du vill kunna köra 300 Mb/s mot det trådburna nätet alltså.
 
Redigerat:
Köpte UniFi AP själv för drygt ett halvår sedan. Kan inte säga annat än kanonprodukt. Monterade den i mitten av huset ovanför trappen. Grym täckning i hela mitt hus + tomt. Enda (nackdelen) är att administration / uppdatering av den måste ske via programmet i en pc/mac.
 
Jag förstår inte det med kravet på PC/Mac för administration. Min unifi installation går bra att sköta från min ipad.

Lite OT kan jag tipsa om Ekahau Heatmapper för att göra täckningskarta över hus/tomt, super bra när man vill förbättra täckningen genom att flytta sina AP:surprised:r eller montera upp flera. Det som Unifi controllern visar ser snyggt ut men är rent teoretiskt och passar inte med verkliga täckningen.
 
  • Gilla
lassolasso
  • Laddar…
Den enkla lösningen kan vara ett par homeplugs, tex Tp-link
 
Slår också ett slag för Unifi. Har själv en Unifi AP Pro som rullar på utan problem. Hanteras av en kontroller som körs på en virtuell maskin med ubuntu server. Finns paket för debian/ubuntu så OS X/Windows är inget krav.

Edit:
Här hittar du nerladdningen för linux: https://www.ubnt.com/download/unifi
 
Redigerat:
Vilken konsensus!
Jag skulle vara helt övertygad nu om det inte var för 100Mbit anslutningen. Sitter man med 1Gbit/sek är det svårt att acceptera den flaskhalsen.
AC-varianten då, men den är ju rejält dyr.
 
Även AP Pro har gigabit på ethernet-sidan, och stöd för äkta 802.3af PoE, men den kan väl knappast heller beskyllas för att vara billig... Väldigt nöjd i alla fall.
 
Precis. Och i "Pro VS. AC" tycker jag nog att prisskillnaden är för liten för att inte gå på AC i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.