Är på jakt efter en rikt- och planhyvel för hobbybruk i verkstad med begränsat utrymme. Allra helst en där man inte behöver fälla undan riktborden vid planhyvling. Eller en typ Stenbergs RBA med planhyveltillsatsen. Inom rimligt avstånd från Uppsala.

(Är inte intresserad av moderna kinamaskiner från Jula och CO eller äldre Scheppach & Elektra Beckum/Metabo med plåtbord.)
 
Redigerat:
Finns det några andra alternativ än Moretens då? ;)
 
I den bästa av världar - när jag vinner på lotto köper jag en ny sån. Till att börja med har jag eventuellt en Emco-rex B20 på gång. Saknar stativ och har en hel del ytrost och bara gammal trefashandske så en femhundring är väl ungefär vad jag funderar på att bjuda. Den saknar såvitt jag förstår uttag för spånsug. Men jag slipper fälla upp borden vid planhyvling :).
 
Vad finns det egentligen för kombinerade rikt- och planhyvlar som man inte behöver ställa om mellan rikt- och planhyvling? Moretens 410-modell - och sen då?
 
Lambr1 skrev:
Vad finns det egentligen för kombinerade rikt- och planhyvlar som man inte behöver ställa om mellan rikt- och planhyvling? Moretens 410-modell - och sen då?
Om du menar inte ställa om över huvud taget så tror jag inte det finns så många andra.

Om man inte bryr sig om att spånen flyger så behöver man inte heller ställa om min inca hyvel mellan rikt och planhyvling. Det är en maskin jag verkligen kan rekommendera. En inca automatic i bra skick. Gärna en med de längre riktborden.
 
Jag får eventuellt en chans att lägga ett anbud på en Lini L-37. Vad står en sån i? Den här har ingen långborrstillsats, verkar ha använts en del men ser inte sliten ut. Går inte att provköra. Den är blå. Har stått oanvänd några år och är riktigt igengrott skitig.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av Lini L-37 men de ser förnuftiga och välbyggda ut. De har gott rykte har jag förstått. Tillverkad av Ejca i Värnamo men såld under namnet Lini.
Den blir säkert bra för dina behov.

På din fråga om vilka m,odeller som inte behöver ställas om kan jag i alla fall ge några svar. Manko i Lahtis i Finland tillverkade sådana. Sedgwick tillverkar sådana maskiner i Leeds i England än i dag och håller toppenkvalitet. Wadkin sedermera Wadkin-Bursgreen i Leicester i England är ju mycket känd och hade både större och mindre modeller i sitt sortiment men det finns många fler som dyker upp begagnade.
Sagar och Robinson och Dominion är några exempel.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Har en Emco b20, byggde en liten låda med 100mm pvc rörstump som jag lägger över cuttern vid planhyvling, och en skiva med pvc dito som täcker för planhyvelfacket när jag riktar. Tog 30 minuter att bygga och tar ca 20sek att sätta dit / byta mellan dem... Inte optimalt men med tanke på hur lite hyvlande det blir trots allt, fungerar det super för mig.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.