Funderar starkt på att köpa ett helt nyproducerat hus av mindre modell.
Konceptet är att huset byggs i princip helt klart, stenläggning på framsida, häck osv ingår, allt utom själv gräset egentligen.
Huset har inte börjat byggas än, byggs först när jag signar kontraktet.

Hursomhelst så ingår belysning vid entren och vid uteplatsen på baksidan, carporten på framsidan är också belyst tydligen.
Dock så sa säljaren att de kunde dra fram el i tomrör på framsidan så att jag kunde använda el till egna projekt, oklart bad priset på detta skulle ligga på dock.

Det jag är lite sugen på är att köpa lite pollare och ha längs det plattlagda entregången.

Hur gör man, om de har dragit el i tomrör, hur fångar jag sen upp det och kopplar vidare?

Sedan, hur gör man med brytare osv, hade varit bra att kunna styra alla olika belysningar med timer,

Jag kan inget om det här, finns det någon guide för hur man ska tänka vid nybygge?
 
Verkligen tacksam för svar här då jag har mycket jobb och planerande framför mig...
 
Det lättaste för dig blir ju att fråga elektrikern som ska göra huset.
Lite otydligt om dom drar i kabel i röret eller lägger ett tomrör. Men du kan ju be dem dra i kabeln och koppla in den till ett skymningsrelä + tidur + Förbikopplare.
Detta kan du sedan koppla all ytterbelysning till. Då startar det när det blir mörk, släcks vid en viss tidpunkt, sedan kan du tända och släcka med brytaren ändå om du vill ha det tänt längre eller mitt på dan tex.
 
johanirr skrev:
hjälper dig att få fram det du alltid drömt om men inte vetat att det finns.
d^_^b

//Patrik
 
johanirr skrev:
Eller så pratar du med en belysningsplanerare som hjälper dig att få fram det du alltid drömt om men inte vetat att det finns. Tips på några som finns i landet är
[länk]
www.tindradesign.nu
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Låter vettigt, men är förmodligen dyrt?
Har en begränsad budget.
 
Kingston skrev:
Det lättaste för dig blir ju att fråga elektrikern som ska göra huset.
Lite otydligt om dom drar i kabel i röret eller lägger ett tomrör. Men du kan ju be dem dra i kabeln och koppla in den till ett skymningsrelä + tidur + Förbikopplare.
Detta kan du sedan koppla all ytterbelysning till. Då startar det när det blir mörk, släcks vid en viss tidpunkt, sedan kan du tända och släcka med brytaren ändå om du vill ha det tänt längre eller mitt på dan tex.
Hej!
Låter som en bra idé skymningsrelä.
Min tanke är väl snarare att koppla viss belysning som är mer för utseeendets skull till ett relä och ha vanlig fasadbelysning på vanlig brytare.
Det är relativt smidigt att dela upp det så?

Sedan så vill jag dra ut lite el för framtida bruk till projekt som jag inte vill boka nu vid byggnationen. Hur smidigt är det? Gräver man ner en kabel och kommer ihåg vart den ligger bara eller hur gör man rent tekniskt? :blushing:

Självklart så ska jag prata med elektrikern som ska göra jobbet, har redan gjort det men jag känner inte heller att jag kan ringa till honom 3 ggr i veckan innan bygget ens har startat.
Jag vill för hans skull lära mig mycket själv innan så att jag kan föra en konstruktiv diskussion med han.
 
Ja det är enkelt att dela upp det så men en brytare till ytterbelysning är ofta en grej man glömmer släcka eller tända. Jag hade hellre delat upp det på två stycken relä. Båda sköter sig själv och du kan ha tänt på olika tider. Eller ett relä och en timer. Trycker du på timern så lyser utvalda lampor i tex 4h.

För framtida gräver man ner ett tomrör utan kabel i. När det är dags kommer man ihåg var den är och gräver upp och puttar i en kabel.
 
Kingston skrev:
Ja det är enkelt att dela upp det så men en brytare till ytterbelysning är ofta en grej man glömmer släcka eller tända. Jag hade hellre delat upp det på två stycken relä. Båda sköter sig själv och du kan ha tänt på olika tider. Eller ett relä och en timer. Trycker du på timern så lyser utvalda lampor i tex 4h.


Ja, det låter mycket bättre att ha 2st separata relä till "snyggbelysning" respektive fasadbelysning, helt klart!
Jag kanske ska planera in ett tredje relä också, får se.
Hur sätter man dit relä och i vilket skede av byggnationen?


Kingston skrev:
För framtida gräver man ner ett tomrör utan kabel i. När det är dags kommer man ihåg var den är och gräver upp och puttar i en kabel.
Okej, det är kanske smidigare att bara köra tomrör till en början och avvakta med kabel, men hur gör man då med brytare och så?Sätter man upp det direkt?
 
Relä ber du elektriker koppla in i elcentralen.

Brytaren kan man sätta in i efterhand. Eller så kan man förbereda så att tomröret går upp i en dosa där det ligger trådar som är styrda av ett relä eller en knapp
 
savio skrev:
Låter vettigt, men är förmodligen dyrt?
Har en begränsad budget.
Jag kontaktade en sådan konsult och betalade bara för några timmars konsultation. Behöver inte bli alls dyrt, tror det gick på ca 1500kr.
 
Alla har en begränsad budget. Sen ser den olika stor ut. Men betänk också att det är ljus som gör att allt det du köper syns när dagen försvinner. Har du en fin tapet, ett vackert golv eller en speciell bänkskiva kan det förhöjas och framträda än bättre med bra belysning. Precis som det kan mattas och förfulas en "dåligt ljus" Och som KingHippo påpekar behöver det inte bli några tok stora pengar. Det går att få enkla förslag på hur man ska tänka med dragning av rör, kontakter m.m. för att ha förberett för att kunna utveckla, bygga på och förfina sin anläggning. Det bästa är att det aldrig kostar att höra efter vad det kostar. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.