Hej!
Sitter nu med ett köpekontrakt på ett hus som skall undertecknas snarast och skickas till mäklaren för att säljaren skall skriva på också. Fick kontraktet via posten i fredags det har då varit och vänt hos säljaren som naturligtvis lagt sin hand på utformningen.

Huset är gammalt byggt ca 1890 renoverat i omgångar- behöver nu en totalreovering.
Priset är är mckt högt-men vi har accepterat det eftersom vi vill bo på denna plats.

Säljaren är svår -annorlunda- var med på sista visningen vilket blev en katastrof.

Nu till Kontraktet:
Vi skall överta huset till 1/2-10 i kontraktet skrivs det att vi skall fördela fastighetsskatten enl.övernskommelse mellan parterna- detta har vi inte kommit överens om.
Fastighetsskatten belasts den som äger huset 1/1- Delar man den normalt nu??

Säljaren vill ej städa huset nu står det i kontraktet att de damsuger + putsar fönster endast
Vi vill ha huset städat som vid en vanlig flytt trots att vi skall renovera - vi tänker sälja kök,
vc osv och då behöver det vara rent. Hur skall vi göra med detta?

När vi kom överens om köpet ingick alla inventarier- säljaren skulle bara ta sina kläder och gå- detta betalar vi 50.000:- för, Nu har vi fått reda på att hon tar lite allt möjligt. En inventarielista skulle följt med köpekontraket finns ej-så nu vet vi inte vad som blir kvar.
Alla inventarier skulle vi också sälja. Vad skall vi göra??

Nu skall köpekontraktet skrivas på- sen har vi besiktning 26/10 handpening 30/10
Och vi har bara fram till 30/10 att häva köpet- vilket är för oss kort tid besikrtningsprotokollet är säkert inte färdigskrivet då. Vad kan vi göra för att förlänga tiden här och vad är vanligt?

Energideklarationen är ej gjord än skall lämnas till oss vid Tillträdesdagen dvs 1/2-10
jag skulle vilja ha den vid kontrakt skrivningen. Vad är vanligt?

Jag och min make vill ha huset men det ger oss ändå dåliga vibbar att det nu skall gå så fort och allt är diffust med inventarier-städning osv men framförallt tiden vi ahr på oss att häva köpet.

Snälla svara och ger oss lite handfasta råd
 
Det är ju en röra runt det där med inventarierna, svårt att ge råd.

MEN förfarandet att ni först skriver på och sedan skriver säljaren på är väldigt riskabelt för er. Om säljaren inte skriver på så kan ni aldrig få veta det. När du väl skrivit så kan säljaren ha kontrkatet utan påskrift liggande ända frma till 5 minuter innan ni skall ta över huset. Under den tiden kan han försöka sälja till någon annan, ni kan inte veta om ni har ett hus att flytta in i.

Detta är en inte helt ovanlig "förenkling" som vissa mäklare kör med. men det är alltså en förenkling som innebär en risk för er, men är bekväm för säljaren.

I ett fall där endera parten inte kan närvara så skall ett köpekontrakt skrivas på via ombud med fullmakt istället. Det är enda sättet att göra affären säker.
 
Jag har för mig att jag har läst här på Byggahus att ett köpekontrakt på hus är ogiltigt om inte båda parter (eller ev. ombud) skriver under vid ett och samma tillfälle. Det ska alltså inte vara ok att skicka kontrakten fram och tillbaka. (Kan vara så att det är köpebrevet som måste undertecknas samtidigt.)
Att skicka kontrakten gör ju hur som helst att endera parten kan få för sig att göra tillägg eller strykningar ... känns inte ok.

Det känns rimligt att ni skulle få tillgång till energideklarationen inom fristen för ev. uppsägning av kontraktet men jag vet inte vad som gäller.

När det gäller er besiktning har jag för mig att vi fick protokollet på kvällen samma dag, ni kan göra upp med besiktningsfirman när ni senast ska ha protokollet. Oavsett så kommer ni väl att vara med under besiktningen? Då bör ni få reda på om det finns några fel som gör att ni vill backa ur.

Kräv att få en lista över vilka inventarier som lämnas kvar. Detta ska så vitt jag vet tas upp som en separat del i köpet, det ska inte ingå i själva husköpet.

Ni behöver inte gå med på att de inte gör en ordentlig flyttstädning. Om de vill slippa städa kan de eller ni ta dit städfirma (vilket förstås ska betalas av dem oavsett).
 
Thomas59
hugolisa skrev:
Hej!
Sitter nu med ett köpekontrakt på ett hus som skall undertecknas snarast och skickas till mäklaren för att säljaren skall skriva på också. Fick kontraktet via posten i fredags det har då varit och vänt hos säljaren som naturligtvis lagt sin hand på utformningen.

Så kan det ju vara. Alla tillägg/ändringar bör utföras av en jurist. Kludd och klotter, strykningar och tilllägg i efterhand och dylikt ska inte finnas i avtalet. Är så fallet bör du skicka avtalet åter till mäklaren.

Du anar inte hur fel det kan bli med hempulade avtal. Du bör begära besked av mäklaren om några tillägg/ändringar, från standardavtalet, har gjorts. Alla tillägg/ändringar bör också vara föremål för förhandling mellan dig och säljaren.

Kontraktet skall skrivas på samtidigt av säljare och köpare. De som inte kan närvara kan lämna fullmakt. Det förfarande som du beskriver ska du inte godkänna

Kan du lägga upp kontraktet här, utan fastighets och personuppgifter naturligtvis?


Huset är gammalt byggt ca 1890 renoverat i omgångar- behöver nu en totalreovering.
Priset är är mckt högt-men vi har accepterat det eftersom vi vill bo på denna plats.

Säljaren är svår -annorlunda- var med på sista visningen vilket blev en katastrof.

Nu till Kontraktet:
Vi skall överta huset till 1/2-10 i kontraktet skrivs det att vi skall fördela fastighetsskatten enl.övernskommelse mellan parterna- detta har vi inte kommit överens om.
Fastighetsskatten belasts den som äger huset 1/1- Delar man den normalt nu??

Ja den delas normalt

Säljaren vill ej städa huset nu står det i kontraktet att de damsuger + putsar fönster endast
Vi vill ha huset städat som vid en vanlig flytt trots att vi skall renovera - vi tänker sälja kök,
vc osv och då behöver det vara rent. Hur skall vi göra med detta?

Det är ju en förhandlingssak men normalt åligger det säljaren att göra en grundlig städning och även städa upp på tomten och i ev förråd/garage

När vi kom överens om köpet ingick alla inventarier- säljaren skulle bara ta sina kläder och gå- detta betalar vi 50.000:- för, Nu har vi fått reda på att hon tar lite allt möjligt. En inventarielista skulle följt med köpekontraket finns ej-så nu vet vi inte vad som blir kvar.
Alla inventarier skulle vi också sälja. Vad skall vi göra??

Köp av lösöre bör (ska) regleras i ett separat avtal. Föreslår att ni backar helt på lösöret och drar av 50 000 istället. Det upplägg du beskriver luktar trubbel

Nu skall köpekontraktet skrivas på- sen har vi besiktning 26/10 handpening 30/10
Och vi har bara fram till 30/10 att häva köpet- vilket är för oss kort tid besikrtningsprotokollet är säkert inte färdigskrivet då. Vad kan vi göra för att förlänga tiden här och vad är vanligt?

Nja, den fristen är väl ganska normal eller i alla fall inte helt ovanlig. Förklara läget för besiktningsmannen så fixar han det direkt. Se till att vara med på besiktningen.

Energideklarationen är ej gjord än skall lämnas till oss vid Tillträdesdagen dvs 1/2-10
jag skulle vilja ha den vid kontrakt skrivningen. Vad är vanligt?

Ska det vara någon mening med energideklarationen ska den finnas till hands vid budgivningen. Energikostnaden är ju en faktor som kan påverka priset. Efter avtalsskrivningen har enegideklarationen mest ett akademiskt intresse=inget alls.

Jag och min make vill ha huset men det ger oss ändå dåliga vibbar att det nu skall gå så fort och allt är diffust med inventarier-städning osv men framförallt tiden vi ahr på oss att häva köpet.

Tiden är kort men det är normalt. Problem kan ju uppstå om besiktningsmannen förordar fördjupad undersökning på något område. Då blir det tajt om tid. Det kan man särskilt avtala om att fristen då förlängs med några dagar.

Snälla svara och ger oss lite handfasta råd
Se ovan, fetstil
 
Tack för de råd vi fick.
Efter det mailade vi till Mäklaren med krav:
Tiden mellan besiktningen och hävningen av köpet var för kort.-blev ändrat till 14dag
Inventerarielista skulle finnas-skulle finnas vid besiktning enl mäkl
Redovisning av driftskostnader- skulle visas vid besiktning
Energideklaration skall göras-skulle beställas
Flyttstädning ett krav-tanten vägrar så mäklaren står för den
Kontraktskrivning med alla parter närvarande- mäklaren kunde ej vid besiktningen skulle göras efter någon dag på hennes kontor.

Så hade vi då besiktning igår 26/10
Då kommer mäklaren trots det och kräver att vi skall skriva på innan besiktningen-men som tur är hade jag inte några köpekontrakt med(jag hade fått alla 3 hemskickde) nu det skulle bara ändras med penna i dem- vi kunde som tur var inte skriva på eftersom inga kontrakt fanns på plats.
Ägaren var där hela tiden vid besiktningen-en mkt snurrig tant + hennes barn + 4 barnbarn- mkt rörigt
En mkt bra besiktningsman-gick igenom hela huset
Inventarielista såg vi men fick ingen trots avtal
Driftskostnader redovisades- de var mkt högre än förväntat och tidigare sagts
Besiktningsmannen påvisade många saker som vi tydligen blundat för- men det var inga fel som vi kunde fått häva köpet på förstår vi.Ett fel som vi inte märkt tidigare var att det fanns ett betngfundament där en tidigare oljepanna stått och läckt luktade nu ordentligt av ångorna-detta skulle vara tvunget att saneras bort med med uppbilning av all betong-detta utrymme låg precis bredvid köket centralt i huset.Jordvärmen var också indragen mkt provisoriskt under en bred tröskel i köket? osv osv

Vi beslutade när vi körde hem att inte fortsätta med att skriva på - husets renoveringsbehov var så pass stort att det inte var försvarbart att ge ett så högt pris-Så avskiver detta objekt helt.

Så denna historia kostade oss en besiktning kostnad 9000:. men det var trots det billigt.
Nu efter denna historia som taget många månader + 4 besök i huset är vi bra mycket visare
hur man skall agera nästa gång vi hittar något.Vi fårstår inte hur andra kan bestämma sig etfer en titt på ett hus
 
Skönt att ni har kommit fram till ett beslut! Som du säger är 9 000 visserligen en rejäl slant, men ändå billigt i jämförelse med att stå med ett hus som man har betalat ett överpris för och som har ett renoveringsbehov som överstiger vad man mäktar med (ekonomiskt eller praktiskt).
Man lär sig väldigt mycket av att titta på och av att vara nära att köpa hus. (Kanske är det den erfarenheten som gör att vissa klarar sig med en visning:) Vi blev så illa tvungna att göra det, men vi gjorde naturligtvis en grundlig besiktning också, till säljarnas stora irritation de hade ju minsann redan låtit besiktiga. Deras besiktning underlättade beslutsprocessen och gjorde att vi kände oss tryggare i budgivningen. Men vi skulle aldrig ha köpt utan att ha fått göra en egen besiktning också, även om huset var relativt nytt.)

En fråga: vad menar du med "det var inga fel som vi kunde fått häva köpet på". Fanns det andra fel som gör att ni kan häva? Eller kan ni helt enkelt backa ändå för att kontraktet inte var påskrivet ännu?
 
från en annan husköpare som backade ur efter strulig affär och en 10000kr besiktning.. det var värt varenda krona.. hittade drömhuset med proffsig mäklare samt kunniga säljare bara 1månad efter att vi backade ur från ett drömhus som blev en mardröm!

instinkt och känlsa är viktigt ignorera inte detta. det undermedvetna uppfattar ofta mer än vad man tror
 
Vi kunde backa pga. att vi inte skrivit på köpekontraktet- att lära av detta är att inte skriva på för snabbt..Att kanske ta en besiktning innan om det finns minsta tvekan , visst kostar det men värre är väl att upptäcka fel som man inte visste och som kanske inte gör att du trots det kan häva köpet.
Det är lurigt att köpa hus, vi har trots allt haft olika hus sedan -75 ändå blev det så här fel.För vår del var det nog våra drömmar om ett nytt fantastiskt boende som gjorde att vi inte hade rätt glasögon på innan.
 
Modig har nog rätt, genom att göra som Ni gjorde lär Ni er att kolla rätt saker nästa gång vilket gör att Ni kan slå till snabbare. Att köpa, bygga om, sälja, köpa ett till, rusta, sälja, köpa lägenhet, rusta, sälja lärde vi oss tillräckligt mycket för att sen köpa ett renoveringsobjekt där det enda som inte behövde göras var att putsa om fasaden :) Alltså, övning ger färdighet så att man till slut kan göra en riktigt bra affär :) :) Lycka till med fortsättning och grattis till att inte göra affär med hetsande mäklare och knepiga säljare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.