Vi sålde vår BR när vi köpt hus och inflytt skedde i april i år. Alltså ett halvår sen.
När vi sålde BR så fungerade golvvärmen utan problem, men vi stängde av den när vi lämnade lgh. Nu hör säljarna av sig med en reklamation då de inte får den att fungera, som jag förstår av reklamationen så vill de reklamera hela köpet?
Lägenheten är ca 5 år gammal och byggd av ett välkänt byggföretag.. Hade det varit jag så hade jag väl kontaktat dom det första jag gjorde för att se om det fanns garanti kvar, alternativt tagit dit en elektriker. Men de slår på stort på en gång och jag börjar känna att jag kanske ska kontakta en advokat??
Köparen menar på att det är ett dolt fel, de har inte använt sig av värmen innan nu eftersom det varit varmt ute. Men ett halvår?? Borde de inte ha undersökningsplikt och ha kollat detta innan? Har pratat med mäklaren som menar på att man som köpare har väldigt stort ansvar för att kontrollera att allt fungerar och att det gått lite väl lång tid.

Jag är ganska övertygad om att det bara är att byta ut själva dosan, termostaten, varför göra en sån j-la stor affär av det hela?

Vad vill dom? Skrämmas? Vad är nästa steg egentligen, måste vi svara på reklamationen? Jag har sen innan svarat att den fungerade bra när vi bodde där.
 
Det är skrämseltaktik eller okunskap. Du bör svara dem skriftligt att du inte accepterar reklamationen. De måste då gå till rättslig instans för att komma vidare och på den vägen kommer de troligen bli upplysta om att de inte har ett case.

http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Dolda-fel/



Först och främst så kan de inte reklamera hela BR på grund av trasig golvvärme, det kan knappast vara ett väsentligt fel. Dessutom så är golvvärme en lätt sak att kontrollera. De har inget case över huvud taget, inte ens om det skulle visa sig att golvvärmen faktiskt är trasig och att den var det när de köpte. För de kontrollerade inte den saken.
 
Tack för svar! Ja jag förstår ju att du har antagligen rätt i det du skriver, men det känns ju liksom lite olustigt hela situationen.. Och just reklamationen av hela BR.. det är inte det att jag tror de skulle vinna över oss i en rättslig process men just att man har ork att göra sig sånt besvär tyder ju på att de vill ta det hela vidare.
 
Sedan finns det inget som heter dolt fel när det kommer till BR.
Att köpa en BR (om jag har uppfattat det hela rätt) är ur laglig synvinkel det samma som att köpa en beg bil.
 
Låter som ett vilt och naivt försök att ta sig ur ett köp som köparna ångrat av någon anledning (ekonomiska problem, skilsmässa etc).
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ruddelidutt skrev:
Och just reklamationen av hela BR.. det är inte det att jag tror de skulle vinna över oss i en rättslig process men just att man har ork att göra sig sånt besvär tyder ju på att de vill ta det hela vidare.
Det är väl just det som är hela idén med en sådan taktik, att du ska bli rädd/orolig och slanta upp för det påstådda felet ;)

Edit: Hur ser ert kontrakt ut, innehåller det en klausul om att köparen ska besiktiga/undersöka lägenheten?
 
Redigerat:
Vad är ansvarsfördelningen mellan föreningen o boende vad gällande golvvärmen? Om golvvärmen fungerade när ni lämnade så bör den ju, om den gått sönder, gjort det när de bott i lgh. Låter som de försöker pressa pengar ur dig utan grund, mer eller mindre.
 
Citat från www.omboende.se.
Felet ska ha funnits i bostaden redan när du köpte den men alltså inte gått att upptäcka vid en noggrann besiktning. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion. Det ligger ett stort ansvar på dig som köpare att du ska ha uppfyllt din undersökningsplikt för att felet ska räknas som dolt. Du kan läsa mer om undersökningsplikten i artikeln Undersökningsplikt och besiktning.
För att något ska räknas som ett dolt fel måste de här tre kriterierna uppfyllas:

  • felet måste ha funnits vid köptillfället
  • felet ska inte ha varit upptäckbart
  • felet ska inte ha varit förväntat
Du kan läsa mer på: http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Dolda-fel/
 
Angående undersökningsplikt vid bostadsrättsköp:
När du köper bostadsrätt har du en stor undersökningsplikt. De lagar som styr bostadsrättsköp är köplagen och bostadsrättslagen. Det är viktigt att du undersöker bostadsrätten noga eftersom du inte kan få ersättning av säljaren i efterhand för saker som du skulle ha hittat om du undersökt bostadsrätten noga innan du köpte den.
Som privatperson kan det vara svårt att göra besiktningen, därför kan du anlita en besiktningsman till hjälp.

http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Undersokningsplikt-och-besiktning/
 
O
Det är inte speciellt svårt att kontrollera att golvvärmen fungerar.
Står det i avtalet att köparen har fått möjlighet att kontrollera lgh?
Isf finns det inte mycket att hämta...
 
Jag kan inte riktigt minnas om det stod i avtalet om de haft möjlighet att kontrollera lgh. Men de borde ju ha hunnit kolla lite under dessa 6 mån.. det är en lgh på 67 kvm så det är ingen jättevåning.
Golvvärmen var ett tillval vi gjorde när vi köpte lgh så jag tror inte föreningen har något med det att göra då?

Har varit i kontakt med mäklaren och hon menade på att så här kan dom inte göra, det här är inte vårt problem. Och det känns ju skönt, men det är ju ändå som sagt olustigt. Tänker på det hela tiden och får ju inget vettigt gjort ;-)
Jag kan bara inte förstå varför de inte kontaktat hantverkare först? Gör man inte så?
 
Jo, om man är normalt funtad. Men den begåvningen besitter tyvärr inte alla.

gustavk har en intressant vinkel på orsaken, vore inte förvånande :)
 
Det intressanta är inte om de kontrollerat under dessa 6 mån. Utan om de gavs möjlighet att kontrollera före köpet. Normalt så har man en formulering i köpeavtalet om att köparen givits möjlighet att kontrollera. Det är en standardklausul.

Köplagen som är den lag som reglerar köp av bostadsrätter har en formulering som säger något i stil med att köparen har rätt till ersättning för fel han inte hade anledning att förvänta sig, såvida det inte hade gått att upptäcka vid en nogrann undersökning, men det står då också att säljaren måste ha givit en möjlighet till denna undersökning, och uppmanat köparen att undersöka. Därför har man normalt den där standardklausulen i avtalet.

OM köparen faktiskt inte har fått möjlighet att undersöka före köpet, och inte skrivit på någon klausul där han "erkänner" att han fått undersöka. Då är man som säljare lite rökt. För då kan köparen komma med i princip vilka fel som helst och kräva ersättning, har han inte fått undersöka, så är "allt" dolda fel.
 
kan ju vara så enkelt så att termostaten är paj, kostar nog inte mer än 1-2000:- att ordna
 
Eftersom golvvärmen inte är mer än några år gammal så tror ju jag också att det är termostaten som är trasig. När det skett vet jag ju inte såklart, men vi stängde av golvvärmen i samband med utflytt.

Jag ska kolla i kontraktet för att se vad det står om undersökningsmöjligheter innan köp. Det är en välkänd och populär mäklarfirma vi sålt genom så de borde ha det med om det är standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.