Har ett fritidshus från 1970-talet där ytterdörren är i dåligt skick och måste bytas. Problem: Måtten på nuvarande dörr är 191 cm höjd och 81,5 cm bredd. Det synes vara 3 cm lägre höjd och 1 cm lägre bredd än nuvarande standard (på 9x20-karm). Utan att ha mätt exakt kan jag se att även karmen är motsvarande mindre än nya karmar. Skulle helst vilja slippa byta karm (till ny något större) eftersom det ger tråkiga följdproblem runt omkring. Kan inte hitta hur man köper ny ytterdörr till befintlig karm. Någon annan som vet eller någon som kan föreslå annan lösning på vårt problem?
 
Då standardmåtten 9x20 anger karm-måtten 90x200 (som dessutom ofta är borttaget ca 1,5cm på varje), så är en karm du köper med 9x20 ca 88,5cm x 198,5cm

Sen ska du då tänka att det är karmens mått, så dörren är mindre än detta, bör vara ca vad din dörr är nu!

Nåja, det jag vill komma fram till är att om du köper en ny ytterdörr inkl. karm och tar bort gamla dörren och karmen så lär den passa i ditt hål i väggen!

Om du bryter lös foder på in eller utsida så kommer du åt att mäta exakt hur stort hålet är!
 
Byter man ytterdörr så byter man även karm. mao problemet löst
 
  • Gilla
Kurtson
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Byter man ytterdörr så byter man även karm. mao problemet löst
Glömde skriva detta då jag anser det är självklart! Bra påpekande!
 
  • Gilla
Kurtson
  • Laddar…
Vad är det för typ av fasad?
Jag tycker nog att du skall se om du inte kan såga upp så att du får in en 10x21 , dvs en normaldörr.
 
Finns ingen dörrtillverkare som jag känner till som tillverkar dörrar till befintlig/gammal karm, då får du nog gå till ett snickeri och be dem tillverka en dörr till dig om du ska behålla karmen. Håller med Kurtson angående att gå upp till en 10x21 om möjlighet finns. Problemet kan iofs vara om du har fönster som linjerar i ök dörr idag...
 
Finns väl säkert 10x20 dörrar att beställa.. Oftast bredden som är skön då stora möbler ska in genom dörren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.