Vi skall sätta upp takpanel på ovanvåningen av en nyinredd vind. Vi har inte gjort det förr och undrar nu om det är någon fördel med att köpa färdiglaserat på t ex Hornbach? Jag förstår att det är mindre arbete efteråt, om det blir ett bra resultat. Men hur lätt är det att sätta upp färdiglaserat utan att smutsa ned den vita färgen? Är spikpistol en förutsättning? Kan hammarslag synas, om man slår snett? (Kanske inget problem då man slår spik i den dolda delen.) Jag misstänker att det kräver stor noggrannhet med färdiglaserat. Maken tror det blir för jobbigt att lasera i efterhand. Vad tycker ni, som gjort det?

Vi planerar köpa 120 mm enkla panelbrädor, utan särskild profil.
(+Finns det bra lasyr som inte droppar, om det är bäst?
 
Lasera gör man INNAN man sätter upp panelen, så i det avseende är det ingen skillnad.
 
Kolla även vitvaxad panel. En kompis satte upp det i sitt hus, och även om jag personligen anser att laserad takpanel är djävulens påfund, så tyckte jag att detta var skitsnyggt. Helt slät med väldigt liten spont (eller vad det nu kan heta).
 
Snickaren som byggde vår sommarstuga satte upp 100 kvm vitlaserad panel med hammare och spik. Inte ett enda felriktat hammarslag syns, men han hade nog gjort det några gånger tidigare också.
 
Spikpistol. Punkt slut.

Det krävs inga lysande grejjer heller, en enkel Jula-picka eller så. Aldrig att jag spikar uppåt, och inte en chans att jag klarar det utan att slå breve ett par gånger.

Jag slår ett slag ;-) för Siljanpanelen. Vi köpte en vit enkel laserad med god kvalitet. Och övermålningsbar om man så önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.