Vi har kollat på ett hus, enplansvilla med platta på mark och huset har visat sig ha sättningar i grunden.

Huset har ett sluttande tomt på framsidan (uppförsbacke) och det verkar som det är där marken ger sig eller vad du anledningen är.
Såg även en spricka i sockeln men det kan ju vara torrsprickor eller?

Går det att säga något generellt om villaköp med befintliga sättningar? Menar av typen undvik alltid till 100% eller sättningsskador och sättningar är vanligt och sällan blir det illa etc.

Jag vet ju att jag får svar om jag anlitar en geotekniker eller byggnadsingenjör men innan det blir budgivning skulle jag vilja veta mer eller om ni rentav har egna erfarenheter liknade detta.


Kan sättningar stanna av eller vara så långsamma i sin karaktär att de sällan är et problem?
Kan sättningar stanna av om dagvatten leds bort mer effektivt? Misstänker att detta kan vara en bov här då 2 stuprör till synes öste ut vatten ner i slänten på framsidan. Jag såg inga rör eller stenkistor under.
 
fabiansthlm2 skrev:
Vi har kollat på ett hus, enplansvilla med platta på mark och huset har visat sig ha sättningar i grunden.

Huset har ett sluttande tomt på framsidan (uppförsbacke) och det verkar som det är där marken ger sig eller vad du anledningen är.
Såg även en spricka i sockeln men det kan ju vara torrsprickor eller?

Går det att säga något generellt om villaköp med befintliga sättningar? Menar av typen undvik alltid till 100% eller sättningsskador och sättningar är vanligt och sällan blir det illa etc.

Jag vet ju att jag får svar om jag anlitar en geotekniker eller byggnadsingenjör men innan det blir budgivning skulle jag vilja veta mer eller om ni rentav har egna erfarenheter liknade detta.


Kan sättningar stanna av eller vara så långsamma i sin karaktär att de sällan är et problem?
Kan sättningar stanna av om dagvatten leds bort mer effektivt? Misstänker att detta kan vara en bov här då 2 stuprör till synes öste ut vatten ner i slänten på framsidan. Jag såg inga rör eller stenkistor under.
Det finns väldigt många olika anledningar till sättningar. Men de vanligaste uppstår de första åren efter att huset är byggt och stannar därefter av.

Att stuprören skulle släppa ut så mycket vatten att marken eroderar finner jag osannolikt, dock inte omöjligt.

Det är vanligare i så fall att sättningarna uppstår just därför att man leder bort dagvattnet.
 
Tack för svar.
Huset är byggt 2001-2002 har jag för mig, kan ju stämma på relativt nybyggt men är 10+ för lång tid enligt det kriteriet?
 
Sättningar är i regel snabbare den första tiden men pågår i regel över MYCKET lång tid...

I regel handlar det om lera i undergrunden som över tid "kompakteras" genom att vatteninnehållet sakta minskar, i regel går det snabbare i början för att ju öppnare materialet är desto lättare "pressas" vatten ur och ju längre tiden går desto svårare blir det för vattnet att tränga ut varpå sättningarna kan pågå i 50 till 100+ år men hela tiden i mindre och mindre omfattning... Således om sättningarna beror på lergrund så har troligen de stora sättningarna kommit, men det kan fortsätta i mindre skala över lång tid...

Beror sättningarna på att slänten urlakas så är det svårare... Då beror det på att massor, i regel friktionsmaterial (sand mm) sakta försvinner vilket kan stoppas genom att se över dränering och dagvattenhanteringen runt huset så att inte ytligt vatteb förs dit... Samtidigt kan detta medföra förändringar av grundvattnet vilket om där finns lera är negativt ur sättningsperspektivet!

Du skulle kunna kolla med byggnadskontoret på kommunen om dom har några uppgifter om grundläggningen och undergrunden?! Är det såpass nybyggt och ligger inom planlagt område så finns det med största sannolikhet även en geoteknisk utredning för området som kan fe lite fingervisning... Samtliga av dessa handlingar är allmäna så det är bara att ringa och be om att få komma upp och titta :)

Men sammanfattningsvis får man alltså säga som så att det är svårt att ge ett bra/tillförlitligt svar bär man inte har mer bakgrundsinformation...

Lite bilder hade också kunnat underlätta, omgivningen och sprickorna :)

Kanske inte så mycket svar på din fråga, men ändå lite tips om vad mer man kan titta på för att få en bättre uppfattning :)

Lycka till!!
 
C
O ännu mindre svar...men ack så väsentligt köp INTE på dig problem.....
 
Hur stora är sättningarna, för som det sagts tidigare sättningar är som störst första tiden och huset är 12-13 år. Det finns även metoder för att se om sättningarna är pågående men det tar nog längre tid en du kan vänta med köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.