Mitt svar blev raderat när jag påtalade att jag försöker köpa lokalt dvs mina verktyg, maskiner och byggmaterial köper jag från en lokal säljare som jag med lätthet kan gå tillbaka till om det visar sig att det är nått som är fel.
Jag menar att jag "vinner" på att ha en personlig kontakt som jag kan se i ögonen, och eventuella reklamationer är lättare att hantera än om jag beställer från annat land.
Ett svar (som också blev raderat) var att jag påtalade att jag blev bjuden på kaffe när jag tittade förbi men fick betala lite dyrt för "påtåren" eller nått sånt...

Jag menar inte att det är fel att handla utomlands men om nu fler handlar utomlands tror ni att priserna sjunker i Sverige, eller vad händer?

Vad tycker ni? Ska man handla lokalt, i Sverige eller från annat land i eller utom EU? Tyck till... ;)
 
Inläggen blev raderade eftersom de skrevs i tråden "Import från UK", när de borde ha skrivits i tråden "Fika hos din lokala verktygsockrare"

Om vi återvänder till ämnet så köper jag mina Festoolmaskiner lokalt i Sverige, eftersom det inte finns några större pengar att spara på att privatimportera. Däremot är för närvarande nästan alla andra märken avsevärt billigare i UK. Jag är inte säker på om det är handlarna eller generalagenterna eller det faktum att vi i Sverige har fler försäljningsled som gör verktygen orimligt dyra. Genom att handla i Sverige så stöder man detta allvarliga missförhållande.

Jag gissar att Daniel_N kan reda ut detta med den svenska handelsstrukturen ordentligt.
 
Att både vara handlare och konsumet har gjort att jag funderat mycket över denna fråga men kan väl inte påstå att jag vet det rätta svaret.
Handlar folk inte i Sverige så kommer självklart vi inte kunna ha någon service kvar tillslut men får man inte som konsumet ett själigt pris så kan jag självklart förstå varför man handlar utomlands.
Nu måste jag dock också säga att priset inte är allt för vart ska jag laga min punktering när däckhandlaren slagit igen för han inte får det att gå runt då folk köper däcken via någon tysk internetshop!?

Jag tror mest på att gynna den lokala marknaden och jag vill ha ett arbete att gå till samt att min familj och mina vänner också ska ha ett arbete.
Väljer jag att inte gynna den lokala marknade måste jag också vara beredd på att stå mitt kast i längden, jag menar hur ska vi kunna handla alla billiga kinaprodukter när vi inte har någon inkomst längre???

Nu kvarstår ju problemen med att produkterna har en allt för stor prisskillnad mellan olika länder och vi har alla ett ansvar att motarbeta detta.
Både handlare och konsumenter har ett ansvar men framförallt tillverkare och grossister har det största ansvaret!
Utöver detta har vi ju också den politiska aspekten på det hela men dom som sätter spelreglerna för detta är ju folkvalda, eller hur!? ;)
 
Redigerat:
Håller med.

Jag (vi) handlar mat på ICA Nära och glass i Kiosken för att det är viktigt att stötta de lokala handlarna. Visst är det billigare på Willy's i stan, men kostnaden blir större när den lokala butiken försvinner.

Verktyg är en annan sak. Det är inte järnhandlare Svahn i Hemse som lägger på så att Sencos eller DeWalts verktyg kostar 4X så mycket som i USA. Det är Generalagenterna i Svergie som står för det giriga pålägget. Det är dessutom deras skyldighet. Vore jag aktieägare i något av bolagen skulle jag bli heligt förbannad annars.

Det är dock inte politiska spelregler som saknas. Gud bevare oss för dem. Senco och DeWalt gör en marknadsmässig bedömning av hur dom kan klämma optimalt med pengar ur marknaden.

Det vi konsumenter kan hopps på är mer frihandel. EU är ett stort steg i rätt riktning.
 
mattiasp skrev:
Inläggen blev raderade eftersom de skrevs i tråden "Import från UK", när de borde ha skrivits i tråden "Fika hos din lokala verktygsockrare"
Det är lungt jag fattar :p

Kul med bra och seriösa synpunkter fortsätt... jag med flera läser :cool:
 
Står fortfarande i valet och kvalet av ny skruvdragare, det blir iaf en Makita men frågan om var jag ska köpa den är inte besvarad än. Beställer jag från t ex UK så blir det ju helt klart billigare, kommer inte ihåg exakt men rör sig om runt 2k billigare.
Köper jag den däremot i Sverige så har jag 2 års garanti istället för 1 år. Jag kan lämna in maskinen hos ÅF vid eventuell rep istället för att skicka den till UK, extra smidigt om den köps närheten. Och om jag handlar i "rätt" butik i Sverige så kan det ge fördel vid nästa inköp hos samma butik.

För tillfället så lutar det faktiskt åt att det är värt de extra pengarna att köpa i Sverige men har inte bestämt mig helt än.
Däremot så kommer Makitas kit med 2 10,8 voltare att beställas från UK.
 
Jag har kollat runt och försökt finna det lönt att importera. Men nu med sämre växelkurs tycker jag det inte är försvarbart på nånting egentligen. Ska ha en kap/gersåg och en cirkel med skena och en rotex just nu och ingenstans hittar jag så bra priser. För mej ska det vara åtminstone som allra minst en tusenlapp per verktyg då man är klar med frakter och allt. detta jämfört med bästapris i sverige. Dom skillnaderna är det inte.
 
.... men på Tisdag går priserna upp i Sverige från många verktygsimportörer....
Tyskar och danskar har tydligen beställt mycket verktyg i Sverige sedan kronfallet i vintras., nu ska det bli stopp på detta.
 
Masa skrev:
Köper jag den däremot i Sverige så har jag 2 års garanti istället för 1 år. Jag kan lämna in maskinen hos ÅF vid eventuell rep istället för att skicka den till UK, extra smidigt om den köps närheten.
Köper du den som privatperson så ger konsumentköplagen dig rätt till tre års reklamationsrätt.


Nimajneb skrev:
.... men på Tisdag går priserna upp i Sverige från många verktygsimportörer....
Tyskar och danskar har tydligen beställt mycket verktyg i Sverige sedan kronfallet i vintras., nu ska det bli stopp på detta.
Ev. prishöjningar beror snarare på att inköpen görs i dollar och då den Svenska kronan är så svag så blir inköpen dyrare.
Nu har jag dock märkt att det dras på flera höjningar och att läget verkat stabiliserats sig.
Dock så har flera impotörer aviserat tätare prisjusteringar beroende på det osäkra läget.
Det är också roligt att vissa priser även gått neråt så det ser inte helt nattsvart ut... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.