Hej!

Jag funderar på att beställa aluminium-pex rör från en tysk återförsäljare på Ebay. Al-Pex rören är mycket billigare än kopparrör (0,63 euro/m) och går att böja enkelt med en böjfjäder, de ska gå att få raka så att man kan pendla dem från taket och klamra synligt på väggen, vilket sällan blir snyggt med enkel PEX. Det är alltså ett PEX-rör med aluminiummantel. Tänkte köpa dimensionen 16x2 mm, då är röret 12mm på insidan och 16mm på utsidan. Ska installera ca 100 m rör.

Jag är lite osäker på vilka kopplingar som fungerar ihop med Al-pexrör. Kan man använda samma pushkopplingar som för vanlig enkel pex? (T.ex. såna som säljs på Biltema ?)

Al-Pex-rör verkar inte vara vanligt i Sverige?

Tacksam för svar.
 
Lk har ju sina pal-rör som är liknande. Kopplingar finns det också gott om. Dom är ju givetvis till lk's egna rör så det finns ju inga garantier att dom fungerar som avsett till dina rör. Kan du inte köpa passande kopplingar via samma säljare? Ska du använda det till tappvatten eller värme? Till tappvatten skulle jag inte våga chansa att blanda fabrikat. Hur många meter rör handlar det om? Lk rören är inte så blodigt dyra på tex rinkabyrör ,utan det är kopplingarna som kostar mest, så ska du inte dra flera hundra meter rör tror jag inte det är värt det om du inte kan komma över tillhörande kopplingar. Har dragit en hel del pal i värmesystemet och tycker den är trevlig att jobba med och att få snygg.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Hej, här kommer lite uppföljning kring AL-PEX rören som jag frågade om förut.
Den kalla vintern har stressat på att få vattenrören i torpargrunden utbytta och flyttade till husets varma sida, så jag har släppt andra projekt och börjat fokusera på rören nu.

Beställde ALU-PEX rör på Ebay.de från säljaren "sanhe-direkt" för 87 EURO per 100 meter, det blir med dagens eurokurs ca 870kr/100m, vilket verkar vara lägre än någon svensk näthandlare kan erbjuda vattenrör i dagsläget för något Pex-rör för tappvatteninstallation. Som prisjämförelse kostar Biltemas vanliga Pexrör i dagsläget 9,38 kr/m om man köper 50m (469kr/50m), och då är rörets dimension 15x2.5mm, alltså innerdiameter 10mm; medan Alu-Pex röret på Ebay har dimensionen 16x2, alltså innerdiameter 12mm.

Angående kopplingar så finns det Pex-kopplingar från svenska Vatette (f.d. Vårgårda amatur / Gustavsberg) ganska enkelt att få tag på via svenska nätaffärer och även på vissa byggvaruhus, t.ex. art.nr FG0495006, som är godkända båda för PEX och ALUPEX. Fördelen med dessa kopplingar är att de passar ihop med andra 15mm Cu-kopplingar från Vatette, som är ganska flitigt använt i Sverige. I mitt hus var det massor av 15mm klämringskopplingar märkta "VA" = Vatette, så jag räknar med att kunna bygga om dem till ALUPEX-kopplingar och till och med använda Vatette fördelarrör med ALUPEX-kopplingar som utgångar.

Det fanns också klämringskopplingar att köpa på Ebay. (Klämringskopplingar verkar vara på utgående och ersättas av moderna push-kopplingar, alltså bara pressa in röret, och sen klart, särskilt i plast, och för proffs finns olika presskopplingssystem som kräver lite specialverktyg). Tyckte det var svårt att hitta en säljare som hade både rätt kopplingar och bra erbjudande på rören, så jag köpte från olika försäljare. Kopplingarna till det som ska bli sprinklersystemet köpte jag från säljaren "Versandra", som verkade ha ett tillfälligt parti med Alupex klämringskopplingar inne för ca 20kr/st.

För att kunna kapa och böja rören, köpte jag ett kit med verktyg "Innen & Außen Biegefeder + Kalibrierer + Rohrschere Verbundrohr" från säljaren "lynnshop2019" för 250 kr inkl. frakt. Dessa saker kom redan efter 3 dagar. Det är alltså en sekatör för att kapa rören, en böjfjäder för att kunna få snygga böjar, och ett verktyg för att vässa änden på röret så den glider in fint i kopplingen.

Utlånande om rören: leveransen skedde efter 7 kalenderdagar efter beställning direkt till dörren. Varumärket är "Pipetech Connect". Rören var styvare än jag trodde och påminner mycket om Prisolrör. De är lätta att böja, även utan böjfjäder. En stor fördel jämfört med Prisolrör att att man lätt kan räta ut böjar igen, även tvära böjar. Jag har provat att böja röret fram och tillbaka, och ser inga tecken på utmattning.

Har inte hunnit installera rören ännu, det ska bli mycket spännande. AluPex-rören verkar mycket bra hittills.

Bilder på rören, klämringskopplingarna och verktygen:

ALU-PEX rör och installationstillbehör på en kartong: böjfjäder, rörsax och kalibrerare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verschiedene Messing-Klemmringverschraubungen und Tüte mit Fittings auf einer Küchenarbeitsplatte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatette PEX-kopplingar i mässing med klamhylsa och mutter demonterade på marmorbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AluPex-rör anslutet till en klämringskoppling på en granityta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ALU-PEX-rör med detaljerad text och specifikationer på ytan, böjda och lagrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det med installationen?
Är det tätt?

U Uppfinnar-Nils skrev:
Hej, här kommer lite uppföljning kring AL-PEX rören som jag frågade om förut.
Den kalla vintern har stressat på att få vattenrören i torpargrunden utbytta och flyttade till husets varma sida, så jag har släppt andra projekt och börjat fokusera på rören nu.

Beställde ALU-PEX rör på Ebay.de från säljaren "sanhe-direkt" för 87 EURO per 100 meter, det blir med dagens eurokurs ca 870kr/100m, vilket verkar vara lägre än någon svensk näthandlare kan erbjuda vattenrör i dagsläget för något Pex-rör för tappvatteninstallation. Som prisjämförelse kostar Biltemas vanliga Pexrör i dagsläget 9,38 kr/m om man köper 50m (469kr/50m), och då är rörets dimension 15x2.5mm, alltså innerdiameter 10mm; medan Alu-Pex röret på Ebay har dimensionen 16x2, alltså innerdiameter 12mm.

Angående kopplingar så finns det Pex-kopplingar från svenska Vatette (f.d. Vårgårda amatur / Gustavsberg) ganska enkelt att få tag på via svenska nätaffärer och även på vissa byggvaruhus, t.ex. art.nr FG0495006, som är godkända båda för PEX och ALUPEX. Fördelen med dessa kopplingar är att de passar ihop med andra 15mm Cu-kopplingar från Vatette, som är ganska flitigt använt i Sverige. I mitt hus var det massor av 15mm klämringskopplingar märkta "VA" = Vatette, så jag räknar med att kunna bygga om dem till ALUPEX-kopplingar och till och med använda Vatette fördelarrör med ALUPEX-kopplingar som utgångar.

Det fanns också klämringskopplingar att köpa på Ebay. (Klämringskopplingar verkar vara på utgående och ersättas av moderna push-kopplingar, alltså bara pressa in röret, och sen klart, särskilt i plast, och för proffs finns olika presskopplingssystem som kräver lite specialverktyg). Tyckte det var svårt att hitta en säljare som hade både rätt kopplingar och bra erbjudande på rören, så jag köpte från olika försäljare. Kopplingarna till det som ska bli sprinklersystemet köpte jag från säljaren "Versandra", som verkade ha ett tillfälligt parti med Alupex klämringskopplingar inne för ca 20kr/st.

För att kunna kapa och böja rören, köpte jag ett kit med verktyg "Innen & Außen Biegefeder + Kalibrierer + Rohrschere Verbundrohr" från säljaren "lynnshop2019" för 250 kr inkl. frakt. Dessa saker kom redan efter 3 dagar. Det är alltså en sekatör för att kapa rören, en böjfjäder för att kunna få snygga böjar, och ett verktyg för att vässa änden på röret så den glider in fint i kopplingen.

Utlånande om rören: leveransen skedde efter 7 kalenderdagar efter beställning direkt till dörren. Varumärket är "Pipetech Connect". Rören var styvare än jag trodde och påminner mycket om Prisolrör. De är lätta att böja, även utan böjfjäder. En stor fördel jämfört med Prisolrör att att man lätt kan räta ut böjar igen, även tvära böjar. Jag har provat att böja röret fram och tillbaka, och ser inga tecken på utmattning.

Har inte hunnit installera rören ännu, det ska bli mycket spännande. AluPex-rören verkar mycket bra hittills.

Bilder på rören, klämringskopplingarna och verktygen:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Q Qualm84 skrev:
Hur gick det med installationen?
Är det tätt?
Yes, installationen gick snabbt och enkelt, kunde dra AL-PEX-slangen utan skarvar, även med skarpa böjningar och sedan räta ut slangen till raka pendlande rör med 1,2m mellan upphängningspunkterna. Tog några timmar att dra slangen. Har anslutit rörändarna lite provisoriskt med Ebay-kopplingarna vilket har fungerat mycket bra. Inget läckage. Ska byta till ett fördelarrör i köket, i samband med installation av sprinklers. Har köpt kopplingar och fördelarrör från Vatette som jag ska byta till sen. Vatettekoppingarna är snarlika de från Ebay, det är samma innerdiameter på det smalaste stället, ca 7,7mm. Om det är något minus med kopplingarna, så är det lite synd att man stryper flödet så mycket. Slangen är ju 16mm på insidan och så stryper man till 7,7mm i kopplingarna, vilket reducerar maximala flödet kraftigt. Jag fick sämre volymflöde i utomhuskranen, så det tar längre tid att fylla vattenkannan nu än när det var med 15mm CU hårda kopparrör, klämringskoppling utan stödhylsa. Kommer fortsätta använda Al-Pex rören till fler vatten och sprinkelinstallationer, möjligen skulle jag vilja byta ut klämringskopplingarna till något annat system som stryper flödet mindre, t.ex. någon slags presskoppling.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.