Hej
Jag har funderat på att köpa ett vapenskåp mod större för att förvara ett fåtal dyra maskiner som jag helst inte skulle vilja bli av med vid ett eventuellt inbrott, kikade lite på säkerhetsskåp med dessa kostar ju en förmögenhet om man väljer en större storlek.

Jag har kikat lite på vapenskåp i storleken 8-10 vapen, någon som har lite bättre koll på vilka
fabrikat eller modeller som bättre/sämre ?
 
Bättre i vilket avseende? Bättre hyllor? Bättre skydd? Bättre kundservice? Bättre tillbehörssortiment?

Jag antar att du är ute efter säkerheten och då är det väl standarden SS 3492 som gäller idag. Då vet du att skåpet uppfyller säkerhetskraven.

Denna standard är ett krav för att få förvara vapen i det. Men jag tror även att försäkringsbolag kräver denna standard om man försäkrar gods och avtalsvillkoren stipulerar att de skall förvaras i kassaskåp/säkerhetsskåp.

I övrigt tycker jag att skåpen på marknaden är hyfsat likvärdiga (min personliga åsikt). Det man betalar extra för är storlek, hyllor, brandsäkra fack, kodlås, osv.

Slutsats: Köp alltså inget skåp på blocket eller hos någon mindre nogräknad handlare utan att först kontrollera att skåpet är certifierat enligt SS 3492. Annars bör du kunna basera ditt val på skåpets utformning (hyllor, fack, volym, etc).
 
Redigerat:
De flesta skåp jag har sett på nätet verkar uppfylla standarden, men jag råkade som vanligt smita inom Hornbach och de har 2 olika modeller från Safe scandinavia som är godkända för vapenförvaring.
När jag bad personalen öppna skåpen så att jag kunde kika inuti fick jag höra av låsen på båda skåpen hade
"gått i baklås" och skåpen skulle bytas ut!

Mina tankar rör själva låsningen, finns det olika kvalitet?

Jag har tänkt mig ett skåp med nyckel inte kodlås.
 
Hej!
Har du köpt skåp ännu?

Om du inte skall förvara vapen i skåpet behöver du inte SS3492-klassning. (Här vet jag givetvis inte vad försäkringsbolagen kräver, men gissningsvis inte samma som för vapen.)
Kolla efter äldre vapen/säkerhetsskåp utan SS3492. Många skåp som tidigare var godkända för vapenförvaring är inte längre godkända, fast det är i stort sett samma skåp fast utan märkning. (Säkert en hel del som fortsätter använda dem ändå.)
Försvarets gamla skåp är mycket bra, men de är inte godkända eftersom de saknar märkning.
Är skåpen dessutom rejält stora, typ dubbeldörr är min uppfattning att de ofta är svåra att sälja. =billigt.

Själv förvarar jag flera av mina maskiner i ett gammalt arkivskåp av plåt. Tycker det är alldeles utmärkt. Rymmer mycket eftersom lådorna är långa och ganska djupa. Lådorna glider ut fint på kullagrade skenor. Är låsbart med ett gammalt hederligt Abloylås. Visst, det går att skära upp det ganska lätt om man vill, men det är tungt med alla maskinerna i och dessutom otympligt. Köpte det för en hundring. Hade stått på en vårdcentral.
Tror det är ganska exakt ett sådant som är till vänster i bild på länken. Rekommenderas.

http://www.blocket.se/stockholm/Dokumentskap_62519824.htm?ca=23_8&w=3

Lycka till.
 
Redigerat:
knipo skrev:
Om du inte skall förvara vapen i skåpet behöver du inte SS3492-klassning.
SS3492 är inte en klassning för enbart vapen.
Så ditt påstående stämmer inte.

Beroende på vad som skall förvaras i skåpet (och naturligtvis även på vad som försäkrats) kan försäkringsbolagen ha olika krav på klassning. Nu verkar det endast vara verktyg som skall förvaras där och då kanske inte kravet på säkerhetsklassat skåp behöver uppfyllas.

Men beroende på verktygens typ, värde och försäkringsstatus skulle jag snarare råda TS att kontakta försäkringsbolaget för råd.

Vill man bara försvåra för en eventuell inbrottstjuv duger nog de flesta rejäla skåp (oavsett klassning). Men har man "extra värdefulla/stöldbegärliga" objekt och en önskan att få ut något på en försäkring i händelse av stöld, bör man nog inte bara köpa ett godtyckligt plåtskåp på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.