Jag och min fru skiljer oss.
Jag skall överta lånen samt köpa ut henne ur huset.
Normalt får man huset värderat och betalar halva skillnaden mellan lånets storlek och husets värde.
Man delar så att säga lika på den vinst man gjort.
Nu hör det till saken att huset har stigit i värde tack vare ett antal större renoveringar som jag, enbart jag ensam, har gjort på huset.
Så - har jag rätt till en lite större del, än hälften av mellanskillnaden, då jag ensam är anledningen till husets värdeökning?
 
Min gissning är att du inte har någon möjlighet att få ut en större del även om du ensam gjort renoveringarna.
Är huset inköpt för gemensamt boende för gemensamma pengar, så kommer det troligtvis att delas lika vid skiljsmässan.
Din fru har kanske bistått med annat under tiden du renoverat? T.ex fixat käk, tvätta, handla, städa etc.

Detta är annars en klassisk sambofälla, att mannen köper kapitalvaror och kvinnan köper mat, blöjor och andra förbrukningsartiklar. Vid en separation sen tar mannen med sig alla kapitalvaror som han köpt, och kvinnan står där helt utan.
Men eftersom ni varit gifta och förutsatt att ni köpt huset för gemensamt boende och har renoverat det för gemensamma pengar.. så blir nog till att dela lika...
 
Nej, tyvärr.

Däremot ska du inte direkt betala halva mellanskillnaden. Räkna först av tänkbara försäljningskostnader (otfast sätter man det till ett normalt mäklararvode) samt den skatt som skulle blivit på vinsten.
 
Du har inte juridiskt rätt till något mer än vad lagen säger men du kanske kan hoppas på det sunt förnuft hos ditt ex?
Men det är ju inte så lätt när det tagit slut.
 
D
andersmc skrev:
samt den skatt som skulle blivit på vinsten.
Varför räkna av skatten? (Ex)frun går väl betala reavonstskatt när hon säljer sin del (eller få uppskov) så det finns väl ingen skatt att räkna av?
 
mikael_thn skrev:
Din fru har kanske bistått med annat under tiden du renoverat? T.ex fixat käk, tvätta, handla, städa etc.
Mja, nu råkar det vara även jag som fixat käk, handlat, städat etc....men det är en annan historia.
Jag har nämligen läst någonstans att om man har större del i det som fått värdet att stiga så har man rätt till större del vid separation, men jag kan inte hitta källan igen.
Finns det kanske andra saker att ta hänsyn till - annat än försäljningskostnader och vinstskatt - som nämns i tråden, som man skulle kunna räkna av vid tillfället då man skall köpa ut någon ur huset?
 
Oftast gör man en bodelning som inte skattemässigt räknas som en försäljning. Dvs. då finns fruns reavinst kvar som en latent skatteskuld, därför skall man räkna av den från priset.

För fruns del så kan det vara bättre att få ta med sig en ev. reavinst som uppskjuten skatt, det kan ge en högre kontantinsats om hon skall köpa något nytt.
 
Om det blir ett regelrätt köp, måste man inte betala stämpelskatt också?
 
regelkonstruktion skrev:
Mja, nu råkar det vara även jag som fixat käk, handlat, städat etc....men det är en annan historia.
Jag har nämligen läst någonstans att om man har större del i det som fått värdet att stiga så har man rätt till större del vid separation, men jag kan inte hitta källan igen.
Finns det kanske andra saker att ta hänsyn till - annat än försäljningskostnader och vinstskatt - som nämns i tråden, som man skulle kunna räkna av vid tillfället då man skall köpa ut någon ur huset?
Jag hade bokat tid hos en jurist, antingen ensam eller tillsammans med din fru, en timmes konsultation brukar kosta typ 1300:-, och det kan det nog vara värt för att få klara besked om både vad som är kutym och vad lager säger.

Risken är att du får en massa "medhåll" på det här forumet, samtidigt som din fru diskuterar med några andra, på jobbet eller på internet, och båda får både felaktig information och dåliga råd, när det senare blir dags att skriva papper så har ni så skiljda åsikter att det blir svårt att komma överrens.
 
-MH- skrev:
Om det blir ett regelrätt köp, måste man inte betala stämpelskatt också?
Det räknas inte som ett köp, utan överlåtelse under bodelning.
 
Daniel78 skrev:
Det räknas inte som ett köp, utan överlåtelse under bodelning.
Det beror väl på vad man själv vill, jag svarade på DIY_freaks förslag att göra ett vanligt köp
 
DIY_freak skrev:
Varför räkna av skatten? (Ex)frun går väl betala reavonstskatt när hon säljer sin del (eller få uppskov) så det finns väl ingen skatt att räkna av?
Hon säljer inte sin del, den överförs vid bodelningen. De pengarna är det ingen skatt på.
 
regelkonstruktion skrev:
Finns det kanske andra saker att ta hänsyn till - annat än försäljningskostnader och vinstskatt - som nämns i tråden, som man skulle kunna räkna av vid tillfället då man skall köpa ut någon ur huset?
Tanken är ju att det inte ska spela någon roll för parten som flyttar om den andra parten övertar huset eller om ni hade sålt det och delat på pengarna som blivit över (eller förlusten, så kan det ju också bli). Det där är ju lätt att diskutera om man är sams, men har man redan blivit osams och var och en slåss för sitt, då kan det vara värre.
 
  • Gilla
Hosan31
  • Laddar…
harry73
Glöm iden att du får mer än hälften, de kommer inte att hålla.

Sen kan det vara smart att ger med på saker som inte är viktig för dig och dela 50/50 på saker som är viktig för dig.

Att komma med lite förlust ur en bodelning är MYCKET bättre en att betala dyra advokat och rättegångskostnader.

Och om din fru har samma inställning, då får ni öht inga problem
 
  • Gilla
Boihus1
  • Laddar…
Okay - jag tror jag börjar förstå.
Det kan alltså vara svårt att få en större del av kakan baserat på att jag lagt ner allt arbete på fastigheten.
Men, jag kan när jag löser ut henne, från hennes del räkna bort mäklararvode (som då får uppskattas?) samt vinstskatten som är 22 procent av vinsten.
Frågan är om det i övrigt finns sådant som kan räknas bort från hennes del och då tänker jag på detta med att alla hus som säljs idag skall ha radonundersökningsprotokoll (?) energiprotokoll (?) och kanske annat?
Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.