Jag har funderingar på att köpa tryckt virke nu till altanen. Men vågar man låta det ligga ute i några veckor innan allt har kommit på plats? Solen börjar ju värma på litegrann nu och tänkte jag att virket kanske torkar lite för mycket innan jag har fått upp altanen. Virket kanske får ligga i 1-2månader. Täcka med presenning?

Jocke
 
Ingen?

Jocke
 
Jo visst kan Du köpa hem virket nu, om du bara vet hur du skall lagra det. Du bör inte lägga det på något fuktigt ställe t ex jord/gräs som underlag. Om det är så, får du täcka över jorden/gräset med skivor eller plast, så att inte fukt går upp i virket.
Regäla reglar bör det ligga på så att luft kommer åt virket underifrån. Är brädorna t ex 3.6 meter, skall du ha 3 reglar under, och flera om brädorna är längre. 2 brädor i höjd och sedan mellanlägg /lister och så 2 till o s v. Alla mellanlägg skall ligga rakt över första reglarna. Täcka över kan du göra med skivor eller plast, men endast uppe på stapeln, så att luft kan cirkulera i brädstapeln. Var noga med att lägg alla brädor rakt över varann i längd och sidled.
Kanske ändå enklare att låta brädgården lagra virket tills det är tid att bygga, så får du möjlighet att endast behöva köpa hem de raka plankorna.
Du behöver inte vara orolig för att virket torkar för snabbt i denna årstid, det kommer att torka med tiden ändå. Men du hade väl inte tänkt lagra det innomhus i värme?
 
Jag har för mig att man ska skruva fast trallen på plats medan det är fuktigt (nytryckt). På så sätt minskar man risken att brädorna slår sig innan man hinner få fast dem.
 
Det är lättare att skruva i virket om det inte har torkat.
 
Eftersom det är impregnerat virke så spelar det inte så stor roll när du köper det.

Jag skulle dock inte göra några ansträngningar till att hålla virket torrt, däremot från direkt solljus och inte heller liggande på marken. Det viktigaste är att alla brädor håller ungefär samma fuktkvot när du ska använda det. Annars kan det bli lite knasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.