Finns det möjligeter att låta hustillverkarna sköta uppköpet och allt tråkigt pappersarbete av en tomt som jag hittat privat.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Nej, jag tänkte att dom köper tomten för min räkning :-/
 
Det är ofta så att hustillverkaren skriver ett avtal med tomtägaren om att de har rätt att sälja tomten under en viss tid till ett visst minipris. Tomtägaren slipper på detta sätt bry sig om att hantera kontraktsskrivning mm.

För att köpa tomten under denna period kräver givetvis hustillverkaren att de skall bygga ett hus på tomten. Man kan säga att hustillverkaren agarar som mäklare bortsett från att han inte tar någon provision, han får ju bygga på tomten och då tjänar han på affären.

Lyckas hustillverkaren inte sälja tomten innan kontraktet går ut så kan du köpa tomten direkt av hustillverkaren. I storstadsområden är det dock sällan som hustillverkaren inte lyckas med att sälja tomten under kontraktstiden.
 
vi letade först efter tomter hos hustillverkare men sedan såg vi en tomt som vi tittat på tidigare, privat som kostat säg 750 000 kr som nu hos hustillverkaren kostade ungefär en mille. Då bestämde vi oss för att köpa privat själva och sen ge oss ut i hustillvekardjungeln istället för att hustillverkartomterna skulle bestämma vilket hus det skulle bli i slutändan. ;)
Vi hade möjligheten också för att vi kunde köpa tomten för sparade pengar så att vi inte behövde bli stressade av ett öppnat kreditiv eller andra lånekostnader. Vi bygger ju inte i de centralare delarna av Sthlm precis*S* så däför kostade tomten också därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.