Någon som har erfarenhet (eller kunskap) av att först köpa tomt för att sedan vänta med byggnationen av t.ex. ett fritidshus? Säg att man hittar en tomt nu men egentligen inte tänkt bygga förrän om några år av ekonomiska skäl. Vad är risken med detta upplägg? Kan man bygga en gäststuga innan "huvudbyggnaden" t.ex. som en byggbod? Går man normalt sett miste om rabatter etc för att man inte bygger eller gäller detta bara om man köper tomten av företag som även säljer hus?

Vore intressant att höra om någon här har haft liknande tankar och kanske rent av genomfört dem
 
Det är väl inga särskilda problem med att göra så? I mina trakter är det väldigt vanligt. Många tomter ligger för fäfot i kanske tio år innan de bebyggs.

Det är givetvis en ekonomisk nackdel. Du har en kapitalkostnad för din tomt. Sedan är fastighetsskatten högre för en obebyggd tomt än gör ett nybyggt hus.

Friggeboden är ett komplement till ett hus. Så i princip kan den inte byggas först. Men i praktiken är det många (däribland jag själv) som börjar med friggan.
 
  • Gilla
JDandanell
  • Laddar…
Tack för svaret, vet du på rak arm vad fastighetsskatten är för en obebyggd tomt?
Köpte du själv tomten några år innan du började bygga?

Vilka är dina trakter?
 
Fastighetsskatten är 1% av taxeringsvärdet.

Jag köpte tomt 2007 och började bygga 2010. Inget konstigt med det, som andersmc skiver.
Det kan ju ibland vara bra att spirda ut kostnaderna, och dessutom få tid att planera bygget utan jäkt.

En nackdel med att vänta med bygget kan vara att det finns tidsgränser att beakta om man vill få uppskov med reavinstbeskattning när man säljer en tidigare bostad.
 
JDandanell skrev:
Tack för svaret, vet du på rak arm vad fastighetsskatten är för en obebyggd tomt?
Köpte du själv tomten några år innan du började bygga?

Vilka är dina trakter?
Jo, jag har köpt tomter en tid innan jag börjat bygga. Det är inget konstigt, snarare tvärt om. Egentligen är det bra att uppleva sin tomt under ett helt år innan man börjar rita på huset. Detta för att veta hur sol och väder påverkar tomten under årstiderna.

Hur som helst är det en lång tidsrymd innan man KAN börja bygga. Man ska rita/få ritat huset, kommunens byråkrati tog nästan ett år för mig etc.

Men "mina trakter" tänkte jag närmast på att jag bor i ett område med många fritidshus. Här finns tomter som stått obebyggda i decennier.

En annan nackdel är att vissa grannar utnyttjar de obebyggda tomterna som soptipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.